Gem. leestijd 3 min  17x gelezen

Wat een menselijke grijparm zegt over de nieuwe wereld van solliciteren

Jongeren zijn steeds minder op zoek naar een baan, maar eerder naar een beleving, ervaren ze bij de Franse Proman Group. Hoe zetten ze die overtuiging om in succesvolle wervingsactiviteiten, zoals een menselijke grijparm?

Wat een menselijke grijparm zegt over de nieuwe wereld van solliciteren

Alle bedrijven verwachten dat je in zo min mogelijk tijd de juiste kandidaat voor de juiste functie vindt. Om aan deze eisen te voldoen, is anders werven geen luxe meer, maar een noodzaak. De meest effectieve strategie is simpel en gebaseerd op een essentiële waarheid: ga waar de kandidaten zijn. Kandidaten luisteren naar streaming muziek, bekijken video’s, zoeken naar de liefde op datingapps, spelen videogames en scrollen door sociale media. Waarom zouden we ze niet ontmoeten waar ze zijn?

@proman_interim Nos équipes te trouvent LA mission, viens vite postuler ! 😉 #emploi #interim #job #recrutement #proman ♬ original sound – 🍭

Zo’n 5 jaar geleden begonnen we bij Proman contact te leggen via onverwachte platforms, waar weinigen een baan zouden verwachten. Zoals TikTok, waar we een wervingscampagne lanceerden waarbij onze medewerkers zelfgemaakte video’s plaatsten. Deze video’s hielpen ruim 900 mensen te werven voor de feestdagen. Na dit succes plaatsten we een reclamevideo met kerstthema op live gamingplatform Twitch. Dankzij dit nieuwe kanaal werden meer dan 1.700 mensen geworven om in magazijnen te werken, mogelijk geïnspireerd door de boodschap om volwassenen en kinderen te helpen hun eindejaarscadeaus op tijd te ontvangen.

Toon herzien

Natuurlijk kenden deze digitale campagnes ook zo hun uitdagingen. Op platforms inzetten die voornamelijk bedoeld zijn voor entertainment, dwingt je om de toon en de vorm van je berichten voortdurend te herzien. Om dit aan te passen, ontwikkelden we meetbare calls-to-action voor elke campagne, vereenvoudigde website-apps en probeerde we plezier en functie, evenals interactie en appgebruik, met elkaar te verbinden.

‘De manier waarop mensen naar een baan zoeken is fundamenteel veranderd.’

Deze campagnes onthulden ook iets diepgaands: de manier waarop mensen naar een baan zoeken is fundamenteel veranderd. Veel werkzoekenden ontdekken kansen in hun dagelijks leven in plaats van actief te zoeken. Ze vinden ze terwijl ze kijken, swipen en zelfs luisteren. Dus gingen we verder. We voerden muziekcampagnes uit op streamingplatforms Spotify en Deezer, met medewerkers die bekende nummers omvormden tot wervingsberichten die voor luisteraars werden afgespeeld.

Logo’s op de kaart

Toen dachten we nog groter: we werkten samen met GPS-navigatiebedrijf Waze en gebruikten Proman-logo’s op Waze-kaarten die de locatie van 400 uitzendbureaus in Frankrijk langs de routes van gebruikers aangaven. En wat dacht je van een andere vorm van matchmaking? We plaatsten advertenties op Tinder om vacatures te matchen met kandidaten die in eerste instantie niet op zoek waren naar een baan, maar naar de liefde. Maar we dachten: als kandidaten vaker door afspeellijsten en verkeersroutes bladeren dan door vacaturesites, moeten recruiters zich aanpassen aan hun gedrag – en niet andersom.

De werkzoekenden van vandaag zijn meer dan alleen cv’s en sollicitatiebrieven.

De werkzoekenden van vandaag zijn meer dan alleen cv’s en sollicitatiebrieven. Ze zijn doelgroepen, gebruikers en communities. Ze glippen voorbij complexiteit, springen af ​​bij het eerste teken van frictie en verwachten dat interacties naadloos, snel en relevant verlopen. Als een sollicitatieproces aanvoelt als een lange gang met gesloten deuren, gaan ze gewoon door naar de volgende vacature. Veel kandidaten solliciteren nu in een bus, tussen 2 video’s op YouTube of zelfs tijdens een livestream. De tijd en plaats zijn niet langer heilig – ze zijn nonchalant, vluchtig, impulsief. Werving moet passen bij hun gefragmenteerde aandachtsspanne.

Zoeken naar een vonk

Authenticiteit is tegenwoordig belangrijker dan verfijning. Kandidaten handelen impulsief. Ze zoeken naar een vonk: ze willen enthousiast zijn over een baan, een team of zelfs een bedrijf. Hoe dan ook, de menselijke touch is de kern van de recruitmentbranche. We hebben bij Proman ook succes geboekt met evenementen die solliciteren tot een belevenis maken. Zo hebben we bijvoorbeeld een gigantische menselijke grijparm geplaatst op festivals en treinstations. Bezoekers werden vastgemaakt aan een harnas en in een bad met ballen en cadeaus gedropt om te grijpen. Deze vermakelijke ervaring was een succesvolle manier om duizenden kandidaten te verzamelen rond onze recruiters die sollicitatiegesprekken in de rij voerden.

‘De toekomst van recruitment draait niet om meer doen. Het gaat om beter doen.’

Mensen vergeten misschien je vacature, maar ze vergeten niet welk gevoel je ze hebt gegeven. De toekomst van recruitment draait niet om meer doen. Het gaat om beter doen: relevanter, meeslepender en beter afgestemd op hoe mensen leven, denken en zich gedragen. Anders werven betekent durven verrassen en passieve toeschouwers omzetten in actieve sollicitanten. En bovenal betekent het dit onthouden: werving gaat niet over het invullen van vacatures. Het gaat om het creëren van verhalen die zijn afgestemd op de persoonlijke verwachtingen van elk individu.

Over de auteur

Dit verhaal verscheen eerder bij Staffing Industry Analists en is geschreven door Camille Jankowski, director of marketing and development voor de Franse Proman Group, moederorganisatie van onder meer het Nederlandse Timing, InPerson en YouBahn. Beeld: Proman Group.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners