Timing, InPerson, Persoonality en Youbahn in Franse handen

Uitzendplatform voor flexibel werk Youbahn valt voor een groot deel in Franse handen. Proman krijgt een meerderheidsbelang in het bedrijf, en verwerft tegelijk ook de merken Timing, InPerson en Persoonality.

Peter Boerman Op 14 juni 2022
Gem. leestijd 3 min 282x gelezen
Deel dit artikel:
Timing, InPerson, Persoonality en Youbahn in Franse handen

Youbahn, het uitzendplatform voor flexibel werk dat actief is in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht, valt vanaf heden voor een groot deel in Franse handen. Proman krijgt een meerderheidsbelang in het bedrijf, dat deze deelt met de huidige grootaandeelhouder ADG dienstengroep. Dit bedrijf, ook bekend van facilitair dienstverlener Heyday en schoonmaakorganisatie Asito en als zodanig een van de grootste werkgevers in Nederland, verkoopt naast dochteronderneming Youbahn ook de merken Timing, InPerson, DoorDoeners en Persoonality aan Proman, dat in Nederland al actief is met de merken Luba en E& .

‘De arbeidsmarkt staat aan de vooravond van rigoureuze verandering.’

Ard Huininga, CEO van Youbahn, is blij met de overname. ‘De arbeidsmarkt staat aan de vooravond van rigoureuze verandering’, zegt hij. ‘Binnen niet al te lange tijd zullen branches als de horeca, logistiek en zorg, werk nog flexibeler aanbieden. En dat zonder in te boeten op wet- en regelgeving en de zorgplicht van werkgevers. Youbahn bewijst met het platform dat dat juist goed samen kan. Dat we voor de troepen uitlopen op zowel technologisch als visionair gebied is nu ook door de Franse uitzendreus gezien.’

Geen overnameprijs

ADG dienstengroep en het Franse Proman (vernoemd naar het Provençaalse Manosque, waar het vandaan komt, en naar eigen zeggen de op drie na grootste uitzendonderneming in Europa) maken geen overnameprijs bekend. Volgens algemeen directeur Hans Kroeze hadden de ADG-merken Timing, InPerson, Persoonality, Doordoeners en Youbahn voor corona een omzet van zo’n 800 miljoen euro. Met de verkoop raakt ADG meer dan de helft van zijn omzet en winst kwijt, aldus het FD.

Met de verkoop raakt ADG meer dan de helft van zijn omzet en winst kwijt.

Maar daardoor zal het wel meer focus krijgen, aldus Kroeze. ‘In de facilitaire sector willen we de komende jaren 500 miljoen euro bijplussen’, zegt hij. Het bedrijf uit Almelo bestrijkt via TSN Thuiszorg ook de zorgmarkt en detacheert via MB-All boa’s en veiligheidsadviseurs bij gemeenten. Het streeft naar een top 3-positie op elke deelmarkt.

De waarden van het familiebedrijf

Proman heeft 700 vestigingen in 16 landen en een jaaromzet van zo’n 3 miljard euro. Proman-CEO Roland Gomez ziet de toekomst met de nieuwe aankopen wel zitten. ‘Met de aankoop van Youbahn halen we technologie binnen die ons helpt onze internationale positie verder uit te bouwen’, zegt hij in een persbericht. ‘Ons streven is dan ook om Youbahn onder onze vleugels verder (internationaal) te laten groeien. Alle bedrijven van ADG, maar zeker Youbahn, passen als familiebedrijf goed bij onze eigen waarden.’

‘Ons streven is om Youbahn onder onze vleugels verder (internationaal) te laten groeien.’

De verkoop van Youbahn, Timing, Persoonality, DoorDoeners en InPerson is nog onder voorbehoud van goedkeuring van de ondernemingsraden en de ACM en zal naar verwachting in het derde kwartaal 2022 zijn afgerond. ADG behoudt een minderheidsbelang in de bedrijven om de overgang soepel te laten verlopen, en onder meer discussie over de afwikkeling van de NOW-steun te voorkomen.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners