Home Zakennieuws Pymetrics haalt 40 miljoen dollar op voor verdere ontwikkeling AI-assessment

Pymetrics haalt 40 miljoen dollar op voor verdere ontwikkeling AI-assessment

53 keer
0
pymetrics

Dankzij klanten als Accenture, Randstad en Unilever was Pymetrics al een van de bekendste leveranciers van nieuwe assessmentvormen. Een kapitaalinjectie van 40 miljoen dollar moet die bekendheid nog verder vergroten.

Aan de Nederlandse site van Pymetrics lijkt nog niet veel artificial intelligence te pas gekomen. Wie de site opent, ziet zinnen als: “Het huren is verbroken” (‘Recruitment is broken’) en “Pymetrics past op beproefde neuroscience spellen en snijdt AI om de manier waarop bedrijven aantrekken, selecteren en behouden talent herhalen.” (terugvertaling laten we maar achterwege…).

Bijna 60 miljoen opgehaald

Maar een krakkemikkig vertaalde site hoeft een succesvol bedrijf natuurlijk niet in de weg te staan. Het in 2013 begonnen Pymetrics haalde deze week bij een investeringsronde zo’n 40 miljoen dollar op, wat het totaal opgehaalde kapitaal tot zo’n 58 miljoen dollar brengt. Genoeg voor de inmiddels bijna 90 medewerkers van het bedrijf om verder te werken aan de assessments, die op basis van neurowetenschap en artificial intelligence werkgevers helpen voorspellen welke kandidaat de beste is voor een bepaalde functie.

Al meer dan 1 miljoen spelers

Met het geld wil Pymetrics niet alleen zijn product verder ontwikkelen, maar ook uitbreiden in markten buiten de Verenigde Staten. Op dit moment zit het bedrijf alleen in New York, maar ook in Londen, Singapore en Sydney.

Dankzij de pymetrics-technologie zagen klanten hun verloop soms met wel 65 procent dalen

Meer dan 1 miljoen kandidaten over de hele wereld hebben inmiddels de spellen van Pymetrics gespeeld, via een Android of iOS-app. Het bedrijf telt zo’n 60 klanten. Dankzij de technologie van Pymetrics hebben zij soms een toename van 20 procent in diversiteit in de aannames gezien, en tot wel 65 procent minder verloop.

Prestaties vergelijken

Pymetrics begint altijd in een bedrijf door de beste presteerders te vragen om een serie spellen te spelen. Zo stellen ze vast welke karaktertrekken en gedragingen nodig zijn voor een functie. Vervolgens laten ze ook de kandidaten de spellen spelen en worden de resultaten vergeleken. Zo komen de beste boven.

Bias voorkomen

Dit proces zou gevoelig kunnen zijn voor bias; als je een betrekkelijk homogene groep binnen hebt, is de kans groot dat mensen uit die groep ook goed op de testen scoren. Om dat te voorkomen heeft Pymetrics eerder dit jaar via open source een tool die Audit-AI heet gelanceerd, die moet vaststellen of de karakteristieken wel echt iets zeggen over de functie, of juist toch over de groep.

‘Cv’s iets van het verleden’

“Pymetrics maakt cv’s en afwijzingsbrieven tot iets van het verleden”, aldus ceo en mede-oprichter Frida Polli, zelf ook neurowetenschapper. “Kandidaten moeten worden beoordeeld op hun potentieel, en alle kandidaten moeten aangemoedigd worden om hun ideale baan te vinden, in plaats van een afwijzingsbrief als eind van een traject te zien. Het huidige recruitmentproces gebruikt de tijd van mensen niet efficiënt, en het helpt niet mee het menselijk potentieel te maximaliseren.”

‘recruitment gebruikt de tijd van mensen nu niet efficiënt, en helpt niet mee het menselijk potentieel te maximaliseren’

Het is in Amerika vrij ongebruikelijk dat een door vrouwen geleide start-up zoveel geld binnenhaalt. Het gemiddelde van een bedrijf dat door vrouwen wordt geleid, is slechts zo’n 5 miljoen, blijkt uit data van Fortune.

Lees ook:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here