Campagne van de week: hoe Quooker zijn kandidaten opwarmt

Dan mag je een stuk Hollands Glorie zijn van meer dan 50 jaar oud, dat wil nog niet zeggen dat werving en selectie altijd van een leien dakje gaat. Vandaar dat ook Quooker nu met een wervingscampagne komt. Hoe heeft die vorm gekregen?

Peter Boerman Op 16 februari 2022
Gem. leestijd 3 min 639x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Quooker zijn kandidaten opwarmt

‘Jij maakt Quooker’. Onder dat motto is de bekendste kokendwaterkraanleverancier van de wereld begonnen met een nieuwe wervingscampagne. De aftrap is voor een video waarin het bedrijf in Ridderkerk vraagt om een Salesforce Applicatiebeheerder. Want ook in de wereld van kokendwaterkranen spelen support-applicaties een steeds grotere rol. Zeker sinds in 2017 de digitale transformatie ook bij maakbedrijf Quooker hoog op de agenda staat.

De video die deze week live ging is gemaakt door New Sense Media uit Dordrecht. Het zal er zeer waarschijnlijk niet bij blijven. Quooker kent namelijk een flinke groei. ‘Inmiddels zijn we gevestigd in 11 landen maar gevoelsmatig staan we nog aan het begin’, zegt het bedrijf er zelf over. ‘We worden groter en de eisen die we aan onze producten en processen stellen steeds hoger. Wat nu werkt moet volgend jaar weer anders.’

400 mensen in dienst

Inmiddels zijn er in Nederland 350 man in dienst, wereldwijd 400, and counting. Dat is een verviervoudiging in een jaar of 7, vertelt HR-manager Isabel Salomons. ‘Dat het zo hard gaat, geeft mij veel energie. Ik ben op een veel strategischer niveau bezig dan in het begin: hoe maak ik het bedrijf klaar voor 400 medewerkers, en misschien wel het dubbele, over 5 jaar? De salarisadministratie digitaliseren en een recruitmentsysteem in huis halen zijn stappen die we genomen hebben om de groei bij te benen. Het zoeken naar nieuwe collega’s gaat continu door.’

quooker isabel salomons

Veel van haar inspanningen zijn gericht op het aantrekken van nieuw personeel. ‘Gelukkig hebben onze medewerkers het over het algemeen erg naar hun zin bij Quooker,’ zegt ze. ‘Doordat ook zij meegroeien met het bedrijf, krijgen ze volop kansen zich te ontwikkelen. We proberen een omgeving te scheppen waar mensen tot bloei komen.’

Rotterdamse mentaliteit

Quooker is naar eigen zeggen een bedrijf met ‘een Rotterdamse no-nonsense-mentaliteit’. Sinds Henri Peteri in 1970 de kokendwaterkraan uitvond, heeft het bedrijf zich ontpopt tot een typisch stukje Hollands Glorie, en zijn de typische kranen van het familiebedrijf inmiddels te vinden in keukens over de hele wereld. Op de werkenbij-pagina van Quooker zijn tal van verhalen te lezen over wat dat allemaal voor werk met zich meebrengt.

De kokendwaterkranen van Quooker zijn inmiddels te vinden in keukens over de hele wereld.

Mooi onderdeel van deze pagina is ook dat de sollicitatieprocedure duidelijk – met icoontjes – wordt uitgelegd, met de belofte dat je binnen 14 dagen een reactie op een sollicitatie kunt verwachten. Ook maakt het bedrijf duidelijk graag alles zelf te doen, zoals het een maakbedrijf betaamt. Externe recruiters en headhunters hoeven dus niet aan te kloppen. ‘We zoeken zelf onze talenten. We stellen de interesse op prijs, maar zoeken al onze kandidaten ook zelf.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners