Een realtime gepersonaliseerde state-of-the-art website (Adwise B.V.)

Peter Boerman Op 31 maart 2016
Gem. leestijd 3 min 1241x gelezen
Deel dit artikel:
Een realtime gepersonaliseerde state-of-the-art website (Adwise B.V.)

De ontwikkeling van een realtime gepersonaliseerde website die maximaal bijdraagt aan de groeiambities en zorgt voor een optimale candidate experience. Lees de hele case van Adwise B.V. die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case Adwise B.V.

Omschrijving van de case

Het ambitieuze Moteq, specialist in het bemiddelen en detacheren van (hoogopgeleid) technisch talent, weet als geen ander dat technisch talent er vanaf kinds af aan al in zit. Deze wetenschap is in 2015 door reclamebureau Brand Builders vertaald in een nieuwe huisstijl en een prachtige regel die positioneert en een belofte in zich heeft:

De baan waar je vroeger al van droomde.

Adwise ontwikkelde bij deze nieuwe propositie een state-of-the-art website, gekoppeld aan een modern ATS. Om het schaarse talent, van werktuigbouwkundige tot elektromonteur, een unieke candidate experience te laten beleven op de website is er gebruik gemaakt van realtime personalisatie technieken waardoor de content dynamisch wordt afgestemd op het gedrag en de interesses van de bezoeker.

Om de beleving nog meer te optimaliseren is er ook een instant search toepassing geïntegreerd die het zoeken naar vacatures binnen het totale vacature aanbod uitermate prettig maakt. De tool filtert namelijk live de resultaten wat zorgt voor snelheid. Ook heeft de tool een zelflerend vermogen waardoor de zoekresultaten continu worden geoptimaliseerd en uitermate relevant zijn.

Om het kandidaten zo eenvoudig mogelijk te maken om te solliciteren, is de mogelijkheid om te solliciteren met je LinkedInprofiel toegevoegd. Omdat de originele plug-in die hiervoor gebruikt kon worden is komen te vervallen (2014), is gekozen voor een strakke maatwerk oplossing op basis van de Profile Api die LinkedIn aanbiedt. Deze oplossing viel overigens zeer in smaak bij LinkedIn, die de oplossing als voorbeeld gebruikt bij eigen trajecten.

Hoe de nieuwe website presteert, wordt gemeten met behulp van Universal Analytics. Omdat we relevante data vanuit het ATS combineren met data uit Analytics, zijn we in staat om niet alleen het aantal sollicitaties te meten, maar kunnen we bijvoorbeeld ook zien welke online activiteiten daadwerkelijk tot een succesvolle match hebben geleid.

Moteq-2

Wat was de impact van de case?

Moteq wil groeien. Daarom maakte de organisatie in 2015 extra marketingbudget vrij om onder andere de huisstijl en de website te vernieuwen en extra media exposure in te kopen. Om ervoor te zorgen dat alle investeringen op dit vlak maximaal bij zouden dragen aan de doelstelling, hebben wij geadviseerd om te starten met het vernieuwen van de website alvorens extra te gaan investeren in bereik binnen de doelgroep. Uit de cijfers van Moteq konden wij namelijk herleiden dat het conversiepercentage in verhouding vrij laag was, met name vanwege het feit dat de website niet meer voldeed aan de verwachtingen van de bezoekers en duidelijke call-2-actions ontbraken. De nieuwe maximaal gepersonaliseerde en goed converterende website zorgt ervoor dat alle (toekomstige) investeringen in het bereiken van de doelgroep(en) een maximale ROI opleveren waardoor de gestelde doelen behaald kunnen worden. Bovendien laat Moteq met hun state-of-the-art website duidelijk zien een serieuze speler te zijn in de markt wat zowel een positief effect zal hebben op het genereren van nieuwe leads als het aantrekken van nieuw talent.

Bijgevoegde grafiek toont duidelijk de impact die de nieuwe website heeft in het werven van nieuw talent.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Samen succesvol business ambities realiseren. Dat is waar wij voor gaan en waar we in de samenwerking met Moteq zeker in slagen. In plaats van puur het leveren van de middelen (website / campagne) hebben wij goed geluisterd naar de onderliggende vraag en op basis van data voorgesteld om in eerste instantie geen extra media exposure in te kopen maar om de website te vernieuwen omdat dit op lange termijn meer zou bijdragen aan het realiseren van de doelen.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe website voor Moteq hebben wij vervolgens niet de techniek maar de gebruikers als uitgangspunt genomen. Want in de niche waarin Moteq actief is, draait alles om de totale candidate experience om de juiste talenten te kunnen werven. Dit betekent een zeer persoonlijke benadering die zorgt voor gemak en vertrouwen.

De cijfers tonen aan dat we hierin zeker zijn geslaagd.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Maurice Hennevelt – Digital Consultant Recruitment – Adwise
Marije Nieuwenhuis – Project Manager – Adwise
Tom de Haas – UX Specialist – Adwise
Marloes Karman – Content marketeer – Adwise
Okke Heusinkveld – SEO Specialist – Adwise
Sander Korvemaker – Developer – Adwise
Ronald Exterkate – Developer – Adwise

Roeland Koertshuis – Directeur – Moteq
Anita Fluks – Marketing Manager – Moteq

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners