‘Een rechter ziet iedereen’: recruitmentfilm die iedereen moet zien

Peter Boerman Op 19 april 2016
Gem. leestijd 2 min 1246x gelezen
Deel dit artikel:
‘Een rechter ziet iedereen’: recruitmentfilm die iedereen moet zien

Een film die doordringt tot de kern van het employer brand van de Rechtspraak, op een manier die past bij de aard en waarden van de organisatie. Lees de hele case van De Rechtspraak die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case De Rechtspraak

Omschrijving van de case

Een nieuwe wervingscampagne was het slotstuk van de vernieuwing van de rechtersfunctie en -opleiding. Maar hoe moest die campagne eruitzien? Gesprekken met juristen binnen én buiten de Rechtspraak leidden uiteindelijk tot het communicatieconcept ‘Ik werk bij de Rechtspraak. Ik zie iedereen’. Rechters moeten zich in veel verschillende mensen verdiepen en kunnen verplaatsen, waarna zij een knoop doorhakken. Dat doen ze op een onpartijdige, onafhankelijke en integere manier en dat vraagt om een objectieve houding. Maar daarmee is het verhaal natuurlijk niet af. Ja, de afweging die de rechter maakt is vaak zuiver zakelijk, maar hij kan ook hartverscheurende consequenties hebben. Deze tegenstelling, die de menselijke uitdaging illustreert en de kern van het employer brand vormt, moest in een film van iets meer dan één minuut tot uitdrukking komen.

De film toont beelden van mensen in allerlei situaties, van misdrijven en overtredingen tot conflicten of andere gebeurtenissen die ingrijpend zijn of ernstige consequenties kunnen hebben. Van gesteggel over een schutting tot terrorisme, het komt allemaal langs. De film is zwart-wit om de objectiviteit te onderstrepen, statisch om de tijdloosheid van de rechtspraak te tonen, maar bevat portretten van echte mensen. Dat is immers wat de rechter vanaf zijn verhoging ziet. En zoals de emotie zich vóór de rechter in de rechtszaal afspeelt, zo roept de film de emotie op in de kijker – zonder zelf een tearjerker te zijn.

Voor de Rechtspraak was het een stap om op deze manier het employer brand neer te zetten en het zo nadrukkelijk naar binnen halen van de buitenwereld, het niet schuwen van ‘grote’ onderwerpen en het door middel van beeld en geluid uitdragen van een boodschap die ook een emotioneel effect moest oproepen. Petje af voor de organisatie, die gewoon het lef heeft opgebracht.

Wat was de impact van de case?

De film is enkele duizenden malen bekeken, wat veel is voor de beperkte doelgroep. Uit onderzoek bleek dat de meeste kijkers de kern goed oppikten en dat zij vonden dat de film de sfeer van rechtspreken en de dilemma’s eromheen goed wist te raken.

Intern oogstte de film bijval, medewerkers herkenden zich in de geschetste situaties. Rechters twitterden er over. En van het OM kwam het compliment dat de Rechtspraak niet had geaarzeld om grote onderwerpen aan de orde te stellen.

Voor de organisatie betekende het de eerste stap naar een arbeidsmarktcampagne die gebaseerd is op inhoudelijke verhalen, persoonlijke ervaringen en een open houding.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case moet een Award winnen omdat het in arbeidsmarktcommunicatie niet gaat om het bereiken van de eenzame top in creativiteit, maar om het opbrengen van de moed om uit de comfort zone te komen en te laten zien wie en wat je werkelijk bent.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Chantal van Kuijen, coördinator arbeidsmarktcommunicatie Rechtspraak
Annemarie Stel, adviseur arbeidsmarktcommunicatie
Marion de Vries (positionering)
Oscar Busman en Dimitri Korpershoek (concept)
Pauline Tournier (beeldbewerking)
Andrew Crawford (montage/motion graphics)

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners