Ondanks de crisis blijft de recruiter nog steeds schaars

De coronacrisis mag het aantal vacatures hebben doen dalen, de recruiter blijft als doelgroep nog steeds schaars, blijkt uit een nieuwe analyse.

Peter Boerman Op 15 september 2020
Gem. leestijd 3 min 1815x gelezen
Deel dit artikel:
Ondanks de crisis blijft de recruiter nog steeds schaars

De essentiële taak van de recruiter is om mensen te werven. Maar hoe én waar werf je recruiters? Hoe trek je ze uiteindelijk over de streep? En hoe ziet de actuele arbeidsmarkt voor corporate recruiters eruit? Uit een analyse van Intelligence Group, aan de hand van het DoelgroepenDashboard, blijkt dat de recruiter nog steeds behoorlijk schaars te noemen is.

Twee actief zoekende recruiters kunnen kiezen uit gemiddeld 5 openstaande vacatures.

Volgens de onderzoekers waren er in het tweede kwartaal van 2020 zo’n 16.750 corporate recruiters in Nederland (bureaurecruiters, intercedenten en interim recruiters niet meegenomen). Hun ‘wervingshaalbaarheid’ is 5:2, oftewel: 2 actief zoekende recruiters kunnen kiezen uit gemiddeld 5 openstaande vacatures. En dit getal geeft dan weer aan dat het nog altijd ‘moeilijk’ is om deze doelgroep te werven.

Substantieel minder vraag

Door de coronacrisis is het aantal nieuw geplaatste vacatures voor recruiters in het tweede kwartaal van 2020 sterk gedaald, zo blijkt uit data van Jobfeed. Maar in deze analyse is ook duidelijk te zien dat de vraag naar recruiters ook nu nog steeds hoger ligt dan – pak hem beet – vóór 2016. En het goede nieuws is dat de eerste signalen er zijn dat de vraag naar recruiters weer aantrekt. Werkgevers trekken weer (interim) recruiters aan. En als recruiters de komende maanden ook weer mobieler worden op de arbeidsmarkt, is een verder stijgende vraag reëel te verwachten.

Niettemin is de neergang natuurlijk nog steeds enorm te noemen. In augustus was de daling van de vraag 70% ten opzichte van januari dit jaar. Waar er begin dit jaar nog 1.634 vacatures voor een ‘recruiter’ waren, waren dit er in augustus slechts 488. Dat maakt de recruiter op het eerste gezicht natuurlijk een stuk minder schaars dan voor de crisis.

Hoe haalbaar zijn ze te werven?

Met zo’n 17.000 personen bevindt de recruiter zich volgens het onderzoek in een relatief kleine ‘talentpool’. Van deze groep blijkt moment zo’n 1 op de 8 actief op zoek naar ander werk. De ‘sourcingsdruk’ is met 56% nog altijd hoog, wat betekent dat meer dan de helft van de recruiters minimaal eens per kwartaal wordt benaderd door een werkgever of een bureau voor een andere baan. Daarmee blijft de recruiter – volgens de gehanteerde definitie – ‘schaars’.

Deze video toont hoe het DoelgroepenDashboard tot bovenstaande inzichten komt:

Wie is ‘de recruiter’?

Hoe ziet de typische recruiter er trouwens uit? Het stereotype is: jong en vrouw, maar uit de analyse blijkt dat dit toch niet helemaal klopt. Zo blijkt dat 30 procent van de doelgroep Abraham of Sara al gezien heeft. Ook blijkt 42 procent van het mannelijk geslacht. Dit zien we ook terug in het niveau van werkervaring: 56% van de recruiters heeft een senior positie (>10 jaar relevante werkervaring), 19% is ‘medior’ (5-10 jaar) en 25% ‘junior’ (<5 jaar). Met deze gegevens wijkt deze groep overigens behoorlijk af van de groep bureaurecruiters.

Van de recruiters blijkt 30% boven de 50, en 42% is man.

Wil je weten waar je de schaarse recruiter het best kunt bereiken? Volgens de analyse oriënteert de doelgroep zich vooral via vacaturesites (72%), bekenden en het netwerk (54%) en sociale media (38%). Volgens het DoelgroepenDashboard zijn Indeed, LinkedIn en Nationale Vacaturebank de beste keuze om recruiters te werven.

Hoe trek ik de recruiter over de streep?

Oké, de schaarse recruiter is nu bereikt. Maar hoe trek je hem of haar vervolgens over de streep? Uit de analyse blijkt dat voor 49% van de recruiters de inhoud van het werk de belangrijkste pullfactor is. Een goed salaris en de werksfeer staan met 40% op een gedeelde tweede plek.

Een flexibele werktijd is voor veel recruiters (62%) de belangrijkste randvoorwaarde voor een baan.

Een flexibele werktijd is voor de meeste recruiters (62%) de belangrijkste randvoorwaarde voor een baan. Daarnaast vinden velen het belangrijk om vanuit huis te kunnen werken (52%). Ook het aantal vakantiedagen weegt voor velen zwaar (38%), gevolgd door de reiskostenvergoeding en een goede pensioenregeling (36%).

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners