Gem. leestijd 3 min  3522x gelezen

Recruiters en intercedenten worden geleefd en uitgewoond

Recruiters en intercedenten worden geleefd en uitgewoond

Het zijn gouden tijden voor de arbeidsbemiddelaars, interim recruiters en RPO partijen. Recruiters, sourcers, intercedenten en W&S-consultants zijn weer gewild. Niet alleen is de vraag naar recruiters ongekend hoog, de vraag en schaarste op de arbeidsmarkt nadert langzaam een hoogtepunt waarbij ‘de gekte’ zoals we die in 2000 en 2008 zagen, weer terugkomt.

De Recruitment Manager (of Talent Acquisition Manager) telt weer mee en krijgt meer budget en recources. Lekker! Recruitment en talent zijn weer ‘hot’ en zijn bedrijfskritisch. Iets dat we natuurlijk al jaren al zeiden, maar vandaag eindelijk niet meer tegen dovenmansoren. Maar waarom voelt het dan zo anders?

Recruitment steeds meer een callcenterfunctie

Ik ben het eens met de recruiters die zeggen dat recruitment een combinatie is van professionele marketing en sales. Met de nadruk op ‘professionele’. Een strak recruitmentproces met een uitstekende candidate journey, staat kort door de bocht voor respectievelijk de sales en de marketing. Vanzelfsprekend gebaseerd op de juiste doelgroepinformatie en ondersteunende data. Maar wat is nu de praktijk? Veel opgetuigde recruitment- en sourcingsteams hebben iets weg van een callcenter, waar enkele tot tientallen personen in een ruimte/afdeling vooral targets aan het halen zijn. En die targets zijn:

  • Aantal belletjes
  • Aantal kandidaten gesproken
  • Aantal klanten/prospects gesproken
  • Aantal inmails verstuurd
  • Aantal personen in de funnel ‘geduwd’
  • Aantal gesprekken gerealiseerd

De telefoon, LinkedIn, het ATS en de CV-databases van Nationalevacaturebank, uitzendbureau.nl en/of werk.nl zijn de gereedschapskist om de beoogde marktdruk te realiseren. De recruiter, sourcer en intercedent worden gestuurd en opgejaagd om deze targets te halen. Hoe moeilijker de arbeidsmarkt wordt, hoe meer organisaties kiezen om nog meer op de markt te drukken en derhalve met meer recruiters nog harder te drukken. Nog meer te pushen.

Recruiters worden gestuurd op marktdruk, waarbij de omzetdoelstelling/hires of de aandeelhouderswaarde van de organisatie centraal staan. Niet de kandidaat, laat staan de doorontwikkeling van de recruiter zelf. Recruitment een vak? No way…. Gewoon marktdruk en aan het eind van de funnel valt vanzelf een hire. Een businessmodel dat op dit moment succesvol is maar op termijn het failliet van een mooi vak betekent. Om maar niet te spreken van de reputatie van de bureaus, werkgevers en recruiters zelf. Het is geen duurzaam model als de markt draait c.q. de kandidaat echt niet meer te vinden is of solliciteert.

Te druk en te weinig energie om echt van recruitment te genieten

Het valt mij (en anderen) op dat veel recruiters/intercedenten eigenlijk geen tijd hebben om de meest eenvoudige ontwikkelingen te volgen c.q. veelal niet eens weten waar de laatste ontwikkelingen terug te lezen of te kijken zijn. Informatiebronnen en trainingen die gevolgd worden, zijn veelal gericht op klanten (commercie en sales) of worden gegeven door LinkedIn en Indeed, wat feitelijk (goede) commerciële trainingen zijn van advertentiebedrijven.

Slechts een klein deel van de recruiters en intercedenten heeft een echte opleiding recruitment gevolgd (of een advanced training) en volgt de belangrijkste (inter)nationale blogs, zoals www.werf-en.nl en www.ere.net. Het zijn deze opleidingen en blogs waar de liefde voor het vak wordt gevoed… maar daar moet je wel de energie voor hebben om dat te ervaren. Na een dag bellen en jagen, gedreven door targets kan ik me voorstellen dat je graag iets anders wilt doen….

Misschien als je op dit moment de liefde voor het vak niet voelt, of het bovenstaande herkent, dat dit het moment is om aan de bel te trekken (of snel om je heen te kijken en over te stappen naar partijen die het vak serieus nemen, zoals Compagnon of HetRecruitingkantoor). Het vak recruitment is veel meer dan een callcenterfunctie! Het is namelijk een professioneel vak met mooie invloeden van sales & marketing. En na 19 jaar hierin werken, geeft het nog steeds energie…. en echte bedrijfsimpact. Ik blijf fan van het vak…

geert jan waasdorp

Over de auteur

Dit blog is geschreven door Geert-Jan Waasdorp, oprichter van Intelligence Group en mede-eigenaar van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, werf-en.nl, en Arbeidsmarktkansen.nl.

 

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai

Geert-Jan Waasdorp

Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners