RecruitersForGood: hoe ook recruiters willen helpen de coronacrisis te verzachten

RecruitersForGood: onder dat motto hebben een aantal recruiters het initiatief genomen ‘iets goeds voor de wereld’ te gaan betekenen. Een eerste platform moet deze week van start gaan, om te helpen de coronacrisis te verzachten…

Peter Boerman Op 16 maart 2020 Gem. leestijd 3 min2806x gelezen
Deel dit artikel:
RecruitersForGood: hoe ook recruiters willen helpen de coronacrisis te verzachten

Het idee sluimerde al een tijdje. Niet voor niets stond er al langere tijd een brainstorm over gepland op TRU Amsterdam, een van de laatste min of meer grote evenementen die nog kon doorgaan. Maar het is de coronacrisis die nu een versnelling in de uitvoer van het idee heeft aangebracht. En dus wil RecruitersForGood deze week al een platform lanceren waarop recruiters hun specifieke kennis en kunde vrijwillig kunnen aanwenden om de grootste pijn te verzachten.

‘Laten we niet aan de zijlijn blijven staan, maar vrijwillig in actie komen.’

‘Aan de ene kant grote personeelstekorten en aan de andere kant grote personeelsoverschotten. Met de nieuwe stichting RecruitersForGood willen we graag de ‘Kracht van Samen’ van het recruitmentnetwerk activeren en hierdoor vraag en aanbod samenbrengen’, zo schrijft Milad Zandi op LinkedIn. ‘Laten we niet aan de zijlijn blijven staan, maar vrijwillig in actie komen’, aldus de managing partner bij Time to Hire.

Van ex-gedetineerden tot vluchtelingen helpen

Recruiters hebben stuk voor stuk héél specifieke kennis, ervaring en netwerken. Die kan juist nu zeker van pas komen. Waarom zouden ze die specifieke vaardigheden niet eens wat vaker pro bono voor de mensheid inzetten, zodat iedereen een kans op de arbeidsmarkt krijgt, aldus Zandi, die in het initiatief gesteund wordt door onder meer Liesbet de Rouck, Bas Weers en Edwin de Jonge.

Waarom zouden recruiters hun specifieke vaardigheden niet eens vrijwillig inzetten voor de mensheid?

‘Een soort stichting, die het recruitmentnetwerk en de recruitmentvaardigheden gebruikt om wat goeds voor de wereld te doen’, zo leidde De Rouck het initiatief van ‘Recruiters for Good‘ in bij het TRU-evenement ten kantore van WeAreKeen. En dat kan verder gaan dan alleen de huidige coronacrisis, zei ze daarbij. ‘Bijvoorbeeld vluchtelingen op de arbeidsmarkt helpen. Of ex-gedetineerden. Of anderen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’ Alles waar je nu als recruiter misschien niet echt aan toekomt, maar waar mensen echt geholpen mee zouden zijn. En dat binnen de grenzen van je eigen vakgebied.

Wandvol ideeën

De aanwezige recruiters kwamen bij de brainstorm op TRU gezamenlijk al snel met een wandvol ideeën. Van buddy-systemen tot cv-checks, en van het leren van interviewvaardigheden tot vrijwilligers werven en werkgevers overtuigen open te staan voor anderen dan het standaard plaatje.

Coronacrisis zorgt voor urgentie

Maar nu eerst dus de coronacrisis, die het initiatief afgelopen week in een stroomversnelling heeft gebracht. ‘We willen de kwetsbare groepen in onze maatschappij, zoals mensen met nulurencontracten, zzp’ers en mkb’ers met personeel maar zonder inkomsten matchen aan bedrijven en instellingen met noodvacatures’, aldus Zandi. ‘Denk aan ziekenhuizen, supermarkten, opvang, en logistiek. Maar we willen bijvoorbeeld ook het UWV en ministeries ondersteunen met extra handjes.’

‘We lanceren deze week een platform waar bedrijven hun noodvacatures kunnen achterlaten.’

Hoe dat gaat gebeuren? Zandi: ‘We lanceren deze week een platform waar bedrijven hun noodvacatures kunnen achterlaten en kandidaten en vrijwilligers zich kunnen aanmelden om al dan niet betaald te helpen. Daarnaast willen we de bedrijven die vacatures hebben ondersteunen met recruitmentcapaciteit waar nodig.’

recruitersforgood

Er moet nog wel veel gebeuren

Mooie plannen natuurlijk, maar er moet nog wel veel gebeuren, geven de initiatiefnemers meteen toe. Op korte termijn vragen ze daarom bijvoorbeeld om:

  • Een ATS-systeem dat bij het creëren van een vacature automatisch een vacaturepagina aanmaakt en een joboverzicht creëert.
  • Bedrijven die de vacatures willen aanbieden.
  • Recruiters of mensen die bij een bedrijf of instelling werken met noodvacatures.
  • Iemand die snel een website in elkaar wil boksen.
  • Iemand die landingspagina’s kan maken
  • Mensen die helpen met teksten schrijven voor de website
  • Iemand die helpt met een aantal filmpjes te bouwen om onze doelgroepen aan te trekken
  • Influencers die de boodschap (mede) willen verspreiden.

Eigenlijk iedereen die denkt een steentje aan het project te kunnen bijdragen wordt opgeroepen een mailtje naar info@recruitersforgood.nl te sturen, aldus Zandi. ‘En even voor de goede orde, bovenstaande organiseren we onder de stichting RecruitersForGood en is dus puur op vrijwillige basis.’ Waarop De Rouck (foto) aanvult: ‘We willen vooral de talenten en het vaak grote netwerk van de recruiters gebruiken om bestaande goede doelen te helpen hun doelen te bereiken. Maar ook nieuwe initiatieven zijn welkom. We willen allemaal iets doen. En dit is de start van een netwerk dat hopelijk snel groter wordt.’

We willen allemaal iets doen. En dit is de start van een netwerk dat hopelijk snel groter wordt.’

‘Snelheid, uitvoering en een groot netwerk.’ Dat zijn de specifieke onderscheidende kenmerken van recruiters, aldus Bas Westland, ten tijde van de brainstorm op TRU Amsterdam. ‘Als je erin slaagt die kenmerken te gebruiken, dan doe je iets wat veel gesubsidieerde instellingen nauwelijks lukt. Dan kun je echt iets goeds voor heel veel mensen betekenen.’

Ook bijdragen? Stuur een mailtje

recruitersforgood lliesbet de rouck

Bovenste illustratie: Jessamijn Alberts, jessamijn.nl

recruitersforgood jessamijn

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark