Waarom investeerder Recruitment Entrepreneur nu ook naar Nederland trekt

Wereldwijd is het al de grootste investeerder gespecialiseerd in recruitment-ondernemingen. Nu wil Recruitment Entrepreneur ook in Nederland voet aan de grond krijgen. Wat kun je als ondernemer van hen verwachten?

Peter Boerman Op 11 mei 2023
Gem. leestijd 5 min 768x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom investeerder Recruitment Entrepreneur nu ook naar Nederland trekt

Een private equity-investeerder met volledige focus op bedrijven in de recruitmentsector? Die hadden we in Nederland nog niet echt. Maar met de komst van Recruitment Entrepreneur International, dat daarvoor de handen ineenslaat met Timetohire, komt daar nu verandering in. Country Director Marco van Rooij heeft er in elk geval alvast veel zin in. ‘We kijken ernaar uit om samen met Timetohire ondernemers in Nederland de kans te bieden hun eigen recruitmentbedrijven te starten en te laten groeien.’

‘We kijken ernaar uit ondernemers in Nederland de kans te bieden hun eigen recruitmentbedrijven te laten groeien.’

Het businessmodel van Recruitment Entrepreneur heeft internationaal inmiddels al een flink aantal successen opgeleverd. Dat willen ze in Nederland graag herhalen. ‘Een fantastische kans voor recruitment-ondernemers in Nederland’, aldus Timetohire-oprichter Milad Zandi (links op de foto). ‘Met de ondersteuning en expertise van Recruitment Entrepreneur, gecombineerd met onze lokale marktkennis, zijn we ervan overtuigd dat we ondernemers kunnen helpen succesvolle recruitmentbedrijven op te bouwen.’ Hoe zit het precies? Tijd voor een paar verdiepende vragen.

> Waarom komen jullie nu naar Nederland?

Van Rooij: ‘Recruitment Entrepreneur International is wereldwijd de grootste private equity-investeerder die alleen investeert in recruitment-organisaties. Het bedrijf is in 2014 begonnen in Engeland, maar is inmiddels actief in 26 landen over de hele wereld. De samenwerking met Timetohire geeft ons de kans ook in Nederland te investeren in ondernemers die willen starten in recruitment of klaar zijn voor de volgende stap en hulp nodig hebben bij het realiseren van groei. Dit kan bijvoorbeeld zijn door het uitbreiden van het team of het opzetten van een nieuwe afdeling.’

Het doel is om ondernemingen zo snel mogelijk succesvol te maken, zodat ze de vruchten kunnen plukken van hun harde werk.’

‘Recruitment Entrepreneur biedt ondersteuning op tal van cruciale onderdelen, zoals coaching en mentoring, het vinden van de juiste mensen voor de organisatie, strategie, marktverkenning, funding, tech & infrastructuur, juridische zaken, marketing, HR en L&D. We investeren niet alleen financieel, maar delen ook onze uitgebreide kennis en ervaring. Zo kunnen start-ups de juiste beslissingen nemen en snel succesvol worden. Het doel is om deze ondernemingen zo snel mogelijk succesvol te maken, zodat ze kunnen groeien en de vruchten kunnen plukken van hun harde werk.’

> Hoe zien jullie de recruitment-markt in Nederland?

‘De recruitmentmarkt in Nederland staat al enige tijd stil. De toekomst ligt volgens mij in het veranderen van de ouderwetse werkwijze en het bieden van een inspirerende werkomgeving waar mensen graag willen werken en impact kunnen maken. Door de samenwerking tussen Recruitment Entrepreneur en Timetohire kunnen start-ups en ondernemers hun recruitment-organisatie naar een hoger niveau tillen en slimmer en efficiënter werken. We investeren zo niet alleen in de toekomst van recruitment, maar ook in de toekomst van Nederlandse ondernemers.’

Deel van het team van Timetohire en Recruitment Entrepreneur, met Marco van Rooij (derde van rechts), naast oprichter James Caan.

‘Het is ons beider overtuiging dat de traditionele manier van werken in recruitment niet langer volstaat. Het is tijd voor innovatie en een nieuwe aanpak. Hoewel onze expertisegebieden verschillen, vullen we elkaar juist perfect aan. Waar Recruitment Entrepreneur zich vooral richt op de investering en groei van start-ups en het vinden van de juiste mensen, heeft Timetohire veel ervaring met de operationele kant van recruitment en het versterken van recruitment-afdelingen binnen organisaties. Samen kunnen we onze klanten de complete ondersteuning bieden die ze nodig hebben om succesvol te zijn in deze industrie.’

> En dat botst nergens?

‘Ik denk dat we elkaar juist versterken. Timetohire heeft de afgelopen 5 jaar laten zien dat zij een leidende positie in de Nederlandse recruitmentmarkt hebben verworven, waarbij ze een sterk werkgeversmerk hebben opgebouwd om talent aan te trekken en te behouden. Onze samenwerking zorgt ervoor dat we een breed scala aan diensten kunnen aanbieden en dat we onze klanten op alle gebieden van recruitment kunnen ondersteunen. We zijn ervan overtuigd dat onze combinatie van investering, groei en operationele expertise een gouden formule is voor een succesvolle recruitment-organisatie.’

> Geldt dat ook voor netwerken van recruiters?

‘Ook wij zien de laatste tijd steeds meer netwerken van zelfstandige recruiters ontstaan. Maar dat is niet hetzelfde als wat wij met Recruitment Entrepreneur Nederland willen bereiken. Als private equity-investeerder zijn we al jaren actief op de markt en richten we ons vooral op ambitieuze recruiters die momenteel nog bij een bureau werken en graag voor zichzelf willen beginnen. Interim-opdrachten was recent zeer aantrekkelijk, waardoor het opzetten van een bureau op de tweede plaats kwam.’

‘Als gepassioneerde professionals vinden wij het zonde dat slechts 1 op de 10 start-ups het nu overleeft.’

‘Veel freelance recruiters doen on the side werving- en selectieopdrachten en vallen hier vaak op terug als de vraag naar freelance recruiters tegenvalt. Begrijpelijk, gezien het feit dat slechts 1 op de 10 start-ups het overleeft. Als gepassioneerde professionals vinden wij het echter zonde dat het slagingspercentage zo laag ligt. Daarom willen we de kloof tussen het werken bij een recruitmentbureau en voor jezelf beginnen aanzienlijk verkleinen, zodat het succespercentage wordt vergroot. Dit willen we doen door waarde op te bouwen binnen jouw bedrijf en je op een eerlijke manier te belonen voor jouw werk en de opbouw van je bedrijf.’

recruitment entrepreneur

> Wat moet je als recruiter met groeigeld? Laptop, wifi en netwerk zijn toch genoeg?

‘Klopt. Een eigen recruitmentbedrijf starten lijkt op het eerste gezicht makkelijk. Maar zo’n bedrijf succesvol laten groeien is wel een uitdaging. Van alle recruitment-ondernemingen lukt het 70% nooit om groter te worden dan 10 werknemers. Het is daarom belangrijk om de juiste kennis, ervaring en netwerk te hebben om te kunnen opschalen. Dit is waar wij als Recruitment Entrepreneur een belangrijke rol spelen.’

‘Van alle recruitment-ondernemingen lukt het 70% nooit om groter te worden dan 10 werknemers.’

‘We bieden ondernemers de nodige ondersteuning en kennis om hun bedrijf te laten groeien en hun ambities te verwezenlijken. Bovendien zijn kleinere bedrijven vaak moeilijk verkoopbaar, wat betekent dat ondernemers de kans missen om hun pensioen veilig te stellen. Met Recruitment Entrepreneur kunnen ondernemers een waardevol bedrijf opbouwen en zorgen voor financiële zekerheid voor de toekomst.’

> Waar willen jullie over een jaar of 5 staan? 

‘Over 5 jaar heeft Recruitment Entrepreneur 25 ondernemers in de recruitmentbranche ondersteund en hebben we een sterke gemeenschap van snelgroeiende ondernemingen in Nederland opgebouwd, dat is het doel. Door elkaar te helpen, creëren we een omgeving waarin ondernemers niet alleen staan tijdens hun ondernemerschap. We hebben ambitie om een belangrijke speler in de Nederlandse recruitmentmarkt te worden en een impact te maken op de manier waarop recruitment-ondernemingen worden opgezet en gerund.’

Meer weten?

Meer weten? Kijk dan op de website van Recruitment Entrepreneur. Of kom op 16 mei naar Werf& Live, waar Sebastiaan Cové en Fleur Aalbrecht zullen vertellen over hoe Timetohire de afgelopen 4 jaar is uitgegroeid van 0 naar 100 recruiters en inmiddels niet meer is weg te denken uit de recruitmentbranche. Kijk hier voor meer informatie, of bestel meteen je tickets:

Werf& Live

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners