Recruitment steeds vaker ook letterlijk goed in beeld

Recruitment goed in beeld brengen, dat bleek in het verleden vaak lastig. Maar tegenwoordig leent het vak zich best voor spannende en informatieve (online) tv. Zo laten deze min of meer recente voorbeelden zien.

Peter Boerman Op 14 januari 2022
Gem. leestijd 3 min 566x gelezen
Deel dit artikel:
Recruitment steeds vaker ook letterlijk goed in beeld

Ja, we hebben natuurlijk genoeg talentenjachten op tv. Dat kun je met enige goede wil ook best een vorm van recruitment noemen. En een serie als ‘Topmanager gezocht‘, uit 2011 alweer, de Nederlandse variant van Donald Trumps The Apprentice? Dat kun je ook best als ‘recruitment in beeld’ zien. Maar programma’s die niet vanuit het showelement bedacht zijn, maar het echte vak van werving en selectie centraal stellen? Programma’s die een interessant kijkje in de recruitmentkeuken geven? Die waren toch jarenlang behoorlijk dun gezaaid.

Het is wel al vaker geprobeerd, met bijvoorbeeld Baanbrekers, ooit op primetime, op NPO2, gepresenteerd door Dyanne Beekman en – what’s in a name? – Bas van Werven. En online waren er al best leuke talkshows als RecruitmentTV (gestart in 2016). Maar De Sollicitatie, dat SBS6 twee jaar geleden bracht, werd een grote flop, met bedroevend lage kijkcijfers. Kan dat anders? Er zijn momenteel in elk geval een boel pogingen in de goede richting. Laten we er een paar uithalen.

#1. How To Get Noticed

De spanning werd vorig jaar al aardig opgebouwd. Maar vanaf begin dit jaar is het dan echt zover: een gloednieuw tv-programma over recruitment- hr en arbeidsmarkt voor ondernemend Nederland, 8 zondagen lang. In elke aflevering gaat Arjan Elbers van digital recruitment agency GetNoticed de strijd aan met Nigaio Wijnen (Minutes On Career) wie de beste oplossing heeft voor een organisatie met een recruitmentvraagstuk.

Zo waren ze al bij het Haaglanden Medisch Centrum, en afgelopen zondag hielpen ze Enexis met de vraag hoe 500 tot 600 technische collega’s per jaar aan te trekken. Het is een programma dat behoorlijk wat vaktermen bevat, van interne supersourcingsteams tot referral, en van purpose tot pullfactoren. Maar het competitie-element tussen de twee hosts houdt het hopelijk ook voor de minder ingevoerde kijker leuk tot het einde.

#2. The Reference Man

Een heel ander programma was gisteravond te zien bij BNNVara. The Reference Man gaat niet echt over recruitment, maar behandelt in vier afleveringen iets wat we niet altijd zien, maar wat toch alom aanwezig is: dat bijna alles is afgestemd op de standaard man, wit, zo’n 1,75 meter lang, en ongeveer 80 kilo zwaar. Zo loopt documentairemaakster Sophie Frankenmolen op een gegeven moment over een beurs voor vakkleding, waar eigenlijk alleen mannenkleding te vinden is. Hoe veilig is dat? De rode draad van het programma? Dingen die we als neutraal zien, blijken dat in de praktijk vaak niet, zo leren we.

In de laatste aflevering duikt ook de bekende recruitmentexpert Bas van de Haterd eventjes op. Hij gaat daar kort in op de bekende Amazon-casus, waarbij het Amerikaanse bedrijf stopt met zijn selectie-algoritme omdat het discriminerend was en significant meer mannen selecteerde. Een gevalletje garbage in = garbage out, legt Van de Haterd uit. ‘Eigenlijk heel simpel. We vertellen een algoritme: wat is succes? Maar hoe hoger je kwam bij Amazon, hoe meer mannen. Dus daar selecteerde het algoritme op.’ Terwijl het ook anders kan, vertelde hij. ‘Als je het algoritme leert kijken naar: welke kwaliteiten moet deze persoon hebben?, dan zie je altijd op alle fronten de diversiteit toenemen.’

#3. Recruitment Tech Monthly

Online is het makkelijker om leuke programma’s over recruitment te vinden. Zo zijn de collega’s van Recruitmenttech al een tijdje bezig met de zogeheten Recruitment Tech Monthly, waarin ze maandelijks in een talkshowsetting in de studio stilstaan bij al het nieuws op gebied van recruitment en technologie.

Woensdag 8 december vond de heuse eindejaarsspecial plaats, met als speciale gast Marnix de Groot. En op 2 februari is alweer de volgende, live op LinkedIn.

#4. T-Mobile Talent Show

Weer iets heel anders, maar ook het vermelden waard is de wekelijkse talkshow die Martijn Smit sinds zomer vorig jaar met Sebas Krijgsman verzorgt voor T-Mobile, onder de noemer T-Mobile Talent Shows. In deze talkshow vertellen medewerkers over werken bij de telecomprovider, zodat kandidaten alvast kunnen kennismaken met de sfeer en bedrijfscultuur.

Zo zie je maar weer: genoeg te zien en te kijken dus, ook voor wie recruitment een warm hart toedraagt.

Bekijk ook:

Wil je weten hoe het er 5 jaar geleden aan toeging met RecruitmentTV, bekijk dan hier een aflevering:

Wat gemist? Laat het ons weten!

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners