Recruitmentbureau Primatch start franchise

Peter Boerman Op 06 september 2013
Gem. leestijd 2 min 1564x gelezen
Deel dit artikel:

Het Tilburgse recruitmentbureau Primatch gaat haar dienstverlening landelijk aanbieden via franchise. De eerste vestiging in Zwolle is een feit, binnenkort gevolgd door Eindhoven en Zeeland. In tegenstelling tot andere werving- & selectiebureaus werkt Primatch niet met een ‘no-cure-no-pay’-principe, maar op uurbasis. Het bureau signaleert een sterk stijgende behoefte naar deze werkwijze. Door middel van een franchiseformule ziet Primatch kansen om Nederland met dit principe kennis te laten maken. Eind 2014 moeten twintig landelijke vestigingen geopend zijn.

Zelfstandig ondernemerschap

Het Tilburgse recruitmentbureau opereerde al landelijk, maar wil via vaste partnervestigingen de regionale markten nog beter bedienen met hun uren-propositie. Volgens Jeroen Bergen en Ronald Leeuwenberg van Primatch is de keuze voor een franchiseformule ingegeven door de snelheid waarmee er landelijke dekking kan worden bereikt. Daarnaast gelooft Primatch sterk in zelfstandig ondernemerschap binnen de organisatie. De regionale partners waarmee het bureau werkt zijn HBO-WO geschoolde vakmensen met minstens vijf jaar relevante werkervaring. Personen met een serieuze ambitie als ondernemer, maar die de investeringen en tijd die gepaard gaan met het compleet zelf starten van een bureau, wellicht als een te groot risico ervaren.

Ondernemerschap in crisistijd

Tegelijkertijd vergt het franchise-model een serieuze investering van Primatch. De partners kunnen niet alleen terugvallen op een bekende naam met landelijke referenties, maar ook op centraal aangestuurde sales- en marketingondersteuning, databases met kandidaten, kennis, begeleiding door ervaren consultants, mogelijkheden voor test en assessment en een complete administratieve organisatie. Deze ‘backoffice’ wordt momenteel toegerust naar de franchiseformule. Wanneer eind 2014 het streefaantal van twintig vestigingen is bereikt zal dit bij de hoofdvestiging in Tilburg werkgelegenheid bieden aan tien extra werknemers.

Transparantie

In 2005 concludeerde Primatch dat de gangbare werkwijze waarbij de recruiter een percentage van het jaarsalaris van een geplaatste kandidaat ontvangt niet meer paste binnen hun visie op het vak. Dit ‘no-cure-no-pay’-principe leidt volgens hen tot slechte en vrijblijvende dienstverlening. Met het commerciële belang in het achterhoofd zou ook ‘de minst slechte kandidaat in procedure’ worden voorgesteld. “Wanneer recruiters zich op uurbasis laten belonen, leidt dat tot minder vrijblijvendheid, meer transparantie, lagere kosten en betere en minder gekleurde informatievoorziening. De kans dat een vacature succesvol wordt ingevuld is daarmee een stuk groter”, aldus Bergen en Leeuwenberg. “Ook de aanhoudende crisis en de snelle ontwikkelingen op het gebied van social media en internet verantwoorden niet meer de kosten die het huidige fee-principe nog altijd berekent.”

Urenmodel

Het recruitmentbureau was het eerste in Nederland dat enkel en alleen nog op deze basis ging werken. Met succes:  95% van de vacatures wordt duurzaam door Primatch ingevuld tegen kosten die gemiddeld zeventig procent lager liggen. Het urenmodel blijkt hierdoor aantrekkelijk voor MKB-bedrijven die door het hoge recruitmentfee vaak buitenspel worden gezet of door de aanhoudende economische tegenwind op de uitgaven moeten letten. En grote multinationals kunnen via een maatwerkconstructie de stappen naar behoefte afstemmen. Daarbij heeft de opdrachtgever volledige controle over het proces. “Niet alleen vervullen wij momenteel met meer voldoening ons vak, klanten waarderen de transparantie, kwaliteit en kostenbesparing. We zien daarom grote kansen om heel Nederland met onze werkwijze kennis te laten maken.”

Primatch houdt zich sinds 1998 bezig met de werving en selectie van hoger kaderpersoneel en begeleidt organisaties op het gebied van aanverwante personeelszaken. Primatch opereert landelijk. Opdrachtgevers van Primatch bevinden zich binnen het MKB en onder Multinationals. Voorbeelden hiervan zijn FujiFilm Manufacturing Europe B.V., Bosch, Audax, Rabobank, Grass Valley en Philip Morris International. 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners