Unique rolt eigen recruitmentgame nu ook uit naar Tsjechië

Peter Boerman Op 20 juli 2016
Gem. leestijd 2 min 1315x gelezen
Deel dit artikel:
Unique rolt eigen recruitmentgame nu ook uit naar Tsjechië

Hoe werf je 50 CRM-adviseurs die een jaar lang in Praag Transavia-klanten te woord mogen staan? Unique zette er recent zijn eigen speciale recruitmentgame voor in.

De game werd vorig jaar al gepresenteerd. Toen echter Air France-dochter Bluelink aanklopte voor een offshoringsproject in Praag, bleek de recruitmentgame ook prima geschikt. En zo verzorgt Unique Customer Care nu dus de werving en selectie van 50 Nederlandstalige CRM-adviseurs, die voor minimaal 1 jaar bij Bluelink in Praag aan de slag gaan, voor de klantenservice van Transavia, een van de grotere partners van het in luchtvaart gespecialiseerde CRM-bedrijf.

Hoge voorspellende waarde

Unique werft voor hen op basis van competentieprofielen. Volgens het bureau biedt hun vorm van gamification een hoge voorspellende waarde, doordat ze kandidaten testen in een realistische werkomgeving. Dat maakt authentiek gedrag inzichtelijk, zodat de test een goede voorspeller blijkt van succes.

Tweezijdige selectie

Het is niet zozeer een game die je kunt “winnen”, vertelt Debbie Wannet, regionaal salesmanager Customer Care bij Unique. “Het is meer een tweezijdige selectie. Gamification brengt de ware aard van een sollicitant naar boven, maar het laat ook zien hoe de kandidaat in de praktijk met situaties omgaat. Het activeert het genotscentrum in het brein waardoor je diverse emoties ervaart. Bovendien ontlaadt het van stress.”

Realistic job preview

In een videogame kan een hele kantooromgeving worden nagebootst, legt ze uit. “Tijdens de game krijgt de sollicitant situaties voorgelegd waarin hij of zij keuzes moet maken. Denk aan een virtueel personage dat lastige vragen stelt, een probleem voorlegt of juist een boze klant die een scène schopt waarop de kandidaat moet anticiperen. Tijdens de game is de sollicitant zich minder bewust van zijn omgeving. Een natuurlijke reactie, vanuit eigen intuïtie, vindt daarom sneller plaats. De game is echt een realistic job preview.”

Authentiek gedrag

En waarom dan tweezijdige selectie? “Kandidaten moeten de baan ook graag willen hebben. Het is fijner als de sollicitant tijdens de game erachter komt dat de baan toch minder goed bij hen past, dan na een x-aantal weken. Daarnaast test de game echt de vakinhoudelijke competenties in plaats van algemene vaardigheden. Realistische gesprekssimulaties maken authentiek gedrag zichtbaar. Dat zorgt voor een hoge voorspelbaarheid.”

Meer geluk en hoger rendement

De game is een prachtig middel om voorspellende data te verzamelen, te creëren, analyseren en visualiseren op zowel competenties, cultuur als persoonlijkheid, aldus Wannet. “Juist deze data helpen in het selectieproces profielen te matchen met een langere functieverblijftijd en een betere performance, wat weer leidt tot meer geluk en een hoger rendement.”

Nog lang niet uitgeput

De recruitmentgame die Unique inzet is ontwikkeld door het Rotterdamse bedrijf Lucidious. Volgens Wannet zijn de mogelijkheden van gamification in recruitment nog lang niet uitgeput. “Deze game is niet specifiek geschreven voor de luchtvaartsector, bijvoorbeeld ook contactcenters in de healthcare industrie gebruiken hem, net als banken- en verzekeraars en contactcenters van online retailers. We zetten gamification ook echt niet alleen in voor de 50 Nederlanders die nu in Praag aan de slag gaan, het wordt veel vaker gebruikt en is in vrijwel alle talen beschikbaar.”

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners