Waarom bemiddelaar Regiodienst na een automatische match meteen een appje stuurt

Bemiddelingsbureau Regiodienst matcht tegenwoordig automatisch én legt vervolgens het eerste contact met de kandidaat via een geautomatiseerd WhatsApp-bericht. Nelson Jonker vertelt over deze nieuwe integratie. ‘Dit belooft veel goeds voor de toekomst.’

Redactie Op 13 april 2022
Gem. leestijd 3 min 395x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom bemiddelaar Regiodienst na een automatische match meteen een appje stuurt

In de 12 jaar dat ze bij Regiodienst actief zijn in de werving en selectie in de techniek, hebben ze inmiddels een grote database opgebouwd met zowel kandidaten als opdrachtgevers. Nelson Jonker, partner bij het bemiddelingsbureau, vertelt dat hierdoor de behoefte ontstond ‘om dingen slimmer te doen. Zodat we efficiënter werken en meer kandidaten kunnen helpen. Daar vanuit kwam de wil het wervingsproces verder te automatiseren. Zo kwamen we uit bij een nieuwe integratie van De Virtual Sales Recruiter, een combinatie van arbeidsmarktdata van Jobdigger en de matchingtechnieken van theMatchBox, en Joboti binnen ons ATS Carerix.’

‘Er ontstond de behoefte om dingen slimmer te doen. Zodat we efficiënter werken en meer kandidaten kunnen helpen.’

Een nieuwe kans en positieve ontwikkeling voor het recruitmentproces, aldus Roderik Visser, Senior Customer Success Manager bij Carerix. ‘Wij kijken e met blije ogen naar deze integratie. Vooral voor recruiters die al gebruik maakten van arbeidsmarktdata, is de toevoeging van automated matching en het gebruik van een professionele chatservice aan hun werkwijze een slimme en logische volgende stap.’

Twee stappen

De integratie die Regiodienst gebruikt, bestaat uit twee stappen. De eerste stap is het vinden van geschikte vacatures voor kandidaten: het maken van de match. Met de inzet van De Virtual Sales Recruiter besparen recruiters hier meteen een hele hoop tijd. Deze virtuele assistent helpt recruiters namelijk om binnen hun ATS snel en efficiënt matches te vinden, waarbij ze toegang hebben tot zowel interne- als externe kandidaat- en vacaturebronnen. De matchingmogelijkheden van theMatchBox en de arbeidsmarkt- en vacaturedata van Jobdigger zorgen samen voor een optimaal inzicht in de arbeidsmarkt.

‘Contact leggen met geschikte kandidaten is een erg tijdrovend proces.’

Heeft de Virtual Sales Recruiter een geschikte match gemaakt, dan is de tweede stap om op het juiste moment contact te leggen met de kandidaat. ‘Contact leggen met geschikte kandidaten is een erg tijdrovend proces’, aldus Jonker. Daarbij helpt dus de chatservice van Joboti. ‘Met volledig geautomatiseerde gesprekken via Whatsapp bereik je kandidaten makkelijker én beslissen zij zelf op welk moment ze het bericht lezen en beantwoorden.’

Regiodienst-partner Nelson Jonker
Regiodienst-partner Nelson Jonker

Integratie inrichten

Regiodienst test de dienst momenteel in verschillende stappen. Jonker: ‘Zo’n integratie moet je goed inrichten in je werkwijze. Dat pas je niet van de ene op de andere dag toe. Je kunt het zien als een nieuwe manier van recruitment. Dat vraagt om veel testen in het begin. De eerste collega’s doen dit nu en delen hun ervaringen. Dankzij de arbeidsmarktdata van Jobdigger komen we in contact met nieuwe bedrijven. Zo kunnen we steeds meer kandidaten plaatsen. Er wordt in deze testfase steeds meer met de Virtual Sales Recruiter van Jobdigger en theMatchBox gewerkt.’

‘Je kunt dit zien als een nieuwe manier van recruitment.’

Ook Adelbert Smal (Jobdigger) en Jan Govaerts (theMatchBox), initiatiefnemers van de Virtual Sales Recruiter, zien dit als volgende stap in de automatisering van het recruitmentproces. Smal: ‘Regiodienst maakt hiermee een enorme stap voorwaarts met meer tijd voor de juiste kandidaten, matches en nieuwe klanten. De meest kansrijke leads en kandidaten worden automatisch voor je klaargezet.’ Govaerts: ‘Door de ontwikkelingen op het gebied van data en precieze matchingtechnologie op de markt, is het steeds beter mogelijk dit soort end-2-end-integraties in te richten in je proces, maximaal tijd te besparen en geen kansen meer te missen.’

Chatten via Joboti

Is de match door de Virtual Sales Recruiter gemaakt, dan wacht de volgende uitdaging: contact met de kandidaat. Jonker: ‘Bij Regiodienst bellen we veel, maar kandidaten in de technieksector zijn niet altijd even makkelijk telefonisch te bereiken. Vaak staan ze op de bouwplaats en zijn ze niet in de gelegenheid om de telefoon op te nemen. Dan is het heel handig als je een geautomatiseerde WhatsApp chatservice als Joboti kunt inzetten.’

‘Kandidaten in de technieksector zijn niet altijd even makkelijk telefonisch te bereiken.’

‘Met de virtuele assistent van Joboti sturen we de kandidaat een geautomatiseerd bericht met ons vacatureaanbod via WhatsApp. Kandidaten kunnen deze vacatures bekijken en reageren op een moment dat het hen het beste uitkomt.’ Vervolgens zet Joboti het gesprek automatisch voort. ‘Het WhatsApp-contact heeft als doel dat de kandidaat een afspraak maakt met de recruiter. Via WhatsApp kan de kandidaat de afspraak zelf inplannen, waardoor een afspraak maken laagdrempeliger wordt. Het bespaart ons enorm veel tijd. Tijd die we graag investeren op het moment dat afspraak is gemaakt.’

Belooft veel goeds

Inmiddels zijn de eerste successen voor Regiodienst behaald, vertelt Nelson. ‘Met behulp van de arbeidsmarktdata van Jobdigger hebben we al een aantal kandidaten kunnen voorzien van een prachtige nieuwe baan. En dan hebben we nog niet eens de hele integratie gebruikt. Dat belooft veel goeds voor de toekomst.’

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners