Home Employer branding Ricardo Risamasu: ‘Als je technici wil bereiken, vertel dan gerust je problemen’

Ricardo Risamasu: ‘Als je technici wil bereiken, vertel dan gerust je problemen’

318 keer
0
tcr bereiken technici

Over je problemen vertellen? Vertellen wat je níet kunt. Het is iets wat werkgevers zelden doen. Maar als je technisch geschoolde kandidaten wilt bereiken, is het toch verstandig, adviseert Ricardo Risamasu.

ricardo risamasu technici wervenHet is zelfs een van de vier tips die hij maandag gaf in zijn webinar over hoe je in de huidige arbeidsmarkt effectief technici en vaklui bereikt. Alle vier tips op een rijtje:

#1. Vertel met trots wat je doet

“Vaak hoor je werkgevers in de techniek zeggen: als ze eenmaal hier aan tafel zitten, overtuigen we ze wel. Dan zien ze wel hoe innovatief we zijn, en wat voor gave projecten we doen.” Maar ja, hoe krijg je die kandidaten aan tafel?

Door vaker met trots te vertellen wat je aan het doen bent, vertelde Risamasu in zijn webinar. Dat is veel werkgevers in de techniek niet aangeboren; ze kloppen zich van nature niet snel op de borst. Maar dat zouden ze best wat vaker mogen doen, aldus de directeur van employer branding-specialist Talmark, die zelf veel met technische bedrijven te maken heeft. ‘Vertel waar je in gelooft, en waar je voor staat. En als je intermediair bent: gebruik de wervingskracht van de opdrachtgever. Storytelling door een medewerker maakt het voor een kandidaat superrelevant.’

tcr vacatures

Hij haalt het voorbeeld aan van TCR, een bedrijf dat op zijn werkenbij-site technici in de omgeving Schiphol wil aanspreken op hun innerlijke motivatie en video-loops inzet om de interessante werkomgeving te tonen. En, ander voorbeeld: Heineken, dat op een ludieke manier operators zoekt die houden van ‘een tandje bijzetten’:

heineken technici operators

Beide zijn sites van intermediairs die gebruik maken van de wervingskracht van hun opdrachtgevers.

#2. Deel je probleem

Over je problemen praten is niet iets wat veel organisaties durven, weet Risamasu. Toch is het belangrijk, als je tenminste technici wilt bereiken. ‘Want het zit techneuten in hun aard dat ze willen helpen die problemen op te lossen.’

‘durf ook eens te laten zien waar je als organisatie niet zo goed in bent. Dat spreekt technici júíst aan’

Het is wel lastig natuurlijk, want het vraagt van een organisatie om erg transparant te zijn. ‘Het is een heel andere insteek dan in een vacaturetekst een rijtje functie-eisen op te sommen. Maar durf ook eens te laten zien waar je zelf als organisatie nog niet zo goed in bent, maar waar je dus de goede mensen voor zoekt. Dat spreekt technisch professionals júíst aan. Laat projecten zien waarvan mensen denken: daar wil ik écht voor werken.’

#3. Denk in lead generation, niet in vacatures

Wat veel werkgevers nog niet goed snappen, is dat (technische) kandidaten zelden meteen op de sollicitatieknop duwen. Voordat het zover is, moeten ze meestal eerst een aantal andere stappen door waarin ze op een andere manier contact hebben met een opdrachtgever. In de techniek is dat helemaal het geval, aldus Risamasu. ‘Voor een marketeer is het misschien logisch om te denken in leads, en niet meteen in sollicitaties. Maar nog lang niet iedereen is dat al gewend.’

‘Focus je op het minimale, de rest volgt dan (mogelijk) later wel’

Focus je op de fase vóórdat iemand solliciteert, dan heb je vaak alleen een mailadres of 06-nummer nodig. Focus je op het minimale, aldus Risamasu, de rest volgt dan (mogelijk) later wel. ‘Dat is een heel andere insteek. Een connectie maken is dan het doel, niet zozeer de directe sollicitatie. Daarvoor moet je vaak wel 7 of 8 keer bij een kandidaat in beeld zijn geweest.’

De les? Maak het zo laagdrempelig mogelijk, zegt hij in het webinar. ‘Dat is geen rocket science. Maar de dagelijkse praktijk is vaak nog anders. Leer daarom van de e-commerce en kijk welke technieken ze daar gebruiken om mensen te verleiden.’

vnom werktuigbouw technici

Risamasu haalt het voorbeeld aan van technisch uitzendbureau VNOM. Daar wordt op de site bijvoorbeeld techniek ingezet die je herkent van een site als Booking.com, naast zaken als een chatbot, een makkelijk sollicitatieformulier en allerlei eenvoudige zoekfilters. Ook is er een sterren-ratingsysteem en komt direct een consulent in beeld. ‘Alles om voor de technici de beleving optimaal te maken.’

#4. Blijf communiceren

Als laatste punt, zegt Risamasu, is het belangrijk dat je blíjft communiceren. Voordat de sollicitatie binnen is, maar ook daarna. ‘Verplaats je eens in de kandidaat zoals een webshop dat bij een klant zou doen. Verdiep je in de doelgroep, en zorg voor een aantrekkelijk aanbod, dat om veel meer gaat dan alleen het salaris. Laat van je horen. Dat is precies wat in de techniek minder vaak wordt gedaan. Maar juist daar is het heel relevant. Dus kom in actie. Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Het fijne van de huidige technologie is juist dat je er zo mooi mee kunt experimenteren. Elke recruiter kan nu makkelijk proberen wat wel werkt en wat niet.’

‘Dus kom in actie. Het fijne van de huidige technologie is juist dat je er zo mooi mee kunt experimenteren’

Of het nu gaat om welke middelen je moet inzetten, of de boodschap die je daarbij gebruikt, experimenteren en A/B-testen was nog nooit zo makkelijk. Maar wat je ook probeert, het belangrijkste is toch altijd, zegt hij: ‘Laat weten wie je bent en waar je voor staat. En maak de kandidaat duidelijk waar je hulp voor nodig hebt. Heb het niet over de vacature, maar over de uitdaging in de technologie waar je mee te maken hebt. Dat is volgens ons cruciaal in het recept voor succes.’

webinarsMeer weten?

Deze hele week zijn er nog meer webinars te bekijken over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Ook webinars terugkijken is mogelijk. Schrijf je hier in, en je wordt verder van alles wat je wil op de hoogte gehouden.

Bekijk hier het webinar terug:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here