Het gebruik van LinkedIn als wervingsmiddel is in een jaar tijd verdubbeld. Waar vorig jaar nog maar 19 procent van de werkgevers zei LinkedIn te gebruiken om mensen te vinden, is dat nu 38 procent. Ook zegt 22 procent geschikte kandidaten via Facebook te hebben gevonden.
Althans, dat zeggen 200 HR-managers die zijn ondervraagd door wervingsbureau Robert Half Nederland. ‘Werven via sociale media wint aan populariteit’ is dan ook de open deur die het bureau als kop boven het persbericht heeft gezet, dat naar aanleiding van dit onderzoek verscheen.
Nog wel cv’s
Dit toenemende belang van sociale media betekent volgens het wervingsbureau trouwens niet dat het traditionele cv verdwijnt. In eerder onderzoek van hen van anderhalf jaar geleden zei namelijk nog bijna 80 procent meer vertrouwen te hebben in een good old cv dan in de informatie op een LinkedIn-profiel. Volgens Robert Half bestaan cv en LinkedIn-profiel dan ook nog wel een tijdje naast elkaar.
Geen s0ciale media voor staffuncties
De mate waarin online werven een rol speelt in de zoektocht naar de geschikte kandidaat verschilt overigens per functiegroep, meldt het onderzoek. Zo geeft 42 procent van de ondervraagde Nederlandse HR-managers aan géén social media in te zetten als ze iemand werven op executive-niveau. Bij staffuncties is dit overigens ook nog steeds 23 procent.
Voordelen
De belangrijkste voordelen van werven via sociale media ten opzichte van traditioneel werven zijn volgens de ondervraagde HR-managers enerzijds dat ze er makkelijk geschikte kandidaten kunnen vinden, en anderzijds dat ze vacatures makkelijker kunnen promoten. Niet bepaald inzichten waarvan je van je stoel valt natuurlijk, maar goed, het is allemaal maar weer eens onderzocht, zullen we maar zeggen. En dat ruim driekwart zegt nog géén kandidaten via Facebook te vinden, tja, dat kun je natuurlijk op zijn minst ook wel opmerkelijk noemen…
Alles weten over hoe je het beste kunt werven via sociale media? Lees dan het boek ‘Recruitment via sociale media‘.
Foto via Flickr.com