Samen slimmer werven: transitie naar datagedreven werven (inzending Natural Talent)

Ontdek hoe Neder-Betuwe haar ambities verwezenlijkt met een innovatief wervingsconcept. Employer branding, data en A.I. leiden tot succesvolle matchmaking. Lees de hele case van Natural Talent, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 24 maart 2024
Gem. leestijd 3 min 79x gelezen
Deel dit artikel:
Samen slimmer werven: transitie naar datagedreven werven (inzending Natural Talent)

De gemeente Neder-Betuwe, hoewel bescheiden van omvang, koestert grote ambities. Om deze te verwezenlijken moet het personeelsbestand 20% groeien, maar de gebruikelijke wervingsmethoden falen. Op deze voet verdergaan zou het einde van de ambities betekenen. Het roer moet om. Hier introduceren we ons ‘samen slimmer werven’-concept, gebaseerd op samenwerken en het benutten van ieders kracht, volledig geïntegreerd met employer branding. Dit stelt ons in staat om structureel succesvol te zijn, ondersteund door data en A.I. om écht onderbouwde en slimmere keuzes te kunnen maken.

We willen niet alleen posities invullen, maar bovenal collega’s aantrekken die écht bij de organisatie passen.

We willen niet alleen posities invullen, maar bovenal collega’s aantrekken die écht bij de organisatie passen. Dat vraagt een rauwe versie van werken bij Neder-Betuwe. Input daarvoor halen we op bij de huidige medewerkers, want wie anders kennen de highs en lows van de werkcultuur? Wat blijkt, niet alleen de ambities van deze kleine gemeente zijn groots.

Groot(s) in…

Groot(s) in… Met dat creatieve concept gaan we de doelgroep verrassen. Tien medewerkers, op totaal verschillende functies, worden geïnterviewd, gefotografeerd en gefilmd. Zo creëren we een basis van pure verhalen om te vertellen, in verschillende formats. Tijd voor actie. De gemeentewebsite wordt vernieuwd en we voorspellen vooraf de impact van onze visuals met onze favoriete A.I.-tool. We definiëren de ideale candidate journey en starten met regelmatige posts op LinkedIn, Facebook en Instagram. Om onze impact te vergroten, pushen we organische posts en lanceren we een doelgerichte employer branding-campagne.

Elke vacature wordt zorgvuldig beoordeeld en herschreven voor online succes.

Terug naar de ambities, daarvoor zijn gedreven nieuwe medewerkers nodig. In 3 maanden tijd werven we voor 20 vacatures, gevolgd door nog eens 15. Elke vacature wordt zorgvuldig beoordeeld en herschreven voor online succes. We vertrouwen op data, zoals engagement en websitegedrag, om continu de werving te verfijnen. Met success, want de gemiddelde promotietijd per vacature bedraagt mínder dan 4 weken en álle vacatures zijn ingevuld.

Ontdek hoe Neder-Betuwe haar ambities verwezenlijkt met een innovatief wervingsconcept. Lees de hele case van Natural Talent.

Wat was de impact van de case?

De resultaten zijn er, en het is eenvoudig om er blij van te worden. Het voornaamste: alle vacatures worden razendsnel ingevuld, met een gemiddelde promotietijd per vacature van ónder de 4 weken. Vacatures die eerder maandenlang openstonden en werkdruk lieten oplopen, vormen geen enkel probleem meer. Maar ook indirecte resultaten zijn uitstekend. Branded search is met 121% gestegen, de gemiddelde bezoekduur aan de werkenbij-pagina’s is meer dan verdubbeld en sollicitanten refereren naar de ervaringsverhalen die we delen als reden om te solliciteren.

De gemeente Neder-Betuwe is klaar voor de toekomst.

En het mooie, niet alleen de doorlooptijd per vacature is sterk verkort, het aantal en de kwaliteit van sollicitanten is beduidend beter. Bovendien zijn doelgroepen aangeboord, die eerder hun neus ophaalden voor werken bij de gemeente. Aangeworven medewerkers integreren uitstekend met bestaande collega’s en voegen echt een ‘can do’ mentaliteit toe aan de organisatie. P&O was voorafgaand al enthousiast, maar intern was er weerstand. Deze weerstand is inmiddels weg, managers zijn en masse enthousiast en de nieuwe aanpak is geborgd in de organisatie. De gemeente Neder-Betuwe is klaar voor de toekomst.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Innovatie omarmen en een hele gemeentelijke organisatie meekrijgen in een totaal nieuwe manier van werven, is geen kleine opgave. Het vergt lef, overtuigingskracht en natuurlijk resultaten. Dat de gemeente Neder-Betuwe inmiddels helemaal om is, maakt ons trots. Dat de resultaten, met een grote succesratio en ontzettend korte doorlooptijd per vacature, tot stand zijn gekomen door fantastische co-creatie, versterkt dat gevoel.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Opdrachtgever: gemeente Neder-Betuwe
  • Concept en campagne: Natural Talent BV
  • USP’s organisatie: Renée Kruf (BMC)
  • Videografie: Jarah Gartener Simons
  • Fotografie: Eva Roefs
  • Design: Eefje Voets (Itscover)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners