Schokkend: meeste werkzoekenden mijden bedrijfssite voor info over nieuwe baan

Jobboards? Ja, prima. En bedrijfspagina’s op sociale media? Die al helemaal. Maar officiële (werkenbij-)sites van bedrijven zelf? Die gebruiken werkzoekenden een stuk minder in hun jacht op vacatures en info over bedrijven, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Peter Boerman Op 30 maart 2020
Gem. leestijd 4 min 5399x gelezen
Deel dit artikel:
Schokkend: meeste werkzoekenden mijden bedrijfssite voor info over nieuwe baan

De meeste (grote) organisaties besteden veel werk aan hun werkenbij-site. Dat is immers het visitekaartje van je organisatie. Maar zijn al die sites al die investering wel waard? Als je mag afgaan op recent onderzoek van Jobrapido kun je daar zo je vraagtekens bij zetten. Maar liefst 91% van de 500 door hen ondervraagde Nederlandse werkzoekenden zegt voordat ze gaan solliciteren altijd eerst online te zoeken naar informatie over die bewuste werkgever. Maar slechts 9% zegt daarvoor de werkenbij-site of de bedrijfssite van de organisatie te raadplegen.

Ongeveer de helft zegt bedrijfsprofielen op LinkedIn, Facebook, Twitter of Instagram te bekijken.

Ongeveer de helft van de respondenten zegt daarentegen liever eerst te kijken naar bedrijfsprofielen op social media, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Nog eens zo’n 1 op de 6 zegt met Google of soortgelijke zoekmachines te zoeken naar nieuwsartikelen over de bewuste werkgever. En ongeveer 1 op de 8 bekijkt de bedrijfsprofielen op vacaturesites, nog altijd meer dan het aantal mensen dus dat op de officiële (recruitment)sites zegt te kijken.

Imago online nu nóg crucialer

De onderzoekers van Jobrapido merken op dat door de coronacrisis het online imago van organisaties nóg belangrijker is geworden dan het al was. Kandidaten hebben hierdoor immers minder fysieke contactmomenten en méér online contact. Uit het onderzoek blijkt verder dat voor 73% van de werkzoekende Nederlanders een slecht online imago een goede reden is om níet te solliciteren bij een mogelijke werkgever. Van alle ondervraagden vindt 68% het online imago van een toekomstige werkgever belangrijk; 25% van hen noemt het zelfs ‘zeer belangrijk’.

Voor 12% is de online reputatie zelfs ‘doorslaggevend’ als reden om voor een bepaalde baan te kiezen.

Volgens Rob Brouwer, de CEO van Jobrapido, komt het uiteindelijk allemaal neer op relevantie: ‘Het online imago van je organisatie kan feilloos zijn, maar als dit niet aansluit bij de uiteindelijke employee experience, dan blijft deze sollicitant niet lang binnen boord – zeker in de huidige tijd.’

Collega’s, werkplek en sfeer overtuigen meest

Dat sollicitanten zo weinig rondkijken op de officiële sites van organisaties, verbaast Brouwer trouwens niets. ‘Informatie die interessant kan zijn voor sollicitanten is op veel bedrijfspagina’s moeilijk – of zelfs: helemaal niet – te vinden. Er is een mismatch tussen de informatie die bedrijven bieden en waarnaar sollicitanten op zoek zijn. Sociale media bieden kandidaten dan vaak een beter inkijkje in de dagelijkse gang van zaken. Denk aan: potentiële collega’s, werkplekken, de sfeer op de werkvloer. Uit eerder onderzoek van ons bleken dit al de belangrijkste factoren om voor een nieuwe baan te kiezen.’

‘Sociale media bieden kandidaten vaak een beter inkijkje in de dagelijkse gang van zaken.’

Het lijkt vaak erop dat bedrijven zich niet bewust zijn van de invloed van de sociale media op hun imago, zowel richting klanten als kandidaten, zegt Brouwer. Maar eerlijkheid loont volgens hem op den duur altijd. ‘Als je als organisatie richting medewerkers en sollicitanten transparant bent over normen en waarden en daarnaar handelt, werpt dat altijd zijn vruchten af. Zowel voor het behoud als het aantrekken van medewerkers. Zeker in de huidige tijd, waarin we vanwege het coronavirus alles online en op afstand moeten doen.’

Online zichtbaar, best belangrijk

Uit het onderzoek van Jobrapido blijkt verder dat 74% van de respondenten de online aanwezigheid van een potentiële werkgever (zeer) belangrijk vindt. Mannen overigens nog iets meer dan vrouwen: 78% om 68%. Bovendien zegt 8% wel eens negatieve ervaringen met een werkgever online gedeeld te hebben. Ook hier met een lichte uitschieter bij de mannen, en iets minder rancune bij de vrouwen.

8% zegt wel eens negatieve ervaringen met een werkgever online gedeeld te hebben.

Eventuele negatieve berichtgeving blijkt overigens niet iets dat veel kandidaten ter sprake durven te brengen in een sollicitatiegesprek. Althans: nog niet 1 op de 5 zegt dit (mogelijk) aan te snijden. Bijna 60% doet dit (zeker) niet, en nog eens ongeveer een kwart twijfelt. Gevraagd naar wat de doorslag geeft bij de eventuele keuze tussen twee werkgevers, antwoordt 30% ‘de onderbuik’. Ook het eventuele verschil in reistijd (24%) of het salaris (20%) wordt hier vaak genoemd. Maar ook hier is de online presence cruciaal: liefst 12% zegt dat de online reputatie van een organisatie op zo’n moment doorslaggevend is.

Zonder informatie is het lastig solliciteren

Zonder uitgebreide online informatie over de potentiële werkgever is het voor veel werkzoekenden sowieso lastig om een openstaande vacature op waarde te schatten. En daarbij gaat het vaak om basale zaken, zo blijkt. Uit een eerder onderzoek van Jobrapido, uitgevoerd door Intelligence Group, bleek bijvoorbeeld dat 53% van de ondervraagden een goed salaris de belangrijkste voorwaarde voor een baan vindt, gevolgd door een goede werksfeer (44%) en een vast contract (41%). Dat zijn dus allemaal dingen waar werkgevers online alvast maar beter duidelijkheid over kunnen verschaffen.

‘Verschillende generaties vragen om een verschillende aanpak, en dus verschillende vacatures.’

Jobrapido zegt zelf met al zulke aspecten rekening te houden om te bepalen welke kandidaat welke vacature (als eerste) te zien krijgt. Zo willen ze een zo relevant mogelijk aanbod bieden. Oftewel: ‘We willen de Amazon-ervaring in werving en selectie introduceren’, zoals Brouwer het noemt. ‘Verschillende generaties vragen om een verschillende aanpak, en dus verschillende vacatures. Daarom introduceren wij de Amazon-ervaring in werving en selectie. Door de combinatie van A.I., machine learning en Smart Intuition Technology™ kunnen wij vacatures en werkzoekenden automatisch koppelen. Zo voorzien we werkgevers van de meest geschikte kandidaten en werkzoekenden de best passende banen. En dat allemaal op het juiste moment en de juiste plaats.’

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners