Gem. leestijd 4 min  52x gelezen

Schoonmaker meest gezochte doelgroep voor zomerbijbaan: 9 keer meer dan in de winter

De meest gezochte doelgroep voor een zomerbijbaan? Die vind je niet op festivals, in de horeca, of rond zwembaden. Het is opvallend genoeg de schoonmaker die de lijst met vakantiewerk-vacatures aanvoert, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
Schoonmaker meest gezochte doelgroep voor zomerbijbaan: 9 keer meer dan in de winter

Een zomerbijbaan? Dan gaan de gedachten al snel naar werken op een festival, de terrasmedewerker of de chauffeur die auto’s van A naar B mag rijden. Maar in werkelijkheid leidt juist de schoonmaak de dans om de schaarse vakantiekracht, met een maar liefst 9 keer (!) zo hoge vraag in de zomer als in de winter, zo meldt een analyse van Intelligence Group. ‘We zijn de vacatures ingedoken met steekwoorden die specifiek duiden op vakantie- of seizoenswerk. Dan blijkt dat veel mensen gezocht worden om kantoorpanden en zorginstellingen schoon te maken. Zomerschoonmaak, zullen we maar zeggen‘, aldus head of marketing Bart van der Geest.

Naar bezorgers en koeriers is in de zomer ook veel vraag, maar in de winter relatief nog net iets meer.

Ook naar horecabediening (2,5x), verkopers (3x), magazijnmedewerkers en vakkenvullers (4x) en verzorgenden (4x) blijkt in de zomer veel meer vraag dan in de winter. Het omgekeerde komt overigens ook voor. Naar bezorgers en koeriers is in de zomer ook veel vraag, maar in de winter relatief nog net iets meer. ‘Ook dat is denk ik wel logisch’, aldus Van der Geest. ‘In de koude wintermaanden en rond de feestdagen bestellen mensen over het algemeen meer goederen, en laten ze gemiddeld waarschijnlijk ook wat vaker eten bezorgen.’

De meest gezochte doelgroep voor een zomerbijbaan? Die vind je niet op festivals, in de horeca, of rond zwembaden. Het is opvallend genoeg de schoonmaker die de lijst met vakantiewerk-vacatures aanvoert, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Vaker inroosteren

Ook Randstad ziet dat functies als huishoudelijke hulp (schoonmaakwerk) en verkoopmedewerker kansrijk zijn voor wie een zomerbijbaan zoekt. Voor deze 2 functies staan veruit de meeste vacatures online. Naar medewerkers in de bediening wordt een stuk minder gezocht, hetzelfde geldt voor vakkenvullers en orderpickers, aldus de uitzendorganisatie, die ook constateert dat er minder vakantiewerk is dan voorgaande jaren. ‘We zien dat veel jongeren al een bijbaan hebben en zich daar in de zomer vaker laten inroosteren’, aldus een woordvoerder. ‘We vermoeden dat werkgevers daardoor minder om een zomerbijbaan vragen.’

Schoonmaakwerk blijkt bij de werkzoekende duidelijk minder gewild.

Uitzender YoungCapital ziet dat het aantal vacatures voor vakantiekrachten dit jaar wél iets is gegroeid. ‘Tieners en twintigers werken veel vaker door het hele jaar heen dan vroeger’, constateert COO Ilse Luyk. ‘Maar we zien ook dat veel jongeren banen willen stapelen. Een bijbaan als vakkenvuller kun je prima combineren met een tijdelijke klus als medewerker op een vakantiepark of festival. Zo maak je van de zomer een feestje.’ Volgens de jongerenuitzender staat werken op een festival ook bovenaan de lijst als het gaat om de meest gewilde zomerbijbaan. Schoonmaakwerk blijkt bij de werkzoekende duidelijk minder gewild.

Dat heeft overigens niet alleen ermee te maken dat jongeren dit te zwaar of eentonig werk vinden, aldus Luyk. ‘Jongeren zoeken ook vaker vakantiewerk dat goed op hun cv past. Anders dan voorheen, toen het vooral draaide om geld verdienen.’ Volgens haar zijn tieners ‘kritischer dan ooit. Vakantiewerk moet méér zijn dan een bijbaantje. Ze willen flexibiliteit, iets leren én het gevoel hebben dat ze ertoe doen. Ze stellen vragen. Kiezen bewust. Willen werk dat klopt met wie ze zijn. Dat vraagt ook iets van werkgevers. Wie jonge mensen wil aantrekken, moet zich beter laten zien. Duidelijkheid, groeimogelijkheden, betekenis. Dáár gaan ze op aan.’

‘Verandering in mindset’

Ook een recruitmentorganisatie als Robert Half herkent dit. Waar een bijbaan vroeger vooral draaide om extra inkomsten, zijn ze vandaag ook een strategische stap richting arbeidsmarkt, constateert senior director Marie-Claire Olyslager. ‘Studenten willen meer uit hun bijbaan halen. Ze zoeken functies die hen relevante ervaring opleveren en hun carrièrepad versterken. Die shift merken we in het soort jobs dat ze kiezen én in de timing: studenten werken steeds meer buiten de klassieke zomermaanden. Een opvallende verandering in mindset’, zegt ze.

‘Een keuze voor een passende zomerbijbaan getuigt van motivatie en betrokkenheid bij het vakgebied.’

Volgens de recruiter heeft die verandering overigens ook een heel praktische en voor de betrokkenen strategische reden: steeds meer werkgevers vragen voor vrijwel alle vacatures al relevante werkervaring. Als je daar in je zomerbijbaan al ruimte voor vindt, dan levert dat natuurlijk altijd een streepje voor op. ‘Voor pas afgestudeerden, bij wie het gebrek aan ervaring vaak een struikelblok is tijdens sollicitaties, is dit een belangrijk voordeel’, aldus Olyslager. ‘Daarnaast getuigt zo’n keuze van motivatie en betrokkenheid bij het vakgebied – eigenschappen die door werkgevers sterk gewaardeerd worden.’

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners