Social media onmisbaar voor werving in 2011

Redactie Op 17 december 2010
Gem. leestijd 3 min 7841x gelezen
Deel dit artikel:

Social media onmisbaar voor werving in 2011De verwachting is dat de arbeidsmarkt weer snel krap wordt. Daarnaast vergrijst Nederland en willen we steeds minder uren werken. Het wordt daardoor steeds belangrijker voor werkgevers om zich te profileren en te begrijpen wat werkzoekenden drijft. Social media spelen daarbij een hoofdrol.

Werkgevers nog zoekende in juiste inzet social media

Ondanks de grote groei in gebruik van social media in Nederland, weten nog steeds veel werkgevers niet hoe ze het op de juiste manier moeten inzetten. Dat bleek tijdens het Monster Year Event van Monsterboard.nl, dat op 14 december plaatsvond in de Westerliefde in Amsterdam. Namens Werf& doet Laura Vening verslag.

Tekort op de arbeidsmarkt

Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group schetste een uitdagende hr-toekomst tijdens de bijeenkomst, met een tekort aan honderdduizenden arbeidskrachten in de komende jaren. Het is dan ook dringend tijd om voorzorgsmaatregelen te nemen. Waasdorp wees onder meer op het belang van goed opgeleide en getrainde recruiters. Ze zouden bijvoorbeeld meer kunnen doen op het gebied van personal branding. “Ik heb op LinkedIn gekeken wat recruiters en HR-managers over hun bedrijf schreven. Pas bij het tachtigste profiel had iemand een positief praatje over zijn bedrijf opgenomen.”

Digital natives: geboren in een digitale wereld

Social media als LinkedIn blijken een steeds grotere betekenis te krijgen in de recruitmentmarkt . Uit het Monster Year Report, dat tijdens de bijeenkomst werd gepresenteerd, komt naar voren dat inmiddels 50% van de werkzoekenden zich met social media bezighoudt. Het is dus belangrijk om daar als bedrijf ook aanwezig te zijn. Zeker nu de huidige generatie werkzoekenden voor een groot deel bestaat uit ‘digital natives’, zoals David Henry, Vice President Media Europe van Monster Worldwide ze noemde: een generatie die opgegroeid is met de mogelijkheden van internet. “Je moet begrijpen hoe zij zich gedragen in de digitale wereld.”

Gebruiker staat centraal

In navolging van Apple wordt door Monsterboard ‘user centric design’ toegepast om zo veel mogelijk in te kunnen spelen op de zoekgewoonten en -wensen van werkzoekenden. Zo heeft Monsterboard de homepage veranderd, zodat gebruikers makkelijker kunnen doorklikken. Gebleken is verder dat er vier soorten werkzoekenden te onderscheiden zijn: de ‘optimistic aspires’, die van het zoekproces genieten, de ‘lost and nervous’, die zich veel zorgen maken, de ‘no-nonsense core builders’, die recht op hun doel afgaan en de ‘easy riders’, die het zoekproces snel vervelend vinden en willen dat alles zo makkelijk mogelijk verloopt. Elke groep heeft verschillende wensen. Zo willen de lost & nervous graag meer feedback en begeleiding krijgen, en verwachten de optimistic aspires suggesties en creatieve zoektechnieken. Op basis van deze inzichten introduceert Monsterboard begin volgend jaar een applicatie voor de iPad. De al bestaande iPhone-app werkt binnenkort ook zonder dat je je eerst hoeft te registreren. Dat bleek voor veel gebruikers een drempel.

Vindbaarheid vacatures topprioriteit

Inzicht hebben in het gedrag van werkzoekenden betekent ook: weten hoe ze op internet zoeken naar een baan, zo benadrukte David Henry. Dat is zeker noodzakelijk om vacatureteksten SEO-proof te maken. In Nederland staat het woord vacature(s) op 1 in de lijst van meest gebruikte werkgerelateerde zoektermen binnen Google en andere zoekmachines. Opvallend is dat in de top 10 ook zoektermen voorkomen als vacature Amsterdam en vacature Rotterdam. Er wordt veel gezocht op locatie, wat in Henry’s ogen bijzonder is voor zo’n klein land als Nederland. Naast dat het belangrijk is hoe werkzoekenden zoeken is het ook belangrijk om te weten waar ze zoeken. Uit diverse onderzoeken blijkt dat voor de zoektocht naar werk veel gebruik gemaakt wordt van de grote zoekmachines waardoor het belang van SEO alleen maar toeneemt.

2011 wordt het jaar van engagement

David Henry ziet 2011 verder als het jaar waarin business-intelligence en businessprocessen bij elkaar komen. Er waren al veel data, maar de tools om deze te analyseren ontbraken. In 2011 zal dat anders worden. Ook benadrukte hij dat 2011 het jaar wordt van social engagement. Het is onmogelijk om naar elke conversatie te luisteren en vervolgens te reageren, maar zoals gezegd: je kunt social media niet meer links laten liggen. Een kleine rondvraag onder de aanwezige werkgevers leert dat men nog niet echt ingevoerd is in deze materie. Waar men wel goed mee bezig is, zo blijkt uit het Monster Year Report, is met de positionering van een organisatie als aantrekkelijke werkgever. Zo spelen bedrijven alvast in op de voorspelde schaarste. Voor echt goede employer branding zijn social media echter onontbeerlijk. Kortom, recruiters kunnen in 2011 absoluut niet meer om social media heen.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners