Softwarebedrijf komt met campagne om IT-recruiters de loef af te steken

Peter Boerman Op 10 april 2019 Gem. leestijd 2 min687x gelezen
Deel dit artikel:
Softwarebedrijf komt met campagne om IT-recruiters de loef af te steken

‘Op een ludieke wijze nieuwe collega’s aantrekken, en geld in nieuwe collega’s investeren in plaats van in een recruitmentbureau’. Zo verdedigt Eaglescience de campagne waarmee het de vele IT-recruiters de loef wil afsteken, en hen tegelijk een beetje belachelijk maakt.

‘Overstroomt jouw inbox ook door berichten van recruiters? Wil je liever koffie drinken met iemand die wél het verschil kent tussen Java en JavaScript?’ Met die woorden opent de recent gelanceerde werkenbij-site van softwarebedrijf Eaglescience, die de veelzeggende titel ‘Hack de Recruiter!’ heeft meegekregen.

Drie vliegen in één klap met deze hack

Volgens Eaglescience is de campagne ‘het antwoord op de gekte op de arbeidsmarkt’. Het bedrijf slaat met de site naar eigen drie vliegen in één klap:

  1. Het geld dat normaal recht in de zak van de recruiter verdwijnt, wordt door de werkzoekende beter besteed
  2. Een grotere kans op een match doordat de kandidaat én de werkgever weten waarover ze het hebben; en dat zónder tussenkomst van een recruiter
  3. De kans op een nieuwe aanwinst voor het team en een toffe baan voor jou als kandidaat!

hack de recruiter 2

Softwareontwikkelaar Eaglescience komt naar eigen zeggen met de campagne als reactie op de krapte op de arbeidsmarkt en de grote rol van recruitmentbureaus daarin die tegen hoge hiring fees werknemers ‘matchen’. ‘Wij zoeken liever zonder tussenkomst van een recruiter naar een match, bijvoorbeeld door de kandidaat uit te nodigen voor een kopje koffie met één van onze collega’s die wel verstand hebben van softwareontwikkeling.’

Geen geld voor een recruiter, maar voor de kandidaat

Het idee achter de campagne ‘Hack de Recruiter!’ is dat de nieuwe werknemer het bedrag dat normaal besteed wordt aan een extern ingehuurde recruiter, nu naar keuze zélf mag besteden. Dat geld varieert van 6.000 euro voor een junior developer tot 10.000 euro voor een senior. Voorwaarde is wel dat het geld besteed wordt aan zaken die in lijn liggen met de drie pijlers van het bedrijf: zelfontplooiing, plezier en voldoening uit het werk door bij te dragen aan een betere wereld. Ideeën die worden genoemd: de aanschaf van een Virtual Reality spel, een gastspreker uitnodigen op kantoor of een dag met het team zich inzetten voor een goed doel.

het aantal recruitmentbureaus is in 5 jaar tijd bijna verdubbeld: van 1.251 in 2013, naar 2.473 in 2018

Als achtergrondinformatie heeft het Amsterdamse softwarebedrijf overigens ook nog wat leuke weetjes opgediept. Zo weet het te melden dat het aantal recruitmentbureaus in Nederland in 5 jaar (bijna) is verdubbeld: volgens cijfers van de Kamer van Koophandel van 1.251 in 2013, naar 2.473 in 2018. Volgens Eaglescience betaal je als werkgever tot wel 30 procent van het jaarsalaris van een kandidaat voor de diensten van zo’n recruiter. Geld dat ze daar dus liever in eigen zak houden. Of, beter gezegd: geld dat ze liever uitgeven aan de nieuwe medewerker zélf…

hack de recruiter 3

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.