Het artikel gaat hieronder verder.

Sollicitanten die voor jou reclame gaan maken, en zich als influencer en ambassadeur voor jouw merk gaan inzetten nog zonder dat ze ook maar iets van een contract hebben? In deze wereld lijkt het niet eens meer zo far-fetched. En laat het maar aan een Amerikaans (koffie)merk als Starbucks over om daar slim op in te spelen, en een heuse vacature te gebruiken om zo nog wat extra aandacht op TikTok te genereren. Geheel gratis, allemaal gemaakt en online gezet door de kandidaat.
Het moet gezegd: de bijbehorende vacature ziet er ook echt aantrekkelijk uit. Je krijgt de kans – volledig betaald – de hele wereld rond te reizen, langs allerlei Starbucks-locaties, en daarvoor een beloning tegemoet zien van zo’n 80.100 tot 136.000 dollar, voor 12 maanden werk. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is eigenlijk overal koffie drinken, en – vooral: de ervaring daarvan te delen op TikTok en andere sociale media. Of, zoals de vacature zelf zegt: ‘Dit is meer dan een baan; het is een kans om jezelf onder te dompelen in de wereld van koffie, nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe plekken te ontdekken.’ En dan nog (flink) betaald ook.
Openbare sollicitatie
Klinkt aanlokkelijk? Dan is de sollicitatieprocedure bewust eenvoudig gemaakt. Er zijn eigenlijk maar twee dingen die je hoeft te doen. Het eerste is: een formulier invullen op de Starbucks Career website (let wel: sluitingsdatum is 14 juni, en de procedure is alleen toegankelijk voor Amerikaans ingezetenen). Maar het tweede is waarschijnlijk het allerbelangrijkste. De koffieverkoper vraagt je namelijk een video op TikTok te zetten, met daarbij de hashtag #StarbucksGlobalCoffeeCreator, waarin je vertelt waarom jij – een ‘koffieverslaafde, chronisch online wereldreiziger’ – de juiste persoon bent voor de baan. Een soort openbare sollicitatie dus.
@starbucks We’re hiring content creators to travel the world. Think coffee adventures across 5 continents and stores in 80+ countries. Want to apply? 1. Create a video on TikTok using #StarbucksGlobalCoffeeCreator ♬ original sound – Starbucks
Weinig verrassend misschien, maar daar waren de afgelopen weken enkele honderden (wannabe) influencers best toe bereid. Zoals deze:
@tatiannaareizaga Looking forward to learning coffee & culture – one sip at a time ✨ let’s take this global!! @Starbucks 🤍☕️🌎 #StarbucksGlobalCoffeeCreator ♬ original sound – tatianna ✨
Of wat te denken van deze:
@mandastrong #StarbucksGlobalCoffeeCreator ♬ Got To Be Real (Αs performed by Cheryl Lynn) – Pop Music Workshop
Of deze:
@danaritta Long story short, I’m a marketing graduate from the beautiful city of San Fernando in Los Angeles, California. I’m a proud Starbucks partner, a barista trainer, a sustainable creator, and a storyteller rooted in my culture and my community. Thank you @Starbucks for this incredible opportunity. Coffee isn’t just a drink it’s part of who I am. I’m 24, bags packed, and ready to create across the globe. 🌍☕️ #StarbucksGlobalCoffeeCreator #StarbucksPartner #MarketingGrad #LatinaCreator #BilingualCreator #SustainableLiving #CoffeeCulture #BaristaLife #ContentCreator #CafeConPan #SanFernandoValley #StarbucksStoryteller #TravelWithMe #GlobalBarista #UpcycledJewelry #CreativeMarketing #LatinxInMedia ♬ original sound – DANARA
Van hier tot Tokio
Allemaal mooie gratis reclame voor het koffiebedrijf natuurlijk, dat zo het fenomeen user generated content naar een next level heeft weten te brengen. Zeker ook omdat de actie ook vanuit traditionele media op behoorlijk wat belangstelling kan rekenen. Zo slaat Starbucks eigenlijk drie vliegen in één klap: het heeft de aandacht weer eens op zich gevestigd (met een vacature), laat anderen daarvoor min of meer al het werk doen, en hoeft daar bovendien nauwelijks voor te betalen (behalve het jaarsalaris dan van die twee influencers die straks daadwerkelijk de wereld rondgaan).
Het zal ons dan ook niet verbazen als hiermee een nieuwe trend gezet is. Maar wat het zegt over de arbeidsmarkt van tegenwoordig? Lastig te zeggen. Het komt Starbucks in elk geval waarschijnlijk wel gelegen, nadat het eerder dit jaar bekend maakte afscheid te moeten nemen van zo’n 1.100 medewerkers op het hoofdkantoor. Een beetje mooie reisplaatjes van over de hele wereld – van Costa Rica tot Dubai en van Milaan tot Tokio – zijn dan meestal een aardige afleiding bij zulk nieuws. Nu dan ook al benieuwd hoe ze op al die plekken de naam van de uiteindelijk gelukkige influencer wéér verkeerd op de koffiebeker weten te schrijven…
Dit bericht op Instagram bekijken