Stan Snijders (Indeed): ‘Talent is universeel, kansen helaas nog niet’

Zelf noemen ze zich vaak nog ’s werelds grootste vacaturesite. Maar wie beter kijkt, ziet dat Indeed zichzelf daarmee steeds meer tekortdoet, want de activiteiten gaan steeds verder dan dat. ‘We streven ernaar om elke kandidaat een gelijke kans te bieden, maar willen dat ook elk bedrijf een gelijke kans op talent krijgt.’

Peter Boerman Op 15 februari 2024
Gem. leestijd 4 min 128x gelezen
Deel dit artikel:
Stan Snijders (Indeed): ‘Talent is universeel, kansen helaas nog niet’

In oktober 2023 organiseerden ze nog een fysieke carrièrebeurs, speciaal voor vluchtelingen. Er kwam vorig jaar een nieuwe serie podcasts. En er was – voor het eerst sinds covid – ook weer een live evenement voor werkgevers. Met andere woorden: wie Indeed nog beschouwt als puur jobboard, een online prikbord voor vacatures, heeft niet goed opgelet. Het bedrijf neemt zijn missie ‘We help people get jobs’ serieus en gaat veel verder dan alleen maar vacatures online zetten, en ze bij kandidaten onder de aandacht brengen.

Zelf noemen ze zich vaak nog ’s werelds grootste vacaturesite. Maar wie beter kijkt, ziet dat Indeed zichzelf daarmee steeds meer tekortdoet, want de activiteiten gaan steeds verder dan dat. ‘We streven ernaar om elke kandidaat een gelijke kans te bieden, maar willen dat ook elk bedrijf een gelijke kans op talent krijgt.’ Indeed Job Fair

De ambities gaan inmiddels het héle recruitmentproces van klanten aan. Vanuit de gedachte: ‘Als we het voor de kandidaat goed inrichten, dan helpen we ook de werkgever’, vertelt managing director Benelux Stan Snijders. Zo’n event waar 875 vluchtelingen en 30 bedrijven op afkomen? Het past mooi in de gedachte ‘We help all people get jobs’, zegt Snijders, met de nadruk op áll.

DEIB+

Sowieso is diversiteit een belangrijk thema, benadrukt hij. ‘Talent is universal, opportunities are not’, is een oneliner die binnen Indeed vaak klinkt. Zo heeft Indeed zelf het eigen recruitmentproces de afgelopen jaren aangepast, met onder meer harde diversiteitsdoelen en meer gestructureerde sollicitatiegesprekken. Ook richting de markt draagt het bedrijf die boodschap uit.

Zelf noemen ze zich vaak nog ’s werelds grootste vacaturesite. Maar wie beter kijkt, ziet dat Indeed zichzelf daarmee steeds meer tekortdoet, want de activiteiten gaan steeds verder dan dat. ‘We streven ernaar om elke kandidaat een gelijke kans te bieden, maar willen dat ook elk bedrijf een gelijke kans op talent krijgt.’ Indeed DEIB+

‘Ik vind dat we erover móeten praten’, zegt Snijders. ‘Bewustwording creëren, hoe open ben je in je recruitmentproces voor iedereen? Ben je inclusief in je totale aanpak? Als een kandidaat een gesprek met je aangaat, heeft hij of zij dan echt een eerlijke kans? Ik kan het Indeed-verhaal niet meer vertellen zonder het te hebben over DEIB+, en vind dat we ook het voortouw mogen nemen om dat thema bij bedrijven te initiëren, en hen daarover te informeren.’

Maximale potentieel

Het doel van een recruiter is nooit om zomaar iemand aan te nemen, zegt hij. Het gaat erom mensen aan te nemen die succesvol kunnen worden en zich thuisvoelen binnen de organisatie, zodat ze het maximale potentieel uit zichzelf kunnen halen. ‘Als belangrijke partij in de arbeidsmarkt hebben wij als Indeed daar ook een rol in’, zegt hij. Onder meer door veel data en kennis te delen, op allerlei manieren. En door gebruik te maken van A.I. ‘Dat zorgt onder andere voor efficiëntie. Als A.I. goed werkt, houdt de recruiter meer tijd over voor het menselijke stuk wat A.I. niet kan invullen.’

‘A.I. levert niet alleen economische kansen, maar kan ook helpen om de levens van miljoenen mensen te verbeteren.’

Maar A.I. kan ook bias verminderen, zegt hij. ‘Het is bovendien niets nieuws. Op ons platform is het al jaren geïntegreerd, van hulp bij het schrijven van vacatures, ondersteuning in onze dashboards tot communiceren met kandidaten om erachter te komen waar hun interesses liggen om zo beter te kunnen matchen. Dat gebeurt allemaal al langer, maar door GenAI komt het nu wel in een stroomversnelling. We denken dat dit het recruitmentproces gaat verbeteren, wat uiteindelijk leidt tot meer productiviteit, ook voor recruiters. Dat levert niet alleen economisch kansen, maar kan ook helpen om de levens van miljoenen mensen te verbeteren.’

Thought leader

Met alle data waar Indeed over beschikt, wil het zijn positie als thought leader in de wereld van recruitment verder versterken. ‘Dit doen we onder andere met de Indeed Academy, die het afgelopen jaar in de Benelux is gelanceerd voor onze klanten, en waar we in offline sessies kennis over bepaalde sectoren delen’, vertelt Snijders. ‘We streven ernaar om iedere kandidaat een gelijke kans te bieden, maar willen ook dat elk bedrijf dezelfde kans krijgt op talent. En niet dat kleine bedrijven ondersneeuwen.’

Beeld van een van de bijeenkomsten van de Indeed Academy

Indeed ontwikkelt zich zo meer en meer naar een hiring en matching platform. Is retentie de volgende stap? ‘Nou’, zegt Snijders. ‘Beyond the hire zit nu niet nog in onze propositie. Ik denk wel dat als je matching goed is, je automatisch ook je retentie positief beïnvloedt. Als je dit aan de voorkant goed inricht, zorg je aan de achterkant voor behoud. Daar voelen we ons zeker verantwoordelijk voor.’

Meer lezen?

Dit verhaal is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat vorige maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!

Jaarboek

rondetafelsessie

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners