Steam 5 Lessons Learned: geen woorden maar waarden

Redactie Op 14 maart 2019
Gem. leestijd < 1 minuut 536x gelezen
Deel dit artikel:
Steam 5 Lessons Learned: geen woorden maar waarden

Het is donderdag en dat betekent: een nieuwe Lesson Learned van Steam. De vierde alweer in een reeks van vijf. In de afgelopen weken hebben we gezien dat koffie misschien wel je best KPI is, dat Employer Branding geen verkooptruc is en dat je eigen medewerkers je beste reclame zijn. Vandaag ontdekken we de connectie tussen Employer Branding en diepgewortelde menselijke waarden.

Belangrijke keuzes maken we met gevoel. Dat betekent dat beïnvloeding van keuzes het meest effectief is als ze onze diepste gevoel aanspreken. Ons onderbewuste. Toch focussen we ons vaak op de rationele voors en tegens in arbeidsmarktcommunicatie. We graven diep in push en pullfactoren, stroomlijnen functieomschrijvingen en optimaliseren vacatureteksten. Maar arbeidsmarktcommunicatie wordt sterker wanneer je inspeelt op ons verlangen naar diepgewortelde menselijke waarden.

Vier waarden voor werkgeluk

Ok. Leuk die waarden. Maar dat klinkt als iets voor een Indiase guru. Hoe kan ik daarmee aan de slag? Het is een stuk praktischer dan het klinkt. Onze visie is mede geïnspireerd door Happiness Lab. Zij maken werkgeluk op wetenschappelijke basis inzichtelijk. Ze hebben vier waarden benoemd die we essentieel vinden in werk. Autonomie, vakmanschap, betekenis en sociale connectie.

De les die Steam geleerd heeft is dat een sterk Employer Brand is doordrongen van dit viertal waarden. Zo geeft je merk op een duurzame manier richting aan al je arbeidsmarktcommunicatie en heeft het aantrekkingskracht die sterker is dan het rationele brein. Zoals Edward Bernays, de grondlegger van het merk-denken, zei: “influencing preferences lay not in advertising a product’s attributes, but in associating that product with deeply held values”.

Volgende week weer een nieuwe lesson learned!

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners