Steam 5 Lessons Learned: geen woorden maar waarden

Laura Bosua Op 14 maart 2019 Gem. leestijd 2 min317x gelezen
Deel dit artikel:
Steam 5 Lessons Learned: geen woorden maar waarden

Het is donderdag en dat betekent: een nieuwe Lesson Learned van Steam. De vierde alweer in een reeks van vijf. In de afgelopen weken hebben we gezien dat koffie misschien wel je best KPI is, dat Employer Branding geen verkooptruc is en dat je eigen medewerkers je beste reclame zijn. Vandaag ontdekken we de connectie tussen Employer Branding en diepgewortelde menselijke waarden.

Belangrijke keuzes maken we met gevoel. Dat betekent dat beïnvloeding van keuzes het meest effectief is als ze onze diepste gevoel aanspreken. Ons onderbewuste. Toch focussen we ons vaak op de rationele voors en tegens in arbeidsmarktcommunicatie. We graven diep in push en pullfactoren, stroomlijnen functieomschrijvingen en optimaliseren vacatureteksten. Maar arbeidsmarktcommunicatie wordt sterker wanneer je inspeelt op ons verlangen naar diepgewortelde menselijke waarden.

Vier waarden voor werkgeluk

Ok. Leuk die waarden. Maar dat klinkt als iets voor een Indiase guru. Hoe kan ik daarmee aan de slag? Het is een stuk praktischer dan het klinkt. Onze visie is mede geïnspireerd door Happiness Lab. Zij maken werkgeluk op wetenschappelijke basis inzichtelijk. Ze hebben vier waarden benoemd die we essentieel vinden in werk. Autonomie, vakmanschap, betekenis en sociale connectie.

De les die Steam geleerd heeft is dat een sterk Employer Brand is doordrongen van dit viertal waarden. Zo geeft je merk op een duurzame manier richting aan al je arbeidsmarktcommunicatie en heeft het aantrekkingskracht die sterker is dan het rationele brein. Zoals Edward Bernays, de grondlegger van het merk-denken, zei: “influencing preferences lay not in advertising a product’s attributes, but in associating that product with deeply held values”.

Volgende week weer een nieuwe lesson learned!

Lees ook:

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.