Gem. leestijd 3 min  1549x gelezen

Feel Good Friday: over de hilariteit rond ‘supertrots’ en ‘inspirerend!’ LinkedIn

‘Supertrots’. ‘Blij mee’. Het was al begin september dat Jochem Westerhof zijn ‘LinkedIn-bingo’ voor het eerst deelde. Maar toen Japke d-Bouma er in NRC een column aan wijdde, was het hek helemaal van de dam. ‘Mooi artikel!’

Feel Good Friday: over de hilariteit rond ‘supertrots’ en ‘inspirerend!’ LinkedIn

‘Dankbaar voor’, ‘#lovemyjob’, ‘Supertrots!’, ‘Na X prachtige jaren kijk ik terug op…’, wie even een uurtje op LinkedIn rondstruint, komt opmerkingen als deze gegarandeerd meermaals tegen. Het werkende leven is voor iedereen allemaal even mooi en prachtig, als je de posts op het sociale netwerk mag geloven. Maar ook: tenenkrommend, in woorden van de bekende NRC-columniste Japke d-Bouma.

Een heuse ‘Nederig Opscheppen Bingo’, vol met blije en dankbare termen.

Het was Jochem Westerhof die de dooddoeners, clichés en mooipraterij voor het eerst verzamelde en op 4 september op Twitter postte. Een heuse ‘Nederig Opscheppen Bingo’, vol met blije en dankbare termen. Vooral veel #humblebrag dus, zoals Westerhof het verwoordde. En voor de zekerheid bracht hij het ook meteen maar even bij Bouma onder de aandacht.


Zo waar, goeie sessie gehad

Het duurde even, maar deze week verscheen dan toch haar column erover. ‘Supertrots!’ ‘Dankbaar!’ ‘Blessed!’ Stop er toch eens mee, hield ze daarin de lezer voor. Dit zogenaamd nederig opscheppen levert alleen maar jeuk op, en dient geen enkel doel, aldus Bouma.

Dit zogenaamd nederig opscheppen levert alleen maar jeuk op.

Een boodschap die duidelijk niet aan dovemansoren gericht was. Al snel ging op sociale media de doos met ergernissen volledig open. Over mensen die zeggen dingen te ‘mogen‘ doen, over mensen die ‘zo waar!‘ zeggen, en over het onvermijdelijke ‘work hard, play hard‘, met de al even onvermijdelijke borrelfoto. Iemand anders miste nog ‘de “goeie (of andere superlatieven) sessie gehad met <klant/bedrijf xyx>” geïllustreerd met een nietszeggende foto van een paar blije obligaat poserende mensen. Vaak niet eens vergezeld van uitleg over de resultaten.’

Een groot Cringefest

Het mediastormpje leidde in Nederland deze week dus tot de nodige commotie. Dit nadat vorige week Sanne Kanis er in haar FD-column ook al over geschreven had. ‘Sinds maanden wordt mijn tijdlijn vervuild door irrelevante, triviale informatie, humblebrags (opscheppen over jezelf onder het mom van nederigheid) en, nog erger, meningen van derdehandsconnecties over politieke kwesties’, schreef zij onder meer. ‘Het maakt Linked­In tot een energieslurpend en ­vermoeiend platform.’

‘Dit maakt Linked­In tot een energieslurpend en ­vermoeiend platform.’

En ook internationaal was al opgevallen hoe de #humblebrag en andere ‘lege’ opmerkingen steeds meer LinkedIn veroveren – en vervuilen. Zo schreef Sean Kernan al in augustus, onder de kop ‘Why is LinkedIn Such a Cringefest?’, over LinkedIn als ‘trap for bad content’, en ‘terrible personal marketing’. Sommigen, zoals Alistair Millar, gebruikten zelfs LinkedIn zelf om uitgebreid te schrijven over het typische LinkedIn-fenomeen.

Leugens en bruine neuzen

Beroemd in dit verband is ook het Twitter-parodieaccount ‘The State of LinkedIn‘, dat het platform ziet als een ‘breeding ground for lies & brown-nosing’ (broedplaats voor leugens en geslijm) en de slechtste voorbeelden daarvan graag openbaart.

Maar of het dubieuze gedrag van LinkedIn-leden en de aanvallen erop werkelijk de status van LinkedIn onder recruiters onderuit gaat halen? Dat is afwachten. Dat we de gedeelde informatie er met een korrel zout moeten nemen, dat wisten we al langer. Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel allemaal heel grappig. Op een soort metaniveau. Oftewel: “Wij van Boomsma Rioolontstoppers hadden het niet beter kunnen zeggen”, zoals David O. Houwen het gisteren ‘supertrots!’ schreef. Waar ook alweer? Oja, op LinkedIn natuurlijk…

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners