Dit zijn de 10 ergste jeukwoorden van het recruitmentvak - en zó kom je er vanaf

Ellen Van Dieren Op 09 april 2018 Gem. leestijd 4 min6704x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn de 10 ergste jeukwoorden van het recruitmentvak - en zó kom je er vanaf

Ze zijn niet onderscheidend, je profileert je er negatief mee, en je sollicitant haakt ervan af. Hoog tijd om te stoppen met jeukwoorden in je vacature, stelt Japke-d. Bouma. En dit zijn volgens haar de 10 allerergste…

Dat holle termen, clichés, Engelse termen en nietszeggende begrippen de basis vormen van veel vacatureteksten is eigenlijk voor niemand nieuw. Soms hebben we alleen even een ‘koekje van eigen deeg’ nodig om weer tot de orde geroepen te worden en tot nieuwe inzichten te komen…

Even wakker schudden

Tijdens Emerce recruitment wist NRC-columniste Japke-d. Bouma de aanwezige recruitmentprofessionals, arbeidsmarktcommunicatiespecialisten, talent acquisition-managers, employer branding-specialisten in elk geval wel even wakker te schudden. Na het lezen van deze zin, snap je dat Japke ook even de functietitels van tegenwoordig wilde aanhalen. Want eh… professionals? Hoe heten de anderen dan?

Top 10 ergste jeukwoorden

Wat waren volgens haar de ergste jeukwoorden die ze tegenkwam in vacatureteksten en in het hele werving- en selectievak?

  1. Agile
  2. Professional
  3. Geen 9-5-mentaliteit
  4. Uit je comfortzone
  5. Passie
  6. Spin in het web
  7. Prestatiegericht, gedreven, proactief
  8. Snel schakelen
  9. Lekker dynamisch
  10. In je DNA

Hoe vaag ‘ons’ taalgebruik is

Met deze top 10 wist ze voor veel herkenning en ook (plaatsvervangende) schaamte te zorgen. Een goede dosis humor zorgde ze ervoor dat we inzien hoe vaag ‘ons’ taalgebruik is. En als het voor de verteller al vaag is, laat staan wat de lezer ervan denkt… Niet alleen de kandidaat, maar ook je andere klanten zal het afschrikken. In de huidige arbeidsmarkt moeten we ons onderscheiden om talent te triggeren en te veroveren. Overbodig om te zeggen dat je dit onderscheidend vermogen niet bereikt met vaagheden of woorden waar een ander de kriebels van krijgt.

Positief onderscheidend vermogen bereik je niet met woorden waar een ander de kriebels van krijgt

Een confronterende dag

Na het vermakelijke openingsoptreden van Japke, waarbij we een beetje besmuikt konden lachen om ‘ons’ taalgebruik, begon het eigenlijk pas. Bij de aankondiging van elke ‘keynote‘, ‘workshop‘ of ‘break-out‘-sessie kon de organisatie zichzelf alweer even achter de oren krappen. Sleutelnotitie? Werkwinkel? Uitbreeksessie? En dan heb ik het nog niet eens over de sprekers die ineens inzagen dat we in recruitment – pardon: werving en selectie – wel erg zijn besmet met de Engelse ziekte. Gedurende de dag bleef het onrustig en hoorde ik vaak, héél vaak, de term: ‘Japke-woord’.

Over tot de orde van de dag

Inmiddels zijn we als recruiters weer een paar dagen en een zonnig weekend verder. Over tot de orde van de dag dus. Ik ben benieuwd of de slotzin van Japke (“Dood aan de jeukwoorden”) een beetje is blijven hangen…

Ze krijgen te weinig aandacht

In de praktijk merken we dat vacatureteksten vaak niet de aandacht krijgen die ze verdienen. De meest gehoorde redenen waarom er zo zelden een aantrekkelijke, onderscheidende vacaturetekst online staat: tijdgebrek, gebrek aan input vanuit de manager of klant en het missen van creativiteit.

Begin eens te denken vanuit de kandidaat

Dit alles hoeft nog geen excuus te zijn voor een slechte vacaturetekst. Je maakt al enorme slagen als je begint te denken vanuit kandidaatperspectief. In iedere training die ik geef omtrent vacatureteksten werkt 1 interactie het beste en dat is het beantwoorden van de vraag: ‘Wat zo jij willen weten van je toekomstige werkgever?’ Of: ‘Wat zou jij in een vacaturetekst willen lezen voordat je gaat solliciteren’?

tadaa, waar vullen wij onze vacatures gemiddeld het meest mee? Met dat wat wíj, de werkgever, vragen

Als allerlaatste of vaak helemaal niet wordt dan het onderdeel ‘functie-eisen’ benoemd. En tadaa, waar vullen wij onze teksten gemiddeld het meest mee? Met dat wat wíj vragen, wíj verwachten, wíj de werkgever. Terwijl zíj, de kandidaten, aan zet zijn met het huidige enorme vacatureaanbod. Vertel dus wat je te bieden hebt. Naast woorden zien we gelukkig ook steeds meer visuals, graphics en video’s als ondersteunend of zelf plaatsvervangend communicatiemateriaal.

Conclusie: print de top 10 van Japke uit, hang hem op de muur op kantoor en schrijf voortaan vooral op wat de kandidaat wil horen.

ellen van dierenOver de auteur

Ellen van Dieren is trainer en eigenaar van het bedrijf: De Recruitment Trainer. Naast een breed trainingsaanbod deelt zij ook graag haar kennis over recruitment en de arbeidsmarkt in haar vlogs en blogs.

Lees ook

Zelf ook bloggen?

Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!

Deel dit artikel:
Ellen Van Dieren

Ellen Van Dieren

Zelfstandig recruitmenttrainer bij De Recruitment Trainer
Ellen van Dieren is zelfstandig recruitmenttrainer en geeft onder meer trainingen over het belang van de vacature-intake.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.