Recruiters verdienen dit jaar gemiddeld 48.200 euro – en nog 7 cijfers over 2022

Recruiters zijn gemiddeld genomen gelukkig met hun werk, kijken zelden actief rond naar een andere baan voor zichzelf, en verdienen zo’n 48.200 euro per jaar. Zo blijkt uit een rapport van Timetohire met de cijfers over 2022.

Peter Boerman Op 30 december 2022
Gem. leestijd 5 min 1261x gelezen
Deel dit artikel:
Recruiters verdienen dit jaar gemiddeld 48.200 euro – en nog 7 cijfers over 2022

Wat verdient een recruiter gemiddeld? En hoe lang doen ze erover om een vacature te vervullen? Waar worden ze gelukkig van? En wat heeft het meeste invloed op hun succes? Gespecialiseerd recruitmentbureau Timetohire doet er sinds begin dit jaar onderzoek naar aan de hand van de zogeheten ‘salarischecker‘ (een vragenlijst die recruiters op eigen initiatief invullen). Welke cijfers over 2022 leverde dat zoal op? We pikken er een achttal uit.

#1. Ruim 25.000 recruiter-vacatures

Oké, dit zijn nog niet de cijfers over 2022. Maar Jobfeed laat wel zien dat de vraag naar recruiters sinds 2020 in één jaar verdubbeld is: van 12.500 naar meer dan 25.000 in 2021. De krappe arbeidsmarkt speelt hier een grote rol: recruiters worden vaak gezien als hét antwoord hierop.

#2. Weinig werkzoekenden

Volgens het onderzoek heeft het niet veel zin om je hoop te vestigen op de vacatures op je website of op een jobboard als je een recruiter wilt werven. Zelfs onder de respondenten die interesse tonen in hun salaris geeft maar 2,3% aan actief op zoek te zijn naar een nieuwe baan. Terwijl zo’n 1 op de 5 wel aangeeft open te staan voor een passende volgende stap. Maar als je bij hen onder de aandacht wil komen, is het traditionele post&pray dus niet meer genoeg. Er is meer nodig, zoals employer branding en sourcing.

  • Download hier het EVP Handbook om de ideale Employee Value Proposition op te stellen.

#3. Maandsalaris boven 4.000 euro

Het gemiddelde (bruto) jaarinkomen van de recruiters die meededen aan het benchmarkonderzoek is 48.200 euro per jaar. Dit is hoger dan het modale inkomen in Nederland (41.000 euro), maar lager dan het gemiddelde van andere hoogopgeleiden (53.400 euro). Mannen verdienen naar eigen zeggen gemiddeld 7.860 euro méér dan vrouwen, gecorrigeerd op een 40-urige werkweek. Dat komt neer op een loonkloof van zo’n 640 euro per maand. Kwalijk, maar die kloof is bij recruiters wel kleiner dan bij de rest van het bedrijfsleven (13% vs 19%).

#4. Interimmer verdient meest

Voor het hoogste gemiddelde inkomen kun je het beste als interimmer aan de slag. Al is dit natuurlijk ook de groep die het hardst wordt geraakt bij een economische neergang. Intercedenten en ‘gewone’ recruiters verdienen volgens het onderzoek het minst. Mocht je meer ervaring en kennis hebben dan blijkt het wel financieel te lonen om de overstap van corporate naar de bureauzijde te maken, omdat hier over het algemeen meer bonussen te behalen vallen.

#5. Best veel ontwikkelbudget

Met een gemiddelde van 1.766 euro per jaar beschikken recruiters over het algemeen over een groter ontwikkelbudget dan anderen binnen de zakelijke dienstverlening (990 euro). Corporate recruiters en talent acquisition/recruitment managers trekken dit gemiddelde omhoog met een gemiddeld budget van respectievelijk 1.954 en 2.147 euro per jaar. Aan de bureauzijde liggen de budgetten over het algemeen een stuk lager. Ook hier is trouwens een duidelijk verschil te zien tussen mannen en vrouwen. Mannen rapporteren met gemiddeld 1.952 euro een 33% hoger ontwikkelbudget dan vrouwen (1.465 euro gemiddeld).

#6. Time to hire: 36 dagen

Interessant: de deelnemende recruiters geven aan dat een vacature gemiddeld 36 dagen openstaat. Opvallend is dat corporate recruiters er het langste over doen met een gemiddelde van 46 dagen, terwijl intercedenten een gemiddelde time to hire van slechts 15 dagen kennen.

cijfers 2022 timetohire

Verder valt op dat binnen de semi-overheid het gerapporteerde cijfer ver onder het gemiddelde ligt, met een time to hire van slechts 20 dagen. En binnen kraptesectoren als de ICT en de techniek blijkt de time to hire nauwelijks af te wijken van het gemiddelde. De grootste boosdoener die een lagere time to hire in de weg staat? De interne processen. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt zien de meeste recruiters dit nog steeds als grootste obstakel. De arbeidsmarkt volgt wel kort daarop op de tweede plek.

#7. Sourcing gewenst

Hoe zorg je voor succes als recruiter? Dat heeft vooral te maken met je online zichtbaarheid, zeggen de ondervraagden. Opgeteld denkt maar liefst 37,5% van hen dat investeren in employer branding en recruitment marketing de meeste invloed heeft op het succes van hun organisatie. Daar komt bij dat slechts 1 op de 8 recruiters tevreden is over de online zichtbaarheid van de eigen organisatie. Hier valt dus volgens de onderzoekers nog veel winst te behalen.

cijfers 2022

Helpt tooling daar al een beetje bij? Nou, niet echt. Bijna 2 op de 3 recruiters geeft in elk geval aan de huidige inzet van tooling ondermaats te vinden. En waar is het leven van recruiters verder makkelijk te maken? Dat blijkt vooral bij het sourcen van kandidaten, waarvan bijna de helft aangeeft dat dit voor hen de grootste tijdvreter is.

#8. Best gelukkig

Nog best wat te wensen dus. Maar de recruiter anno 2022 is ook behoorlijk gelukkig met zijn of haar werk, zo blijkt uit de cijfers. Ze ervaren veel vrijheid en geven zichzelf op dit vlak gemiddeld een 8. Over de werk/privébalans zijn ze kritischer en geven ze zich bijna een vol punt lager. Dat recruiters over het algemeen tevreden zijn over hun werk betekent niet dat ze allemaal een lange toekomst voor zich zien in deze branche. Ongeveer 4 op de 5 recruiters ziet zichzelf binnen 2 jaar nog steeds werken binnen het vak.

Ongeveer 4 op de 5 recruiters ziet zichzelf binnen 2 jaar nog steeds werken binnen het vak.

Dat sluit overigens aan bij de rest van het rapport. De respondenten geven namelijk aan gemiddeld 2,76 jaar bij hun huidige werkgever te werken. Dit is een stuk minder dan het Nederlands gemiddelde van 7 jaar. De onderzoekers zoeken de verklaring hiervoor deels bij ‘de jonge doelgroep die vaker van baan wisselt’, maar wijzen ook naar de sterk wisselende vraag naar recruiters. ‘Elk jaar fluctueert de vraag naar personeel en dus ook de vraag naar recruiters. Als bedrijven hun werving (tijdelijk) minderen is er onvoldoende uitdaging voor recruiters om te blijven. Dit maakt het aannemelijk dat ze dan op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging.’

Meer weten?

Download hier het hele rapport met alle cijfers over 2022.

Cijfers 2022

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners