Blue Carpet: ‘De toekomst is niet aan het cv, maar aan eigen sociale platformen’

Peter Boerman Op 04 september 2017
Gem. leestijd 3 min 1201x gelezen
Deel dit artikel:
Blue Carpet: ‘De toekomst is niet aan het cv, maar aan eigen sociale platformen’

Het cv? Dat is eigenlijk maar een ouderwets ding, zeggen ze bij Blue Carpet. Daar moet je tegenwoordig echt niet meer op selecteren. In de komende Webinar Week leggen ze uit hoe het dan wél moet. Hier alvast een voorproefje.

‘Nooit meer gebrek aan talenten’, belooft Jerry Ruitenberg in de aankondiging van zijn webinar op 25 september. Dat is natuurlijk nogal een belofte. Maar de afgestuurd organisatiepsycholoog, nu Growth Manager bij Blue Carpet, gelooft er toch heilig in. Als we maar de kracht van moderne sociale platformen leren gebruiken, zegt hij. ‘Als je als organisatie een eigen platform faciliteert waar zowel jouw organisatie als de kandidaat zich kunnen profileren, ben je in staat om onuitputtelijke talentpools te creëren.’

Wat moet volgens jullie nu de prioriteit van recruiters zijn?

‘Wij zien dat momenteel nog veel organisaties het traditionele cv gebruiken in hun werving- en selectieprocedures. Daarnaast zien we dat ze vaak met algemene informatie doelgroepen proberen aan te trekken. Deze aanpak is niet alleen kostbaar, maar zorgt ook in veel gevallen niet voor het benodigde nieuwe talent.

‘Via sociale platformen kunnen kandidaten zich op een nieuwe manier presenteren’

Wij geloven meer in een aanpak die lijkt op hoe sociale platformen werken. Daarmee kunnen organisaties meer van zichzelf tonen en zo kandidaten aan zich verbinden. En ook kandidaten kunnen zich zo op nieuwe manieren presenteren. Zoals met een videopitch, een talentenoverzicht, moodboards, assessmentresultaten en een track & trace op je profiel.’

Wat is de belangrijkste trend die je ziet in je vakgebied?

‘Op dit moment zien wij verschillende trends samenkomen. Zo zien we dat het traditionele cv minder relevant wordt, en dat de netwerkgedachte bij de aanleg van talentpools steeds belangrijker wordt. En dankzij nieuwe technologie kunnen organisaties zich steeds beter verbinden met kandidaten.

‘de netwerkgedachte wordt bij de aanleg van talentpools steeds belangrijker’

Als Blue Carpet hebben wij op basis van deze trends verschillende initiatieven lopen. Alvast een mooi voorbeeld? Check de site van YTF, de Young Talent Factory (beeld onder). Op dit platform geven we UvA- en VU-studenten een uniek profiel en dat kunnen we vervolgens verbinden aan organisaties als KLM, de Hema, Delta Lloyd en de NS.’ 

blue carpet

Hoe ziet volgens jullie de arbeidsmarkt in 2025 eruit?

‘De grootste verschillen met nu zijn, denk ik, dat dienstverbanden veel flexibeler zijn. Mensen zullen meer worden ingehuurd op basis van specifieke talenten voor een afgebakende periode. In deze lijn zien we ook dat het individu – en niet meer de werkgever – verantwoordelijk wordt voor de eigen loopbaan en ontwikkeling.

‘We gaan meer toe naar marktplaatsen die zorgen voor een continue uitwisseling van expertise’

Kortom, we gaan veel meer toe naar marktplaatsen en netwerken die zorgen voor een continue uitwisseling van expertise. Het is cruciaal voor organisaties om zulke platformen te hebben. Alleen zo kun je jezelf in de toekomst voorzien van het nodige talent. En aan de andere kant: als individu is het uiteraard van belang dat jij al je talenten op 1 plek kunt bewaren, zodat je jezelf kunt profileren en dat jij zichtbaar bent voor nieuwe kansen.

Kun je daar een voorbeeld van noemen?

We hebben bijvoorbeeld ook al een project lopen met de Kamer van Koophandel, KvKconnect.nl. Op dit platform verbinden we met behulp van een digitaal profiel het grootste gedeelte van de zzp-markt, op basis van kennis en expertise.’ 

Kort en krachtig: waarom moet iedereen zich voor je webinar inschrijven? 

‘Iedereen die moeite heeft nieuwe talenten aan te trekken en hen aan zich te verbinden, willen wij van nieuwe inzichten voorzien. Hiermee kun je als recruiter jouw organisatie aan het beste talent helpen, een unieke kandidaatervaring te bieden en bovendien de wervingskosten omlaag brengen. Wees erop voorbereid dat je daarna nooit meer op dezelfde manier zult werven!’

blue carpet jerry ruitenberg sociale platformenSchrijf je nu in

Jerry is afgestudeerd organisatiepsycholoog en sinds 2008 werkzaam in het veld van HR & Talent technologie (bij organisaties als CEB en EY). In zijn rol als Growth Manager bij Blue Carpet is hij momenteel verantwoordelijk voor het naar de markt brengen van de laatste innovaties. In de tweede Webinar Week in de geschiedenis vertelt hij in een gratis webinar over hoe die innovaties er nu al uitzien.

Meer weten? Of meteen gratis inschrijven?

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners