Ton Rodenburg: ‘Employer branding is meest urgente merkstrategie voor elk bedrijf’

Het meest urgente deel van de merkstrategie van élk bedrijf. Zo noemt Ton Rodenburg het belang van employer branding. 'Want het is de energie van mensen die uiteindelijk bepaalt hoe je in de markt zult draaien.'

Peter Boerman Op 23 april 2020
Gem. leestijd 2 min 1225x gelezen
Deel dit artikel:
Ton Rodenburg: ‘Employer branding is meest urgente merkstrategie voor elk bedrijf’

Het veroveren van de hoofden, maar vooral ook de harten van het talent om je heen. Dat is volgens Ton Rodenburg, een van de oprichters van bureau ClubgeistBVH, de essentie van employer branding. En daarbij gaat het niet alleen om communicatie, benadrukt hij. ‘Het gaat net zo goed om HR, en om leiderschap.’

‘Employer branding draait voor mij ook om HR en leiderschap.’

Op 19 mei spreekt hij over zijn visie op employer branding, tijdens een webinar van PCR, het Platform Communicatie Rotterdam. Dat doet hij samen met de al net zo Rotterdamse MrWork-oprichter Mees van Velzen en met Joyce Moens, die al meer dan 20 jaar ervaring heeft in recruitment en employer branding voor de internationale maritieme aannemer Van Oord. Hier alvast een (kort) voorproefje met Ton Rodenburg.

Hoe ben je in het employer branding-vak gerold? 

‘Dat was eigenlijk toeval. Na mijn studie ging ik aan de slag bij Randstad. Als vestigingsmanager werd het kijken naar organisaties vanuit het perspectief van medewerkers mij met de paplepel ingegoten. Vanuit die ervaring werd ik gevraagd om binnen reclamebureau ARA een employer branding-unit op te richten. En in 2019 ben ik vervolgens begonnen met wat nu ClubgeistBVH heeft, een bureau dat is gevestigd in het monumentale Industriegebouw (HIG) aan de Goudsesingel in Rotterdam.’

Wat is voor jou de essentie van employer branding?

‘Net als bij product branding begint employer branding met het maken van duidelijke keuzes over wie je bent: de ziel van de tent. Je wil uiteindelijk mensen aantrekken die zich thuisvoelen bij jouw waarden en cultuur. Employer branding is dus meer dan communicatie voor mij. Het gaat er ook om te bouwen aan intrinsiek goed werkgeverschap: ‘a great story’ en om dat werkgeversverhaal vervolgens ook goed te vertellen. Daar ligt de cruciale rol voor interne- en arbeidsmarktcommunicatie.’

Wat komt er aan bod in jouw masterclass employer branding?

‘Aan de hand van een aantal zelf ontwikkelde modellen en verschillende praktijkvoorbeelden wil ik laten zien hoe je als organisatie een sterk werkgeversmerk bouwt. De cruciale rol van cultuur staat hierbij centraal: ‘branding by culture‘. We kijken ook naar het perspectief van onze wonderlijke wereld nu. Wat betekent employer branding vandaag de dag? Hoe maak je de belofte aan talent meer ‘corona-proof’? Hoe blijven we betrokken en geïnspireerd in deze bijzondere tijd van thuiswerken en thuiszorgen en van (economische) onzekerheid? Ik kijk ernaar uit deze vragen met elkaar te verkennen en op zoek te gaan naar nieuwe antwoorden.’

Meer weten?

Het webinar over employer branding waar Ton Rodenburg op dinsdag 19 mei aan meedoet is het allereerste webinar ooit voor het Platform Communicatie Rotterdam. Het duurt van 10.30 tot (uiterlijk) 12.00. Inschrijven kan hier.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners