Home Arbeidsmarkt(trends) Tony Bosma: ‘Alleen met menselijke empathie kunnen recruiters de strijd om talent...

Tony Bosma: ‘Alleen met menselijke empathie kunnen recruiters de strijd om talent winnen’

995 keer
2
tony bosma coforit

Hoeveel technologie er ook beschikbaar komt, de strijd om het schaarse talent win je alleen met menselijk begrip en empathie, aldus Tony Bosma. ‘Als recruiter is je grootste taak het proces weer menselijk te maken.’

Trendwatcher Tony Bosma deed dinsdag de aftrap van CO For It, het jaarevenement van Connexys, dat dit keer in het teken stond van de experience. In sneltreinvaart loodste hij het publiek in Nieuwegein door de vele technologische veranderingen die het recruitmentvak momenteel beheersen. Maar, zei hij daar nadrukkelijk bij: ‘Die technologie moet je omarmen. Maar je moet nooit de technologie wórden. Fysiek is the new unique. Menselijke aandacht is de nieuwe luxe. Dat is waar jij als recruiter het verschil kunt maken.’

‘Recruitment needs rebels

We hebben geen sheeple nodig

De wereld van werving en selectie heeft geen ‘sheeple‘ nodig, stelt Bosma ferm. Oftewel: mensen die keurig alle processen volgen, volgzaam schaap en mens ineen. ‘Netjes de processen volgen, dat kan technologie namelijk altijd beter. Recruitment needs rebels. Mensen die kijken waar ze het verschil kunnen maken in het leven van anderen. En daarbij technologie gebruiken om mensen hun volle potentieel te laten benutten.’

Open staan voor nieuwe inzichten

Sleutel daarbij, aldus Bosma, is om open te staan voor nieuwe inzichten, en je eigen inzichten steeds weer ter discussie te durven stellen. ‘Intelligent zijn als recruiter betekent dat je vragen stelt bij alle onderdelen van hoe je je werk doet.’ Eigenlijk, zegt hij, moet je jezelf elke dag maar één vraag stellen: ‘What the f*ck am I doing here?

8% bruikbare data van de HR-afdeling

Bosma haalde daarbij onder meer onderzoek aan van McKinsey, dat in 2030 een tekort van 85 miljoen gekwalificeerde mensen verwacht. Ook wees hij op Deloitte-onderzoek waaruit blijkt dat de meeste HR-data incompleet, inaccuraat en – daardoor – eigenlijk waardeloos zijn. ‘Slechts 8 procent van de bedrijven zegt dat ze bruikbare data van hun HR-afdeling krijgen.’

Verbetering op komst

Maar, zegt hij: verbetering is gelukkig op komst. En dan vooral dankzij AI, dankzij technologie. Waarbij hij een paar volgens hem interessante en disruptieve voorbeelden noemde. Een kleine greep:

  • AIgency, het eerste uitzendbureau voor kunstmatige intelligentie, uit Amsterdam
  • Good&Co, een Amerikaanse start-up die matching naar een heel ander niveau brengt.
  • Mya, de inmiddels bekende chatbot, ook wel bekend als AI-recruiter
  • Weavee, een Brits bedrijf dat probeert onbewuste bias te bestrijden en objectief wil laten zien wat mensen kunnen, niet wat werkgevers dénken dat ze kunnen.
  • Chronobank.io, een Australisch bedrijf dat blockchain in de recruitmentindustrie introduceert en mensen – zonder tussenpersoon – werkuren laat ruilen.
  • Entelo, een bedrijf dat een recruitmentplatform biedt dat dankzij AI en online gedrag van mensen onder meer voorspelt wie er op het punt staat bij een bedrijf te gaan vertrekken
  • Emotibot, een Chinese start-up die erop gericht is chatbots te helpen begrijpen hoe je je als gebruiker voelt

Hoe ziet de toekomst er dan uit?

De toekomst voorspellen kan hij niet, zegt Bosma. Maar hij zou geen trendwatcher zijn als hij niet zou opsommen hoe hij denkt dat de nieuwe wereld er dan uitziet. En dat levert het volgende op:

  • We gaan van organisaties naar platforms
  • Van fixed banen naar staff on-demand
  • Van selectie op degrees naar selectie op skills
  • En van selectie op wat je geleerd hebt naar selectie op kunnen unlearn & relearn
  • Van command & control naar connect & engage
  • Van kandidaten zoeken naar kandidaten vinden via AI
  • En van reactief zoeken naar predictive recruitment
  • Van recruitment marketing naar recruitment mattering, waarbij het draait om werkelijk toegevoegde waarde
  • en van digital paths naar immersive experiences

Elk bedrijf wordt een techbedrijf

De conclusie? Elk bedrijf wordt een techbedrijf, aldus Bosma. ‘En elke recruitmentafdeling wordt dus ook een technologieafdeling.’ Maar dat betekent volgens hem niet dat er voor de menselijke waarde geen plaats meer is. Integendeel zelfs. ‘Aan de ene kant is er steeds meer wantrouwen richting technologie. Mensen willen niet al hun gegevens meer delen. Dat kan het werk voor recruiters ook weer moeilijker maken de technologie ten volle te benutten.’

‘Recruiters zijn mensen die met technologie andere mensen kunnen verbinden met zinvol werk’

Empathie + technologie = de strijd winnen

En aan de andere kant, zegt hij, is het júíst de menselijke touch waarmee bedrijven het verschil richting hun kandidaten kunnen maken. ‘Empathie in combinatie met technologie, dat is waar je de strijd kunt winnen.’ Want recruiters, zegt hij ‘zijn mensen die met technologie andere mensen kunnen verbinden met zinvol werk. Zo kunnen ze anderen helpen hun dromen waar te maken. Recruiters kunnen op die manier een meer tevreden samenleving creëren.’ En dat, wil hij maar zeggen, is een taak die je nooit alleen aan technologie kunt overlaten…

Lees ook:

2 REACTIES

  1. Heel goed dat er weer aandacht komt voor de menselijke component van recruitment, die altijd belangrijker zal blijven dan de technologie, wat slechts een hulpmiddel is. Je kunt emotionele waarden als bijv sensitiviteit, besluitvaardigheid en assertiviteit (ik noem er een paar) niet rationaliseren. Het kaf van het koren scheiden hoort door menselijke inbreng te gebeuren, niet door een systeem. Jarenlang hebben ontwikkelaars van systemen hun opdrachtgevers kunnen verleiden om over te stappen op hun digitale oplossing, waarbij er meer efficiency en kostenbesparing werd geboden. Het systeem werkt alleen als er ook mensen via die kanalen reageren op vacatures en dat is door de langdurige crisis gebeurd omdat er weinig vacatures waren. Nu zijn andere tijden aangebroken en het is de vraag wat dit gaat doen met de kwaliteit van de sollicitanten. Als die kunnen kiezen voor een onpersoonlijk systeem, waarbij je je eventueel toekomstig leidinggevende niet kunt bellen voor meer informatie (dat mag niet, want strakke regels en/of inkopers/brokers houden je tegen) of voor een recruiter of bureau wat wel die informatie heeft dan denk ik dat die voor het menselijke contact gaan met mensen, die echt iets kunnen delen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here