Top 10 meest ‘gehunte’ beroepsgroepen

Peter Boerman Op 30 oktober 2012
Gem. leestijd 2 min 3081x gelezen
Deel dit artikel:
Top 10 meest ‘gehunte’ beroepsgroepen

Driekwart van academici in een verkoopfunctie in Nederland wordt jaarlijks benaderd door een werkgever. Ook academische ICT’ers, marketeers en accountants worden vaak ´gehunt´. Minst benaderde functiegroep is verpleging/verzorging. Dat blijkt uit onderzoek van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Steeds meer mogelijkheden voor ‘hunting’

Het onderzoek is gedaan in het kader van het seminar E-recruiter in een dag. Werkgevers gaan steeds vaker zelf op zoek naar talent. Door de opkomst van CV-databanken, search engines en social media wordt het steeds makkelijker om online personen te vinden en te benaderen. Opvallend is dat met name academici benaderd worden door werkgevers: de 8 meest benaderde doelgroepen hebben allemaal een WO-opleiding. Hoe hoger opgeleid, des te actiever de werkgever wordt om talent direct te benaderen.

Top 10 meest benaderde functies door werkgevers

De meest benaderde doelgroep is die van verkopers met een academische achtergrond. Van hen wordt jaarlijks driekwart eenmaal of vaker ‘gehunt’. 1 op de 35 wordt zelfs wekelijks door werkgevers/bureaus benaderd om daar te komen werken/solliciteren. Ook academische inkopers worden vaak gehunt. Bijna 1 op de 9 academische inkopers (11,3 procent) wordt wekelijks benaderd. Minst benaderde beroepsgroepen zijn verpleging/verzorging (17 procent) en facilitaire dienstverlening (20 procent).

Top 10 meest benaderde beroepsgroepen

Gemiste kans

“Lang niet altijd zijn overigens de beroepsgroepen die zich kenmerken door grote schaarste de meest benaderde doelgroepen. Opvallend is dat van alle HBO’ers techniek bijvoorbeeld 42 procent in een heel jaar geen enkele keer benaderd wordt. Dit is voor werkgevers een gemiste kans”, aldus Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. “

Top 5 minst benaderde functiegebieden

Onderzoeksverantwoording

De genoemde gegevens zijn afkomstig uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO). Dit is een continu onderzoek dat sinds 2003 afgenomen wordt onder ruim 5.000 unieke respondenten per kwartaal door Intelligence Group. Op jaarbasis worden minimaal 20.000 personen ondervraagd die representatief zijn voor de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking (de NBB inclusief studenten, scholieren en ZZP’ers). De respondenten worden gewogen op basis van CBS-cijfers met betrekking tot opleidingsniveau, geslacht, leeftijd en onderwijsvolgend versus niet-onderwijsvolgend.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners