Ontdek hoe je met een frisse blik naar jouw arbeidsmarktcommunicatie kunt kijken [ADV]

Hoe maak je de connectie met het gewenste talent? Hoe zorg je voor een optimale aansluiting van arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en HRM op de organisatiestrategie? Hoe kun je van binnenuit werken aan een sterk werkgeversmerk?

Als je verantwoordelijk bent voor arbeidsmarktcommunicatie binnen je organisatie, herken je dit vast wel. Hoe fijn is het dan als je met een frisse blik naar je huidige strategie en aanpak kan kijken?

Samen met vakexperts aan de slag

Ga samen met vakexperts Marion de Vries en Vincent Hollander aan de slag tijdens de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie op 9 en 10 december. In twee dagen til jij je arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger plan. Jouw kennis wordt geüpdatet en je gaat direct aan de slag voor jouw eigen organisatie. Je gaat naar huis met:

  • Concrete aandachtspunten voor jouw werving en vacatureteksten
  • Checklist hoe je jouw recruitmentsite kunt optimaliseren
  • KPI’s waarmee je jouw arbeidsmarktcommunicatie meetbaar kunt maken
  • Aanzet voor jouw arbeidsmarktcommunicatiestrategie
  • Stappenplan voor jouw employer branding
Interessant, vertel mij meer

Beoordeeld op Springest met een 8,6

Op de onafhankelijke vergelijkingssite Springest scoort de Bootcamp Arbeids­markt­communicatie een 8,6 gemiddeld, gebaseerd op 97 ervaringen.

“Compleet, professioneel, interactief en inspirerend trainingsprogramma waarin alle facetten van het AMC vak aan bod kwamen, middels zowel de theorie als praktijk. Fijn dat naast wat inhoudelijke kennis ook best practices werden gedeeld en we zelf met opdrachten aan de slag gingen. Er was voldoende ruimte voor het stellen van vragen en uitwisselen van ervaringen. De docenten gaven goede tips en tricks voor vraagstukken die de revue passeerden. ” – Mieke Jager

Praktische informatie over de bootcamp

De investering voor deze bootcamp is € 1.999,00 bij één persoon en € 3.600,00 bij twee personen van dezelfde organisatie. Inclusief:

  • Landingspagina met alle materialen
  • Lunches/tussendoortjes/drankjes/diner
  • Overnachting
  • Deelnamecertificaat
  • De training vindt plaats op het Weena 200 in Rotterdam
Meer informatie

Advertorial: Meer resultaat met Recruitment Marketing Automation

Je herkent het vast: je lanceert een wervingscampagne, de eerste dagen rollen er reacties binnen… en daarna? Radiostilte. Óf je ontvangt wel kandidaten, maar niet de juiste. Of net te laat of ze haken af voor het gesprek.

Is het dan het kanaal? De boodschap? Of gewoon pech?

Nee. Het is vaak een kwestie van moment én opvolging. En dáár zit precies de kracht van Recruitment Marketing Automation (RMA). Want met slimme automatisering én relevante content, bereik je kandidaten als ze er wél voor openstaan – zonder steeds zelf op de knop te hoeven drukken.

Waarom juist nú?

🔹 60% van je collega’s verwacht dat AI en automatisering recruitment ingrijpend gaan veranderen.
🔹 Maar slechts 15% maakt al actief gebruik van Recruitment Marketing Automation.
🔹 Terwijl kandidaten steeds meer verwachten van werkgevers – en hun aandacht steeds korter duurt.

Kortom: wie nú investeert in slimme werving, plukt daar straks de vruchten van.

Masterclass Recruitment Marketing Automation

Om je te helpen met het integreren en/of optimaliseren van marketing automation in jouw wervingsproces organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de Masterclass Recruitment Marketing Automation.

Recruitment Marketing Automation gaat verder dan enkel het uitsturen van vacatures of eenmalig adverteren. Het draait om:

  • Het opbouwen van een waardevolle talentpool
  • Gepersonaliseerde communicatie
  • Conversie naar concrete hires

Het gaat om een structurele aanpak waarmee je in beeld blijft bij latent talent. Tijdens de masterclass staat jouw eigen casus centraal.

Ja, ik wil meer weten

Leer van experts

De masterclass wordt gegeven door experts binnen het vakgebied: Caroline Pols, Esther Moelands, Michelle Schroen en Remke Vloeimans. Het docententeam bestaat uit vakgenoten die allemaal een eigen specialisatie hebben in een onderwerp binnen recruitment marketing automation. Samen brengen zij theorie, praktijk en casussen van de belangrijkste onderwerpen samen.

Dit is wat je leert

Na het volgen van de Masterclass Recruitment Marketing & Automation heb je de eerste opzet van je eigen plan. Daarnaast weet je:

  • Wat Recruitment Marketing Automation is
  • Welke systemen er in de (inter)nationale markt zijn
  • Welke content in welke fase relevant is voor een latente kandidaat
  • Hoe je met AI efficiënter en effectiever content kunt creëren
  • Hoe je een Recruitment Marketing Automation strategie inricht
  • Wie welke rollen heeft binnen Recruitment Marketing Automation
  • Hoe je data analytics en kandidatenpools het beste managet
  • Wat een engagement strategie is en hoe je hierin tot conversie komt
  • Hoe je heel veel succesvoller wordt in recruitment
Schrijf je in

Belangrijkste informatie op een rij

Wanneer: Maandag 14 april 2025

Investering: 795 euro
Dit is inclusief lunch, 12 maanden toegang tot Mijn Academie met alle materialen en deelnamecertificaat.

Locatie: Weena 200, 3012 NJ, Rotterdam

Meer weten?

Voor meer informatie over deze tweedaagse kun je deze factsheet downloaden.

 

 

 

 

 

[advertorial] Video: 7 redenen om je nu te verdiepen in je vak

Leer hoe een sterke vacaturetekst het verschil maakt

“De vacaturetekst is écht het begin van de kandidaatreis. Door concrete eisen en verwachtingen te scheppen, trek je de juiste mensen aan en voorkom je mismatches.”

Wat betekent dit voor jou?
Een sterke vacaturetekst zorgt voor de juiste eerste indruk bij kandidaten. Tijdens de leergang leer je hoe je deze teksten strategisch inzet.

Intakegesprekken: de sleutel tot succes

“Het grootste inzicht voor mij? Een goed intakegesprek met vacaturehouders maakt het hele recruitmentproces efficiënter. Dit helpt bij betere vacatureteksten en een scherpere screening.”

Waarom is dit belangrijk?
Een effectief intakegesprek helpt bij het filteren van geschikte kandidaten en verhoogt de kwaliteit van je selectieproces.

Optimaliseer je gespreks- en selectietechnieken

“Ik heb geleerd hoe je met slimme gesprekstechnieken betere antwoorden krijgt. Hierdoor weet ik nu precies hoe ik de juiste kandidaat selecteer.”

Wat levert dit op?
Met de juiste technieken stel je betere vragen en voorkom je dat kandidaten sociaal wenselijke antwoorden geven. Dit maakt je wervingsproces effectiever.

Bewust werven: voorkom onbewuste vooroordelen

“Unconscious bias is iets waar we als recruiters echt alert op moeten zijn. Deze training helpt je om bewuste en objectieve keuzes te maken in het selectieproces.”

Waarom is dit cruciaal?
Onbewuste vooroordelen kunnen leiden tot gemiste kansen in talentselectie. Tijdens de leergang leer je hoe je hier bewuster mee omgaat.

Sourcen als een pro – ook zonder LinkedIn Recruiter

“Ik heb geleerd hoe ik via andere kanalen zoals Instagram en AI-tools kandidaten kan vinden. Dit opent een wereld aan nieuwe mogelijkheden! Ik ben er zelf sterker van in mijn schoenen gaan staan. Ik weet beter hoe ik mezelf kan positioneren in mijn organisatie en ik weet ook beter hoe ik klanten kan aantrekken voor mijn organisatie.”

Hoe helpt dit jou?
Door buiten de gebaande paden te denken, vergroot je je talentpool en bereik je kandidaten die je anders misschien niet zou vinden.

Bouw een sterke arbeidsmarktcommunicatiestrategie

“Zo is een van de deelnemers bijvoorbeeld aan de slag gegaan met een arbeidsmarktcommunicatiestrategie en heeft deze omgezet in een concreet jaarplan. Een andere deelnemer heeft een referralprogramma uitgerold en daar mooie successen mee behaald.”

Waarom is dit belangrijk?
Een goed doordachte arbeidsmarktcommunicatiestrategie helpt je bij het aantrekken van de juiste talenten en zorgt voor structurele verbeteringen in je werving.

Ontwikkel persona’s en versterk je employer brand

“Het ontwikkelen van persona’s voor onze verschillende doelgroepen binnen de organisatie. De docent die het meest is bijgebleven is Alex. Zij was heel erg gefocust op het employer brand en heeft gave praktijkvoorbeelden gedeeld.”

Hoe helpt dit jou?
Door persona’s te ontwikkelen en een sterk employer brand neer te zetten, zorg je ervoor dat je niet alleen talent aantrekt, maar ook behoudt.

Waarom deze leergangen volgen?

✅ Praktisch & direct toepasbaar 
✅ Voor recruitment & (arbeidsmarkt)communicatieprofessionals 
✅ Inspirerende docenten & praktijkvoorbeelden

Lees hier meer over de Leergang Recruitment

 

 

Lees hier meer over de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie

Dit is het moment!
Wil je vooroplopen in je vakgebied? Je organisatie écht verder helpen? En ben je klaar voor de volgende stap in je carrière? Schrijf je dan nu in. Bij allebei de leergangen zijn nog drie plaatsen beschikbaar – en dat is niet voor niets. Profiteer van veel edities aan ervaring en expertise.

Meer weten of direct inschrijven? Kijk op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

[Advertorial] Word een nóg betere recruiter

Wat is het resultaat?

De opleiding is een springplank voor verdere doorgroei in het recruitmentvak. Natuurlijk word je onderdeel van een hechte leergroep en je bouwt ook een waardevol professioneel netwerk op dat je carrière ook na de opleiding blijft versterken.

Na afronding van de opleiding:

  • Beschik je over alle kennis en vaardigheden van een vakkundige recruiter
  • Ken je de ins en outs van modern recruitment
  • Weet je precies wat er van een toprecruiter wordt verwacht en hoe je jouw unieke talenten kunt inzetten
  • Kun je krachtige intakegesprekken voeren die direct resultaat opleveren
  • Beheers je effectieve screeningstechnieken, zowel telefonisch als face-to-face
  • Voer je professionele interviews die de juiste informatie boven tafel krijgen
  • Schrijf je overtuigende voorstellen die hiring managers en klanten overtuigen
  • Ken je de kunst van het verleiden van kandidaten en het schrijven van wervende, doelgroepgerichte vacatureteksten
  • Beheers je de basisprincipes van geavanceerd sourcen en searchen
  • Heb je een stevige professionele identiteit als recruiter opgebouwd
  • Heb je niet alleen veel geleerd en hard gewerkt, maar ook veel gelachen en waardevolle connecties gelegd
Interessant, vertel mij meer!

Wat maakt deze leergang uniek?

Praktijkgerichte training: Direct toepasbare inzichten en technieken
Topdocenten uit het vak: Leer van de beste recruitmentexperts
Kleinschalige setting: Persoonlijke aandacht en volop ruimte voor interactie
Uitgebreid netwerk: Leer en spar met andere recruiters en vakgenoten

Praktische informatie

De investering voor de Leergang Recruitment bedraagt 2999 euro exclusief btw. Dit is inclusief

  • 2 overnachtingen, 2 diners en 2 keer ontbijt
  • Lunches, drankjes en snacks
  • 12 maanden toegang tot de online leeromgeving Mijn Academie
  • Deelnamecertificaat
Meer informatie

 

 

 

Advertorial: Masterclasses die het verschil maken

Waarom de Maart Masterclass Maand?

Waarom de Maart Masterclass Maand? In een wereld waar LinkedIn overloopt met vacatures en kandidaten steeds kritischer worden, is stilstand achteruitgang. Maar in drukke tijden kan het lastig zijn om extra tijd te vinden voor lange trainingen. Daarom introduceren we de Maart Masterclass Maand: één dag, één thema, maximale impact. Perfect voor professionals die leven in de waan van de dag, maar wel willen blijven groeien.

Deze eendaagse masterclasses zijn compact en praktisch opgezet. Van TikTok-recruitment tot AI-implementatie – je verlaat elke sessie met concrete tools die je direct kunt toepassen.

De arbeidsmarkt wacht niet. Maar een dag investeren in jezelf? Dat kan altijd.

Ja, ik wil graag meer weten

Het programma

Do 13 maart
Masterclass TikTok en social media
Met 93% van de Nederlanders actief op sociale media ligt er een goudmijn aan talent voor het grijpen. Vergroot jouw wervingssucces met social media en leer de geheimen van het snelst groeiende platform: TikTok. Van het opzetten van een sterk bedrijfsprofiel tot het creëren van boeiende content die (jonge) talenten aantrekt.

Ma 17 maart
Masterclass Recruitment en AI
Leer dé geheimen om je wervingsproces te verbeteren, innoveren en verrijken met de kracht van kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT, RecruitAgent.ai en Claude.

Di 18 maart
Masterclass Vacatureteksten en AI
Een goede vacaturetekst is online vindbaar, spreekt de doelgroep aan, pre selecteert en zet aan tot solliciteren. Tijdens deze training leer je doelgroepgerichte en wervende vacatureteksten te schrijven, met én zonder hulp van AI.

Do 20 maart
Masterclass Selecteren zonder vooroordeel
Word bewust van onbewuste vooroordelen in het recruitmentproces en ontvang praktische tips en tools om deze te verminderen.

Ma 24 maart
Arbeidsmarkttrends flex 2025 en verder
Wil jij als bureau of flexorganisatie vooroplopen in een snel veranderende arbeidsmarkt? Ontdek in deze training de belangrijkste trends en strategieën om jouw organisatie klaar te maken voor de toekomst.

Ma 31 maart
Masterclass Employer Branding
Versterk je positie op de arbeidsmarkt met een krachtig werkgeversmerk, onderscheidende positionering en een sterk EVP. In deze intensieve masterclass ontdek je alle facetten van employer branding, storytelling en EVP. Van ontwikkeling tot implementatie.

Ma 14 april (bonus)
Masterclass Recruitment Marketing Automation
Recruitment Marketing Automation gaat verder dan enkel het uitsturen van vacatures of eenmalig adverteren. Het draait om het opbouwen van een waardevolle talentpool, gepersonaliseerde communicatie, conversie naar concrete hires.

Lees hier meer over de masterclass

Wat leer je tijdens de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie? [ADV]

Op 4 maart start bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de 40e editie van de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. Dit is de perfecte gelegenheid om eens goed stil te staan bij jouw arbeidsmarktcommunicatie inspanningen en te onderzoeken hoe je het onderste uit de kan zal gaan halen. Deze leergang bestaat uit 4 opleidingsdagen en een eindpresentatie op dag 5. Om je goed voor te bereiden op elke trainingsdag wordt er voorafgaand aan iedere dag een e-learning module aangeboden. Elke e-learning duurt ongeveer 45 minuten en behandelt de belangrijkste theorie die jij moet weten. Met deze voorbereiding kun jij je tijdens de opleidingsdagen meer focussen op de praktijk, er komen namelijk veel cases aan bod.

Tijdens de opleidingsdagen worden de belangrijkste onderwerpen van het arbeidsmarktcommunicatie vak besproken:

Dag 1: Doelgroepgericht werven

Dag 2: Employee Relationship Management

Dag 3: Employer Branding

Dag 4: Arbeidsmarktcommunicatiestrategie

Dag 5: Eindpresentatie

Dit vonden oud-deelnemer: 

Benieuwd naar wat oud-deelnemers van de leergang vonden? Bekijk hier onder een aantal reviews of lees dit artikel waarin 3 oud-deelnemers wordt gevraagd hoe zij de leergang hebben ervaren.

“Wat heb ik veel geleerd van de leergang Arbeidsmarktcommunicatie! Niet alleen van de docenten, maar ook van mijn mededeelnemers. Voorafgaand aan elke lesdag volg je een eTraining, waardoor je weet waar je klassikaal mee aan de slag gaat en je alvast wat meer weet over dat specifieke onderwerp. Tijdens de lesdag krijg je naast de theorie ook nog praktijkvoorbeelden en ga je aan de slag met verschillende opdrachten. Door de kleine setting is er voldoende aandacht voor alle vragen. Ook de communicatie eromheen is goed verzorgd. Deze leergang is zeker een aanrader!”

“De combi van online en offline leren was erg prettig. Ik kwam goed voorbereid naar de klassikale lesdag. De energie van de groep was fijn, leuke mensen met mooie verhalen! Ook de docenten waren kundig en wisten naast theorie ook bruikbare en concrete praktijkvoorbeelden aan te dragen. Ik ging iedere dag vol inspiratie naar huis!

“Ik vond het een hele interessante leergang die je bewust maakt van wat arbeidsmarktcommunicatie inhoud.

Belangrijkste informatie op een rij

Wanneer:

4 maart, 25 maart, 15 april, 13 mei en 17 juni.

Locatie:

Weena 200, Toren C, derde etage
Weena 210-212, 3012 NJ, Rotterdam

Experts:
Je leert van experts Melle Tuik, Marion de Vries, Roos, Lavrijsen, Edwin van der Sande en Alix Hensen Verbaten.

Meer weten?

Voor meer informatie over de Leergang kun je deze factsheet downloaden.

 

 

 

 

Advertorial: In 1 dag je werkenbij-website 3x beter

Waarom je werkenbij-website optimaliseren?

Voor kandidaten is jouw werkenbij-website vaak de eerste kennismaking met jouw organisatie. Het is dé plek waar jouw werkgeversverhaal, vacatures en unieke cultuur samenkomen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website niet alleen mooi oogt, maar ook de juiste kandidaten aantrekt én overtuigt om te solliciteren?

Tijdens deze masterclass krijg je antwoord op vragen zoals:

  • Wat maakt een werkenbij-website onweerstaanbaar?
  • Hoe vertel je jouw verhaal zo dat het blijft hangen?
  • Welke tools en technieken verhogen je conversie?
  • Wat zijn de trends en best practices voor 2025?
Ja, ik wil graag meer weten

In een dag je werkenbij-website drie keer beter

In een competitieve arbeidsmarkt speelt de werkenbij-website een cruciale rol als visitekaartje voor jouw organisatie. Het is de plek waar potentiële kandidaten hun eerste indruk vormen en beslissen of jouw bedrijf de volgende stap in hun carrière kan zijn. Maar hoe verander je die werkenbij-website in een inspirerend platform dat kandidaten raakt, overtuigt en aanzet tot actie?

Deze training leert je hoe je jouw werkenbij-website kunt inzetten als krachtig middel om talent aan te trekken en te behouden. Door een sterke en aantrekkelijke werkenbij-website bouw je niet alleen aan een solide werkgeversmerk, maar zorg je er ook voor dat kandidaten zich aangesproken voelen en zich kunnen identificeren met de cultuur en waarden van jouw organisatie.

Wat leer je?

Na het volgen van de training:

  • Heb je inzicht in het belang en doelen van een werkenbij-website
  • Heb je concrete tips ontvangen om structuur, inhoud en gebruiksvriendelijkheid te verbeteren
  • Ga je naar huis met verbeterpunten voor jouw werkenbij-website
  • Weet je hoe je voor een goede verbinding zorgt met jouw doelgroep(en)
  • Ben je bekend met de pijlers van een goede werkenbij-website

Praktische informatie

Datum: 6 februari 2025

Tijd: 09.30 – 16.00 uur

Locatie: Weena 200, Toren C, derde etage
3012 NJ, Rotterdam

Investering: €595,- excl. btw

Combikorting: Schrijf je in met twee personen en de tweede persoon ontvangt 25% korting. Gebruik hiervoor de code: combi-werkenbij*.
Deze code is niet geldig in combinatie met andere acties.

Docent: Jan Willem Wiersma

Lees hier meer over de masterclass

Advertorial: Hoe maak ik een EVP?

Waarom zouden mensen voor ons willen werken én blijven?

Ben jij verantwoordelijk voor arbeidsmarktcommunicatie en employer branding in jouw organisatie? Heb je het gevoel dat je de juiste talenten niet weet te bereiken of te behouden? De Masterclass Hoe maak ik een EVP? is de training die je niet mag missen.

Ja, ik wil graag meer weten

Wat is een EVP en waarom is het cruciaal?

Een Employer Value Proposition (EVP) is de kern van jouw werkgeversmerk. Het is het unieke pakket van waarden, voordelen en beloftes waarmee jouw organisatie zich onderscheidt op de arbeidsmarkt. Een krachtige EVP helpt je niet alleen om talent aan te trekken, maar ook om medewerkers te binden en betrokken te houden. In een competitieve arbeidsmarkt kan een sterke EVP het verschil maken tussen succes en middelmatigheid.

Maar hoe ontwikkel je een EVP die echt aanspreekt? Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap authentiek, consistent en aantrekkelijk is?

Belofte EVP

Wat leer je?

Na het volgen van de training:

  • Weet je wat Employer Value Proposition is en waarom het een cruciaal onderdeel is van een sterk werkgeversmerk
  • Weet je welke bouwstenen een sterk EVP vormen
  • Kun je identificeren wat belangrijk is voor jouw doelgroep
  • Weet je hoe een EVP bijdraagt aan het aantrekken, motiveren en behouden van talent
  • Heb je een opzet van jouw eigen EVP
  • Beschik je over een stappenplan om een EVP verder uit te werken, testen en verbeteren
  • Weet je hoe een EVP effectief kan worden gecommuniceerd

Praktische informatie

Datum: 3 februari 2025

Tijd: 10:00- 16:00 uur

Locatie: Weena 200, Toren C, derde etage
3012 NJ, Rotterdam

Investering: €595,- excl. btw

Docent: Anne-Britt Petri-Arends

Op welke vraag geeft een EVP antwoord

 

Lees hier meer over de masterclass

Wat maakt ‘project-recruitment’ anders dan ‘gewoon’ recruitment? (En hoe pakt dat uit in de praktijk?)

Soms is een project zo groot, of zo specifiek, dat jouw eigen recruitmentafdeling het er niet zomaar even bij kan doen. Dan kan project-recruitment een uitkomst zijn. Dan besteed je de werving en selectie van het project uit aan een externe partij, wat niet alleen tijd en kosten bespaart, maar ook flexibiliteit en schaalbaarheid kan bieden, specifieke expertise, en transparantie en meetbaarheid. Ook voor de kandidaatervaring kan project-recruitment een uitkomst zijn, omdat je vaak grote aantallen wilt werven in een korte periode, en dan gedegen kennis van het project – ook voor de kandidaat – onontbeerlijk is.

‘Een groot nieuw project bemensen, dat kunnen niet alle bedrijven erbij doen.’

‘De meeste bedrijven hebben zelf wel recruiters in dienst, maar een groot nieuw project bemensen, dat kunnen ze er niet altijd bij doen’, legt Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer uit, die zich met EN HR Solutions juist specialiseerde in het verzorgen van zulk project-recruitment. Een expertise die steeds meer aan belang wint, nu steeds meer organisaties projectgestuurd werken, en dus vaak een tijdelijk grote behoefte hebben. ‘Wij ontzorgen een recruitmentteam dan, waarbij de dienstverlening altijd tijdelijk van aard is, dus met een kop en een staart. Denk aan de opening van een nieuwe locatie, of de start van een apart bedrijf.’

Inpluggen

Project-recruitment is een speciale vorm van recruitment process outsourcing, vult ‘Strong Original’ Ellen van Buiten aan. ‘We werken dan echt als verlengstuk van de eigen recruitmentafdeling, als collega’s van het interne team. Waarbij we aan de achterkant natuurlijk wel inpluggen, zodat we ondersteuning van het hele team hier kunnen krijgen, en bijvoorbeeld alle middelen kunnen inzetten op het gebied van sourcing en employer branding. Flexibel en schaalbaar, transparant en meetbaar. Dat is heel wat anders dan als je bijvoorbeeld zo’n project via een werving- en selectiebureau van mensen zou willen voorzien.’

‘Er komt bij ons dus ook altijd een projectmanager bij kijken, die regie houdt.’

Voorbeelden die het bedrijf onder handen heeft genomen zijn onder meer het vervullen van seizoensbehoeftes in een groot callcenter, of de uitrol van een shop-in-shop-concept voor een telefoonbedrijf, waarbij ineens 800 mensen geworven moesten worden. ‘Het is fijn voor de opdrachtgever om dan via ons flexibiliteit te hebben. Het vraagt overigens ook echt iets van projectmanagement. Er komt bij ons dus ook altijd een projectmanager bij kijken, die regie houdt.’

De techniekers van Unit T

Een van de andere voorbeelden van de afgelopen 2 jaar was Unit-T, een 1.200 medewerkers tellend Belgisch bedrijf, dat groot is in implementatie en begeleiding van nieuwe technologieën op het gebied van bijvoorbeeld ICT, energie, security en telecom, en eigenlijk doorlopend op zoek is naar technisch talent – ‘techniekers’, zoals ze dat in Vlaanderen noemen. Ze klopten aan bij EN HR solutions niet alleen voor de werving van veel starters, maar ook om de achterdeur dicht te zetten. ‘Het gaat hier namelijk om een doelgroep waar veel aan getrokken wordt’, aldus Honnef-Kuytenbrouwer.

Unit T is op zichzelf al een projectorganisatie. Werken met project-recruitment was hen dus niet helemaal vreemd. ‘Maar op een gegeven moment hadden ze zicht op 1 project, waarvoor ze 600 mensen moesten werven’, vertelt Van Buiten. ‘Dat was natuurlijk een hele uitdaging. Dat hebben we toen helemaal apart aangevlogen, met een eigen ATS, en een eigen speciale landingspagina voor dit project, met search-capaciteit op de achtergrond erbij. En daar ook dashboarding aan gekoppeld, zodat we het hele project van sollicitatie naar de hire konden volgen. Dat is uiteindelijk een groot succes geworden, we hebben de resultaten meer dan behaald.’

Afgerond is afgerond

Het eerste project voor Unit-T zit momenteel in de afrondende fase. Er is dankzij het succes ook nog een tweede project uit voortgekomen, waarbij nog eens ‘een paar honderd operationele techniekers moesten worden geworven’, aldus Van Buiten. Maar ook hier is een duidelijke deadline afgesproken. ‘Als het is afgerond, is het ook echt afgerond. We dragen dan de hele database plus het ATS over, dat we hebben gebouwd uit naam van de organisatie. Al kijk je dan natuurlijk nog wel of er nazorg nodig of gewenst is. Zo’n transitiefase is altijd maatwerk.’

‘Een grote vaste recruitmentafdeling vinden veel bedrijven momenteel doodeng.’

Veel corporate recruitmentafdelingen zijn de laatste jaren qua omvang onder druk komen staan, onder meer na corona. ‘Bedrijven willen de overhead zo laag mogelijk houden, en vinden het moeilijk hun behoefte in te schatten’, legt Honnef-Kuytenbrouwer uit. ‘Een grote recruitmentafdeling vinden ze daarom doodeng. Dan kan project-recruitment vaak echt een uitkomst zijn. Bovendien blijkt de kwaliteit meestal zeer hoog. Bij Unit-T merken we bijvoorbeeld een laag uitvalpercentage in de training, doordat we een streng assessment aan de poort doen.’

Versnellers en vertragers

Grote projecten zijn voor veel corporate recruitmentafdelingen al gauw te veel werk. Maar kan een organisatie als EN HR solutions eigenlijk zelf wel elk project aan? ‘Ja, in principe wel’, zegt Honnef-Kuytenbrouwer overtuigd. ‘Het is voor ons natuurlijk ook een project, met een projectteam en een projectmanager. Maar wij kunnen vaak snel opschalen, en proberen al aan de voorkant helder te krijgen wat nodig is om het goed tot de eindstreep te krijgen. Het succes zit echt al aan die voorkant, in die onderzoeksfase. Dan kunnen we ook al laten zien hoe we het willen gaan aanpakken, en waar we eventueel versnellers en vertragers zien.’

‘We willen al aan de voorkant helder krijgen wat nodig is om het project goed tot de eindstreep te krijgen.’

Afhankelijk van het project gaat het hierbij overigens om Total Talent Acquisition, dus de werving van zowel vast als flex personeel. Bij het project-recruitment voor Unit-T was dit bijvoorbeeld het geval. ‘Voor ons maakt dat in principe niet uit’, aldus Van Buiten. ‘Het hangt af van wat de klant wil: of ze alleen tijdelijk mensen voor dat project willen, of denken ook na het project nog mensen intern te kunnen plaatsen. Wij kunnen het allemaal volledig voor ze verzorgen.’

Lees ook

Advertorial Masterclass Recruitment en AI

AI revolutioneert recruitment. Ben jij klaar om voorop te lopen?

Ontdek in één dag hoe AI je wervingsproces kan optimaliseren. Van slimme vacatureteksten tot geautomatiseerde intakes en AI-gedreven sourcing – leer hoe je de kracht van kunstmatige intelligentie kunt benutten om toptalent aan te trekken.

Ja, ik wil graag meer weten

Wat je leert:

  • De nieuwste AI-trends en -ontwikkelingen in recruitment
  • Praktische toepassingen van AI-tools in het wervingsproces
  • Ethische en privacy-overwegingen bij het gebruik van AI
  • Directe implementatie van AI in vacatureteksten, matching en sourcing

Na deze masterclass:

  • Begrijp je de potentie van AI in recruitment
  • Optimaliseer je je wervingsproces met AI-technieken
  • Werf je effectiever kandidaten met behulp van AI
  • Ken je de ethische en privacy-gerelateerde aspecten
  • Ben je een AI-pionier in het recruitmentvakgebied

Praktische informatie

Datum: 16 december 2024

Tijd: 10:00- 16:30 uur

Locatie: Weena 200, Toren C, derde etage
3012 NJ, Rotterdam

Investering: €795,- excl. btw

Docent: Martijn Hemminga

Als je nog niet onder de indruk was van de krachten van AI, laat je dan verwonderen door Martijn Hemminga. Of is dit Martijn Hemminga wel?

Ervaring van deelnemers

Dit vonden deelnemers van eerdere edities:

De Masterclass was een waardevolle samenvoegsel van AI ontwikkelingen wereldwijd en de toepassingen concreet binnen Recruitment. Daarmee heb ik mijzelf kunnen verrijken qua kennis op het gebied van AI, maar ook hoe ik mijn organisatie kan helpen om de kracht van AI te benutten in het recruitment en HR proces.

Zeer veel tips van handige Nederlandse AI-tools ontvangen. Voorbeelden erg duidelijk. Ook super fijn om voorbeelden van prompts te ontvangen. Nu is het zelf doen en waar mogelijk implementeren in het werk. Stap voor stap, en niet alles in 1 keer willen doen.

Echt heel leuk gedaan. Zelfs als je wat ervaring had met AI was dit zeker nog nuttig om te volgen.

Ja, ik wil graag meer weten

Download onze gratis whitepaper: ‘AI in Recruitment: Aan de vooravond van een revolutie’

 

Download hier de whitepaper

[Advertorial] Recruitment Tech Benchmark 2025: Vergelijk jouw recruitmenttechnologie en ontdek kansen voor verbetering

Wat levert het op?

  1. Persoonlijk rapport
    Krijg direct inzicht in jouw prestaties na het invullen van de vragenlijst .
  2. Vergelijking van strategieën
    Zie hoe jouw aanpak zich verhoudt.
  3. Optimalisatieadvies van je tech-stack
    Ontvang tips voor een betere recruitmentstrategie ongeacht de grootte van de organisatie. Dit helpt je slimmere keuzes te maken voor jouw tech stack en strategie.
  4. Gratis deelname en prijzen
    Maak kans op o.a. tickets voor het Recruitment Tech Event 2025 en een Recruitment Tech Club membership. Deelname is gratis.
Start direct de Benchmark

Hoe werkt het?

  1. Vul de vragenlijst in over jouw technologie, strategie en processen.
  2. Ontvang jouw persoonlijke benchmarkrapport in november.
  3. Gebruik concrete inzichten om jouw recruitmentstrategie te optimaliseren.
  4. Krijg gratis de Recruitment Tech Survey 2025.

Doe mee en krijg waardevolle inzichten in jouw recruitmentstrategie

Mis deze kans niet om jouw recruitmenttechnologie te vergelijken met de markt

Start direct de Benchmark

Of kijk voor meer info op de Recruitment Tech Benchmark-pagina.

Advertorial: Masterclass Werven met TikTok

Ontdek hoe je TikTok kunt inzetten als krachtig hulpmiddel voor recruitment en het versterken van je werkgeversmerk

Als recruiter en arbeidsmarktcommunicatiespecialist is het essentieel om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en technologieën. TikTok, het snelgroeiende sociale mediaplatform, heeft de manier waarop we content bekijken en delen drastisch veranderd. Maar wist je dat TikTok niet alleen een bron van entertainment is, maar ook een krachtig hulpmiddel kan zijn voor werving en employer branding?

Waarom deze masterclass?

In het snel veranderende recruitmentlandschap is innovatie essentieel. TikTok biedt ongekende mogelijkheden om:

  • Een enorm publiek van potentiële kandidaten te bereiken
  • Je bedrijfscultuur authentiek te presenteren
  • De betrokkenheid van huidige én toekomstige werknemers te vergroten

Wat leer je?

  • De ins en outs van TikTok als recruitmentplatform
  • Het creëren van boeiende content die opvalt
  • Het analyseren en optimaliseren van je TikTok-prestaties
  • Het integreren van TikTok in je bestaande wervingsstrategie

 

Belangrijkste informatie op een rij

Investering: €449,00
Locatie: Weena 200, Toren C, derde etage
3012NJ, Rotterdam

Meer weten?

Wil je meer weten over de Masterclass Werven met TikTok? Bekijk de training en het volledige programma via de volgende link:

Lees hier meer

Heb je vragen? Neem dan contact op met de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie via 088 730 28 88 of info@arbeidsmarktcommunicatie.eu.