Hoe DPG met datagedreven campagne grip kreeg op instroom krantenbezorgers (inzending DPG Distributie en Jobsrepublic)

Omschrijving van de case

Door een te hoge uitstroom en te lage instroom heeft DPG Distributie acuut 1.000 freelance krantenbezorgers nodig. Maar hoe maak je krantenbezorger voor jongeren aansprekend, zonder de belangrijke doelgroep van volwassenen en senioren af te schrikken? DPG schakelde Jobsrepublic en Joboti in en koos voor een gediversifieerde campagne met voor iedere doelgroep een eigen verhaal. ‘Al na twee weken merkten we dat de aanmeldingen kwalitatief veel beter waren. We krijgen de geïnteresseerden nu vaak meteen te pakken.’

‘Al na twee weken merkten we dat de aanmeldingen kwalitatief veel beter waren.’

Jobsrepublic ontwikkelde een strategie waarbij we met drie verschillende campagnes gaan werken voor drie verschillende doelgroepen: scholieren, 65+’ers en mensen die kranten bezorgen niet als belangrijkste inkomstenbron zien. Voor de mensen in deze verschillende doelgroepen heeft het werk een heel andere toegevoegde waarde. Dit is het vertrekpunt geweest voor drie totaal verschillende campagnes.

Elke groep een eigen verhaal

Jongeren vinden kranten bezorgen niet zo hip, niet stoer, niet sexy. Maar het verdient wel heel erg goed en je kunt het doen op tijdstippen waarop je anders toch niet snel iets anders zou doen. Bij 65+’ers spelen totaal andere motieven een rol. Deze mensen gaan geen kranten bezorgen voor het geld, maar zien het meer als gezonde dagelijkse en vinden het vaak leuk om te doen vanuit maatschappelijke betrokkenheid. Om deze doelgroepen in verleiding te brengen, moet je ze dus afzonderlijk bedienen met een eigen verhaal.

‘Al het gedrag op de pagina wordt gemeten en ingezet voor vervolgstappen.’

De personalisering op kandidaatniveau beperkt zich niet tot het beeld, de teksten en de presentatie van het aanbod. Zo wordt bij ouderen vooral ingezet op een terugbelfunctie, waar de jongeren meteen een conversatie kunnen starten met een chatbot via WhatsApp. Ook zien ouderen bijvoorbeeld meteen hoeveel stappen het hen oplevert, terwijl het bij jongeren meer draait om de euro’s’: je ziet er meteen hoeveel je als krantenbezorger méér kunt verdienen dan in de supermarkt. Al het gedrag op de pagina wordt gemeten en ingezet voor vervolgstappen.

Wat was de impact van de case?

Elisa Carson, Manager Arbeidsmarktstrategie en -communicatie DPG: ‘Na 6 weken campagne is het verschil al duidelijk te zien. Wij werken met behoorlijke budgetten, maar in het verleden voelde het toch altijd als schieten met hagel. In de samenwerking met Jobsrepublic heb ik het gevoel echt grip te hebben op elke wervingseuro. De combinatie van de focus op kandidaat en harde resultaten is een verademing. Alles wordt doorgemeten en inzichtelijk gemaakt. We kunnen precies zien wat het gedrag is van kandidaten op de pagina’s.’

‘Alles wijst er op dat we de doelstelling van 1.000 nieuwe bezorgers gaan halen.’

‘Alles wijst er op dat we de doelstelling van 1.000 nieuwe bezorgers gaan halen. De eerste 657 kandidaten zijn van een veel betere kwaliteit dan we gewend zijn. ook blijken we veel meer succes te halen bij de opvolging en zien we bij de eerste lichting die aan de slag is gegaan vrijwel geen ‘no-shows‘. Wat we nu kunnen zien van de eerste weken is dat de conversie 5% tot 10% hoger ligt dan voorgaande campagnes en elke week dichterbij de geambieerde 25% komt.’

‘De resultaten worden per week beter.’

De resultaten worden per week beter. Dat komt doordat achter de schermen voortdurend wordt gedraaid aan de knoppen door een growth marketeer en een conversiespecialist. Zo worden steeds nieuwe experimenten uitgevoerd om de conversie te verhogen. Voor mij als manager arbeidsmarktstrategie is deze aanpak een verademing. Over alles wordt nagedacht en ik heb voortdurend inzicht in de resultaten. Binnenkort is de integratie met Bullhorn gereed en kunnen we echt de hele kandidaatreis end-to-end doormeten.’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze campagne is een voorbeeld voor het vak, omdat we hier weer een stap verder gaan in personalisering en bewijzen dat dit werkt. Werven vanuit de waardepropositie van verschillende typen kandidaten wordt met deze case weer een stap verder gebracht.

‘Hiermee brengen we werven vanuit de waardepropositie van verschillende typen kandidaten weer een stap verder.’

Niet alleen advertenties, fotografie, video, tekst en aanbod worden gepersonaliseerd, maar ook de conversiemethoden zijn in deze campagne aangepast per doelgroep. Zo worden jongeren de funnel ingeleid door een chatbot die via Whatsapp hun taal spreekt en blijkt bij ouderen een terugbel-functie de gouden greep.

De campagne onderscheidt zich ook door de datagedreven aanpak.

De campagne onderscheidt zich ook door de datagedreven aanpak. Al het gedrag op de pagina’s wordt gemeten op basis waarvan bezoekers worden ingedeeld in segmenten. Op basis van deze segmenten worden vervolgacties gepland. Dit kan bijvoorbeeld zijn een aangepaste advertentiereeks voor kandidaten met een hoog engagement-level op de pagina, maar die nog niet de eerste keer geconverteerd zijn.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

DPG

  • Elisa Carson-Hendriksen – Manager Arbeidsmarktstrategie en -communicatie
  • Danitsha Abdul – Coordinator selectieteam
  • Saskia van Raalte – Medewerker communicatie

Jobsrepublic

  • Rosalie Koppes – Customer Succes Manager
  • Eric van Bourgonje – Strateeg
  • Andre de Ruiter – Conversie specialist
  • Nikki Ten Hove Creative Producer
  • Guus Hens – Growth Marketeer
  • Niels Beuker – Campagne developer
  • Maurits Heukensfeldt Jansen
  • Thiemi Higashi

Joboti

  • Stephan Kockelkoren

Bekijk de campagnes:

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.

 

Zo werf je 1.500 technische mensen, in een zéér krappe markt

De markt voor technici is zeer krap. Hoe werf je dan in 3 jaar maar liefst 1.500 monteurs? De recruiters van Essent doen er op Werf& Live een boekje over open. Hier alvast een voorproefje, in 7 elementen…

Als energiebedrijf wil Essent niet alleen groeien in energielevering. Ook verduurzaming van de leefomgeving van zijn klanten staat hoog op de agenda. Denk aan: isolatie, zonnepanelen, (hybride) warmtepompen en advies. Om deze groei te realiseren heeft Essent de afgelopen jaren met een aantal servicepartnerbedrijven de handen ineen geslagen. Deze partijen opereren zelfstandig, maar zijn wel eigendom van Essent.

zoals eigenlijk alle technische doelgroepen, zijn de energiemonteurs lastig te vinden

De servicepartners hebben wel een probleem, en dat is: de schaarste op de arbeidsmarkt. Om de doelstellingen qua zonnepanelen en warmtepompen te halen, zijn dringend monteurs nodig. Maar, zoals eigenlijk alle technische doelgroepen, zijn deze mensen lastig te vinden. Daarom besloot Essent dit jaar, samen met haar partners, een campagne te starten om 1.500 energiemonteurs te werven in de aankomende 3 jaar.

eva huijgen essentEen voorproefje…

We schreven op Werf& al eerder over deze campagne. Recruitmentmarketeer Eva Huijgen (foto) en projectmanager Lucien Hermes vertellen er deze week op Werf& Live nog veel meer over. Hier alvast een voorproefje van hun verhaal, in 7 elementen:

#1. Binnen een half jaar live

Grote corporates staan doorgaans niet bekend om hun snelheid van handelen. Toch heeft Essent dit hele verhaal in ongeveer een half jaar voor elkaar gebokst. In september 2018 is begonnen met het project. De uitvraag naar partners en leveranciers volgde snel en op 1 april is de campagne en bijbehorende website live gegaan. Dat is behoorlijk snel, als je bedenkt wat er allemaal gedaan is.

#2. Twee Nederlandse partners ingeschakeld

Essent heeft ervoor gekozen om samen te werken met twee Nederlandse partijen voor de website. De eerste is Carerix, dat het ATS levert. De andere is Talmark, dat de bouw van de website voor zijn rekening heeft genomen.

essent energiemonteurs

De keuze voor Carerix is redelijk snel gemaakt, nadat hiervoor eerst drie partijen waren uitgenodigd. De keuze had wel wat voeten in aarde, aangezien Essent zelf SAP SuccessFactors als ATS gebruikt. De keuze was echter goed te verantwoorden, omdat er met diverse organisaties samengewerkt moest worden. Dat is iets waar Succesfactors minder goed in is. Bij Carerix kunnen juist de uitzendbureaus makkelijk kandidaten aanbieden op functies, wat erg belangrijk is voor deze doelgroep.

#3. Iedereen blij met goed geschreven vacatures

Wat in positieve zin opvalt is hoe uniform de vacatures uiteindelijk geworden zijn en hoe goed ze geschreven zijn. Zeker als verschillende partijen hun vacatures moeten aanleveren is dit vaak een groot probleem. Essent heeft dit ondervangen door VoorTekst in te huren om van elk van de vijf meest voorkomende vacatures een goed geschreven voorbeeld te maken.

Wat in positieve zin opvalt is hoe uniform de vacatures geworden zijn en hoe goed ze geschreven zijn

Deze vacatureteksten zijn gedeeld met alle partners. Daarna mag iedereen zijn eigen variant van de teksten maken, en invulling geven aan een stukje cultuur. Maar iedereen is blij met een goed geschreven tekst.

#4. Wat kost dat dan allemaal?

lucien hermes essentWat kost dat dan allemaal? Het totale project, dus zowel de bouw van de website als de media en natuurlijk het ATS heeft voor 2019 een budget van 250.000 euro, vertelt Hermes (foto). Aangezien de partners eigendom zijn van Essent, worden deze kosten niet direct doorgerekend.

#5. De eerste resultaten: op schema

De hele campagne is pas één maand live, maar de eerste resultaten mogen er al wezen. Met 132 sollicitaties in de maand april ligt het zeker op schema, aldus Hermes. Opvallend hierbij is overigens dat 40 van deze sollicitaties open sollicitaties waren. Deze groep is extra interessant omdat ze aangedragen kunnen worden bij de partner waar het meeste behoefte is. De vooruitzichten op een succesvolle campagne zijn dus goed, maar het blijft noodzakelijk om mensen naar het platform te blijven halen en converteren naar een sollicitatie, zeggen de twee.

#6. De toekomst: kandidaten uitwisselen en vrouwen verleiden

De campagne kent in ieder geval een succesvolle start. Wat brengt de (nabije) toekomst? Er is initieel voor gekozen dat kandidaten die worden afgewezen bij één partner niet verder aangedragen worden bij een andere partner. Dit lag namelijk gevoelig bij de partners. Inmiddels is afgesproken dat dit toch wel gaat gebeuren. Natuurlijk moet hiervoor AVG-technisch wel het een en ander geregeld worden; de kandidaat moet namelijk wel zijn of haar toestemming hiervoor geven.

kandidaten die worden afgewezen bij de ene partner kunnen straks aangedragen worden bij een andere

Daarnaast gaat men dit jaar vooral campagne voeren en blijven voeren om meer mensen naar het platform te krijgen, meer informatie te bieden en meer te verleiden te solliciteren. Dit zal primair via sociale media gebeuren. Hierbij worden verschillende doelgroepen ook verschillend benaderd, waarbij er veel aandacht zal zijn voor vrouwen die de techniek in willen.

#7. Ook zijinstromers essentieel

Naast verdieping van de campagne start Essent op korte termijn ook een referralprogramma en zullen er bij de service partners Open Dagen georganiseerd worden.

Zijinstromers uit de vakleerscholen van de partners zijn ook een essentieel onderdeel

Is dit genoeg om in 3 jaar 1.500 hires te realiseren? Waarschijnlijk niet. Daarom zijn zijinstromers uit de vakleerscholen van de verschillende partners ook een essentieel onderdeel. Essent voorziet zelfs dat bijna de helft van de instroom via deze weg moet worden geworven. Hierbij gaat het dan zowel om omscholing van werkzoekenden als om bijscholing van mbo’ers specifiek voor het vak van energiemonteur.

Meer weten? Kom naar Werf& Live!

Wil jij meer horen over de aanpak van Essent? Meld je dan nu aan voor Werf& Live. En doe het snel, want het is aanstaande donderdag al!

 5 0
DAYS
 1 3
HOURS
 1 0
MINUTES
 45 01
SECONDS

Lees ook: