Hoe het concept van ‘B&B Vol Liefde’ nu ook de arbeidsmarkt heeft bereikt

Bij B&B Vol Liefde gaat het natuurlijk ook over matchmaking, en bij een programma als Hunted gaat het erom mensen te vinden die lastig te vinden zijn. De analogie met recruitment is dan snel gemaakt. Zo moeten ze ook gedacht hebben bij Studio Vandevorm in Utrecht, bekend als vormgever van veel tv-programma’s, maar nu ook vastberaden om de overstap te maken naar de arbeidsmarkt, via de introductie van het zogeheten Employer Branding Power Pack, naar eigen zeggen: ‘een compleet, datagedreven pakket waarmee organisaties een sterk en herkenbaar werkgeversmerk kunnen bouwen’.

‘De combinatie van visuele kracht en merkgevoel nemen we nu mee naar de wereld van employer branding.’

‘Onze creatives zijn specialisten die al jaren televisieprogramma’s als Denkend aan Holland vormgeven’, aldus mede-oprichter (samen met ) Mark Goedmakers. ‘Ook voor bijvoorbeeld ABN Amro en de Gemeente Amsterdam maken ze pakkende content. Die combinatie van visuele kracht en merkgevoel nemen we nu mee naar de wereld van employer branding.’

Regie en lijn

Deze stap komt niet uit de lucht vallen. Goedmakers was eerder Head of Content bij ManpowerGroup en weet als zodanig hoe uitdagend het is om een sterk werkgeversmerk te bouwen én consistent te houden. ‘Veel organisaties worstelen met hun zichtbaarheid. Iedereen in het bedrijf post met de beste bedoelingen iets op LinkedIn, vaak met A.I., maar zonder regie of lijn. Daardoor verdwijnt herkenbaarheid en soms zelfs geloofwaardigheid. Zeker als wordt gewerkt op basis van aannames in plaats van data.’

‘Veel organisaties worstelen met hun zichtbaarheid.’

Met het Employer Branding Power Pack wil hij daar verandering in brengen, zegt hij. ‘We baseren ons namelijk op Giant-data van Intelligence Group over doelgroepen, wervingshaalbaarheid en motivatie, en vertalen die met onze creatieve specialisten naar sterke concepten. Zo hoeven organisaties niet meer met veel verschillende bureaus te werken. Het resultaat: een onderscheidend, schaalbaar werkgeversmerk dat direct inzetbaar is op alle kanalen.’

Voelbare video

Het Employer Branding Power Pack bestaat volgens hem niet alleen uit een op maat gemaakte employer branding-strategie die perfect aansluit op de kernwaarden van de klant, volledig onderbouwd met de data, maar ook een krachtige video die het werkgeversmerk vervolgens ‘voelbaar’ maakt, en kant-en-klare consistente en herkenbare visuals in verschillende formaten, zo toepasbaar op social media. ‘Iedereen in het bedrijf kan hier direct mee aan de slag’, aldus Goedmakers. De videovormgeving zoals Vandevorm die ontwikkelt voor tv-programma’s als B&B Vol Liefde, Denkend aan Holland en Hunted maakt het vervolgens helemaal af.

‘Alles, van strategie tot video en templates, komt hier samen onder één dak.’

‘Met een strakke logo-animatie en een krachtige call-to-action als afsluiter blijft elk merk herkenbaar en on brand‘, aldus de managing director van Vandevorm. ‘Alles, van strategie tot video en templates, komt samen onder één dak. Dat maakt het proces sneller, consistenter, effectiever en onderaan de streep ook een stuk voordeliger.’

Lees ook

Driessen Groep bundelt krachten met Tilburg University voor duurzame arbeidsmarkt

Binnen de werkplaats (Be)sturen op Brede Welvaart richt Driessen Groep zich op het thema ondernemerschap. De transitie naar een inclusieve en duurzame economie vraagt om bedrijven die niet alleen waarde creëren, maar ook maatschappelijke impact willen maken. Samen met Tilburg University wordt in de werkplaats onderzocht welke vormen van leiderschap, bedrijfsvoering en samenwerking hierbij passen, en hoe organisaties duurzaam kunnen sturen zonder de balans tussen winst, welzijn en welvaart te verliezen.

‘De toekomst van werk draait om meer dan alleen economische groei.’

‘De toekomst van werk draait om meer dan alleen economische groei’, zegt Jeroen Driessen, CEO van Driessen Groep. ‘Werk is de motor achter brede welvaart. Deze samenwerking met Tilburg University biedt de kans om te onderzoeken hoe werkgevers kunnen bijdragen aan een duurzame en inclusieve arbeidsmarkt.’

Samen werken aan een inclusieve arbeidsmarkt

Binnen de andere werkplaats, Inclusieve Arbeidsmarkt, werkt Driessen Groep samen met onderzoekers van Tilburg University aan het bevorderen van een arbeidsmarkt die toegankelijk is voor iedereen, ongeacht achtergrond of omstandigheden. Driessen Groep streeft naar een werkomgeving waar inclusiviteit en diversiteit de norm zijn en iedereen een kans krijgt om bij te dragen aan de samenleving.

Deze samenwerking biedt de kans te onderzoeken hoe werkgevers kunnen bijdragen aan een duurzame en inclusieve arbeidsmarkt.’

De kick-off van de samenwerking vindt plaats op dinsdag 21 oktober 2025 op de Brainport Human Campus in Helmond, waar Driessen Groep zelf ook gevestigd is. Tijdens deze bijeenkomst staan ondernemerschap en instituties centraal. Vertegenwoordigers van Driessen Groep, Tilburg University en andere partners gaan dan met elkaar in gesprek over ondernemerschap en de rol van instituties bij het realiseren van een goede balans tussen economie, ecologie en samenleving.

Lees ook

Credit foto boven

Waarom recruitmentbedrijf Fill You In de Connected Impact Award won

Twee onderscheidingen in korte tijd; niet veel bedrijven kunnen dat vertellen. Maar wel Fill You In, het jonge IT-recruitmentbedrijf van oprichter Patrick Vrijhoef, dat gisteren de Connected Impact Award van HeadFirst Group won, nadat het eerder dit jaar al de Start-up Pitch Award bij Recruitment Tech in de wacht sleepte voor zijn zelf ontwikkelde A.I.-software Foundub, voor recruiters die sourcing en matching willen automatiseren. ‘Dat een relatief nieuwe partij nu beide onderscheidingen op haar naam heeft, laat zien hoe technologie en menselijkheid elkaar versterken in de toekomst van recruitment’, aldus COO en co-founder Lorenzo de Bruin.

‘We zijn trots dat de jury ons werk heeft bekroond met deze award’, aldus De Bruin. ‘Een mooie erkenning voor hoe wij met ons recruitmentteam en Foundub de kracht van mens en technologie combineren om échte impact te maken in de arbeidsmarkt, door persoonlijke verbinding, technologie en slimme samenwerking te combineren.’ Volgens het bedrijf zelf ondersteunt alles-in-één recruitmentplatform Foundub recruiters ondersteunt in elke stap van het proces, op basis van ‘diepgaande IT-kennis in combinatie met cutting-edge technologie.’

Op de voorpagina

Bij het winnen van de Recruitment Tech Start-up Pitch Award eerder dit jaar stond het bedrijf van 3 vrienden uit Nederhorst Den Berg meteen op de voorpagina van de lokale media, vertelde oprichter Patrick Vrijhoef destijds. ‘Hartstikke leuk. Ook vanuit de recruitmentwereld hebben we positieve reacties ontvangen. Het voelt goed om eindelijk waardering te krijgen voor het harde werken in de achterliggende periode. We hadden al het gevoel dat we iets belangrijks oplosten, maar nu de markt ook daadwerkelijk heeft bevestigd dat wij de beste zijn van de geselecteerden, voelt dat heel goed.’

Het platform is voor Vrijhoef en De Bruin is zo’n 2 jaar geleden ontstaan uit eigen frustratie bij het vinden, matchen en verrijken van mensen die soms wel op 6.000 kilometer afstand wonen. Het platform, een extensie op bestaande Applicant Tracking Systems, bestaat eigenlijk uit 3 componenten, ziet De Bruin. ‘Allereerst het automatisch sourcen met behulp van A.I. Dan het matchen, ook met A.I.-ondersteuning. We maken A.I.-rapporten waarbij we de kandidaat met een vacature vergelijken. Ten slotte het verrijken – we gaan verder dan alleen de cv en kijken ook naar de persoonlijkheid van de kandidaat.’

Dat leverde dus niet alleen al een start-up award op, maar sinds gisteren ook de zogeheten Connected Impact Award, voor leveranciers die technologie slim inzetten om de mens centraal te stellen en persoonlijke verbinding te versterken, gekozen door een onafhankelijke vakjury. De prijs werd uitgereikt op het kantoor van HeadFirst in Hoofddorp, waar onder meer ook voormalig local hero André Kuypers een keynote verzorgde, waarna ook de uitreiking van de 3 Best Performing Supplier Awards volgde, voor leveranciers die het afgelopen jaar uitzonderlijk hebben gepresteerd op snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. 

Lees ook

Meer weten?

Op donderdag 6 november vindt in Utrecht het Recruitment Tech Event plaats, al 10 jaar dé plek voor professionals die zich willen laten bijpraten over de laatste ontwikkelingen rondom recruitmenttechnologie, inclusief A.I. Deze tiende editie is extra feestelijk en ook nog eens de laatste editie, dus zorg dat je deze niet mist. En met code ‘RTE25-Werf&10’ krijg je tot en met donderdag 16 oktober 10% korting.

Recruitment Tech Event

zvoove neemt Plan4Flex over, met oog op groeiende arbeidsmigratie

In 2023 waren er zo’n 912.000 uitzendkrachten in Nederland, van wie zeker 319.000 arbeidsmigrant was ‑ een deelsegment van inmiddels dus meer dan 35%, dat bovendien nog altijd belangrijker wordt. Terwijl veel traditionele uitzendbureaus nog altijd kampen met forse krimp, is dat in de markt van bureaus voor arbeidsmigranten vaak duidelijk anders. En dat ontdekken ook steeds meer softwareleveranciers, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de overname van Plan4Flex uit Den Bosch door zvoove, Europees marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor de flexmarkt en voor schoonmaak- en beveiligingsbedrijven.

Veel uitzendbureaus voor arbeidsmigranten ervaren nog wel groei.

Het is al de tweede overname van zvoove in dit segment in korte tijd, nadat het in mei dit jaar ook al het Udense Nocore overnam, dat dus eveneens gespecialiseerd is in uitzendoplossingen gericht op arbeidsmigranten, net als het in 2009 opgerichte Plan4Flex, dat ongeveer 200 klanten en een team van 34 medewerkers telt. ‘Sinds onze oprichting ondersteunen we uitzendbureaus met praktische, betrouwbare IT-tools om eenvoudig en verantwoord om te kunnen gaan met de specifieke vereisten die het werken met arbeidsmigranten als uitzendkrachten stelt’, aldus commercieel directeur en partner Dréann van den Akker.

‘Steeds veelzijdiger’

Van den Akker is blij met de aansluiting van Plan4Flex bij het zvoove-merk, waartoe bijvoorbeeld ook RecruitNow, Pivoton, HelloFlex en Online Results behoren. ‘Dankzij het brede ecosysteem van merken en oplossingen dat zvoove biedt, kunnen we het aanbod voor onze klanten versterken en meerwaarde bieden.’

‘Met deze focus versterken we onze focus op arbeidsmigranten als groeisegment in de uitzendbranche.’

‘Met deze aanvulling met Plan4Flex, wordt het portfolio van zvoove in Nederland steeds veelzijdiger’, aldus Paul van den Bosch, ceo van Pivoton, dat al in 2022 door zvoove werd overgenomen. ‘Hierdoor kunnen uitzendbureaus kiezen voor aanvullende oplossingen uit het totaalaanbod dat zvoove Nederland biedt. Deze uitbreiding van ons aanbod versterkt de positie van zvoove als betrouwbare technologiepartner en helpt bureaus om efficiënter te werken en concurrerender te zijn binnen de markt.’

Lees ook

Met SmartReach krijgt recruitment marketing automation nu ook voet aan de grond in België

‘We hebben een gebruiksvriendelijke tool ontwikkeld waarmee werkgevers in enkele klikken een campagne kunnen opzetten die kandidaten bereikt via sociale media, en dit zonder dat daar HR- of marketingkennis voor nodig is’, zegt SmartReach-oprichter Céline Meers tegen Made-in. ‘Anderzijds kan solliciteren direct en eenvoudig, wat de drempel verlaagt en de instroom verhoogt. Het systeem bereikt ook de latent werkzoekenden, een moeilijk bereikbare groep met veel potentieel.’

SmartReach wil zich niet alleen onderscheiden met zijn dienstverlening, maar ook door een juiste prijszetting, aldus Meers, die de afgelopen jaren ervaring opdeed als HR Business Partner. ‘Bedrijven betalen alleen voor wat ze écht nodig hebben. Soms wordt de ideale kandidaat gevonden voor slechts enkele tientallen euro’s. We bewijzen dat efficiënt en doelgericht rekruteren geen dure aangelegenheid hoeft te zijn.’

Gestuurd door data

Het platform wordt gestuurd door data, benadrukt ze, waardoor de resultaten meteen zichtbaar zijn en er kan bijgestuurd worden waar nodig. ‘Geen giswerk meer, maar een aanpak die gebaseerd is op feiten en cijfers. Dát is de toekomst van recruitment.’ Meers wil in de toekomst nog andere toepassingen met SmartReach uitrollen. ‘Het platform kan evengoed ingezet worden om salesleads te genereren of brandingcampagnes te versterken’, legt ze uit. ‘Deze technologie is heel breed inzetbaar. We zijn overtuigd dat onze tool kan uitgroeien tot een volwaardig platform voor alles rond employer branding en talent marketing.’

Lees ook

MrWork kondigt volgende samenwerking aan, nu met CompanyMatch

‘Een natuurlijke match’, zo noemt CompanyMatch-CEO Bjorn Veenstra (rechts op de foto) de nieuwe samenwerking met MrWork. ‘De clickratio’s onder latent werkzoekenden liggen met CompanyMatch 4 tot 7 keer hoger dan bij traditionele vacaturecampagnes. Daarna zien we dat een gematchte en gemotiveerde kandidaat gemiddeld 3 keer sneller solliciteert op een openstaande vacature. In combinatie met de slimme recruitment marketing automation van MrWork kunnen werkgevers nu latente kandidaten sneller en eenvoudiger bereiken, matchen en koppelen aan hun vacatures.’

‘Werkgevers bereiken niet zomaar méér kandidaten, maar direct de juiste.’

Ook Martin de Ruiter, CCO van MrWork, zegt heil te zien in de nieuwe samenwerking met CompanyMatch. ‘Dit geeft onze klanten een krachtig voordeel: we combineren de kracht van cultuur- en motivatiematching met de precisie van recruitment marketing automation. Hierdoor ontstaat een kandidatenervaring die niet alleen sneller converteert, maar ook veel duurzamer is. Werkgevers bereiken niet zomaar méér kandidaten, maar direct de juiste.’

Korte test

Bij CompanyMatch kunnen potentiële sollicitanten via een korte test ontdekken hoe goed zij passen bij een organisatie. Na afloop kiezen zij of ze zich aanmelden voor de talentpool. Zo blijven ze op de radar, ook als ze nog niet actief solliciteren. Dat past bij de recruitment marketing automation-aanpak van MrWork, wiens platform werkgevers helpt om blijvend contact te houden met latent talent en dit talent via laagdrempelige interacties te begeleiden naar de juiste vacatures. Zo blijft de relatie warm en kan iemand, zodra er een klik is, eenvoudig doorstromen naar een sollicitatie.

Bij CompanyMatch kunnen potentiële sollicitanten via een korte test ontdekken hoe goed zij passen bij een organisatie.

Dankzij de samenwerking ontstaat een recruitmentketen die zowel oriëntatie als conversie ondersteunt, aldus beide partijen. Werkgevers kunnen hierdoor niet alleen méér sollicitanten aantrekken, maar vooral de juiste mensen: mensen die passen, blijven én bijdragen aan de missie. Het is opvallend genoeg bepaald niet de eerste samenwerking die MrWork dit jaar al aankondigt. Eerder werden bijvoorbeeld ook samenwerkingen bekend met partijen als sitebouwer PADDAP, retentieplatform STAYR, referraltool Cruit, sourcingsoftwareleverancier First2Find, plus een overname van Talentir, samen met hun Dripps-technologie.

Lees ook

Waarom MonFri zich als nieuw bureau vooral richt op employer branding in de techsector

‘Ik zie merken vaak de plank misslaan’, stelt Jurriaan Kamps, oprichter van het recent gelanceerde bureau MonFri. ‘Veel arbeidsmarktcommunicatie blijft steken in platte slogans en generieke campagnes die niets zeggen over de echte cultuur van een bedrijf. Daar komt bij dat ze vaak worden uitgeserveerd op kanalen waar de doelgroep helemaal niet actief is. Dan mis je dubbel’, aldus Kamps. ‘De kracht zit juist in het pinpointen van wat een bedrijf uniek maakt – en dat verhaal brengen op de plekken waar talent zich écht beweegt. De wereld is groter dan LinkedIn en Indeed.’

‘De wereld is groter dan LinkedIn en Indeed.’

De arbeidsmarkt staat nog altijd onder hoge druk en aantrekken en behoud van talent is voor veel bedrijven een cruciale uitdaging, stelt Kamps. Voor techbedrijven in het bijzonder geldt volgens hem bovendien nog eens dat de juiste positionering en zichtbaarheid het verschil kunnen maken tussen vacatures die leeg blijven – of teams die groeien. ‘Precies daar richt MonFri zich op: een nieuw bureau, volledig gespecialiseerd in employer branding voor de techsector.’

Van proeftuin naar nieuw bureau

MonFri is opgericht vanuit creatief bureau Wolfstreet, dat de afgelopen jaren aan de basis stond van employer branding-campagnes voor onder meer scale-ups als Picnic, ASML, Elastic, Adyen en Vinted. ‘De trajecten fungeerden als een jarenlange proeftuin’, aldus Kamps. ‘Welke verhalen raken echt, welke formats werken, en welke tools heb je nodig om als techbedrijf een sterk werkgeversmerk te bouwen? Die ervaring vormt nu de voedingsbodem voor MonFri: een nieuw bureau, een nieuw team en nieuwe vlag, maar mét de creatieve slagkracht en contentcapaciteit van Wolfstreet achter zich.’

‘Welke verhalen raken echt, welke formats werken, en welke tools heb je nodig om als techbedrijf een sterk werkgeversmerk te bouwen?’

Met MonFri wil hij (tech)werkgevers helpen hun unieke kern te vertalen naar communicatie die talent écht bereikt. Het bureau wil strategie, data, content en media combineren in één integrale aanpak: ‘van inzichtgedreven EVPʼs en in-house geproduceerde campagnes tot slimme distributie en een candidate journey die converteert’, stelt Kamps. ‘Het juiste verhaal, op de juiste plek. Veel merken realiseren zich niet eens dat er veel meer mogelijkheden zijn om daar zichtbaar te zijn waar hun doelgroep zich bevindt. MonFri werkt daarom samen met uiteenlopende platforms – van traditioneel tot hyperspecifiek – om die match wél te maken.’

Reddit, Stack Overflow, Twitch

Waar dat dan is? ‘Voor programmeurs kunnen dat bijvoorbeeld plekken als Reddit, Stack Overflow of Twitch zijn’, legt hij uit. ‘Maar voor klanten zoals Picnic, die soms juist jonger talent zoeken – zetten we in op hyperlocal targeting rond hubs, aangevuld met bijvoorbeeld kanalen als TikTok en Snapchat. Er is geen one-size-fits-all in employer branding – elke mediamix is zo uniek als het bedrijf zelf.’

‘Elke mediamix is zo uniek als het bedrijf zelf.’

De komende maanden zal het managementteam van MonFri worden opgezet, van waaruit het bureau verder gaat bouwen, belooft Kamps. In lijn met de recente oproep van de VIA om meer samen te werken, kiest MonFri bewust voor partnerships met andere organisaties. Zo biedt het bureau met Lama Lama en Nodefy, elk sterk in hun eigen niche, ‘geïntegreerde oplossingen voor uiteenlopende vraagstukken’.

The Future of Employer Branding

Om de lancering te vieren organiseert MonFri op donderdag 2 oktober 2025 in Amsterdam het gratis toegankelijke event The Future of Employer Branding. Tijdens deze middag draait het om één centrale vraag: hoe blijven werkgevers relevant in een extreem competitief talentlandschap? Het programma wordt geleid door auteur en columnist Frida Boeke en brengt inzichten van internationale platforms als Reddit, Google en Meta. Naast inspirerende talks is er ruimte voor discussie, uitwisseling en nieuwe connecties.

Event

Met steun van Marcel Boekhoorn brengt Jixbee ‘pay-on-demand’ naar Nederland

‘Dat werkgevers nog altijd bepalen wanneer werknemers of uitzendkrachten hun salaris ontvangen, voelt betuttelend en niet meer van deze tijd’, zegt Marit Groot, verantwoordelijk voor de introductie van Jixbee in Nederland. ‘In de future of work draait het om vrijheid en autonomie. Wachten op je salaris is wat ons betreft dan ook verleden tijd.’ Pay-on-demand, zo noemt Groot (foto) de voornaamste asset van de nu ook in Nederland gelanceerde app, die vooral flexkrachten direct toegang moet geven tot het geld dat ze net verdiend hebben.

‘Er komt hiermee een kwart meer reacties op vacatures.’

Meerdere uitzenders in Nederland bieden deze extra employee benefit inmiddels aan. Met succes, aldus Groot, want het blijkt volgens haar een belangrijke motivator voor uitzendkrachten. ‘Er komt hiermee een kwart meer reacties op vacatures.’ Pay On Demand is al een succes in Amerika (met klanten als Walmart en McDonalds) en in het VK biedt bijvoorbeeld de National Health Service (NHS) het aan. In Nederland werken grote merken als New York Pizza en Plus supermarkten er al mee. Dat geldt ook voor steeds meer uitzenders en payrollers als Beldoo en horeca-uitzendbureaus Clean Sheet en FourParties.

Uitzendbureau Extra promoot Jixbee zelfs op hun homepage als belangrijke employee benefit.

Binnen 5 seconden betaald

Met de app van Jixbee zien werknemers of uitzendkrachten niet alleen op elk gewenst moment (real time) wat hij of zij tot op dat moment heeft verdiend, ook kun je (een deel) van het salaris binnen 5 seconden aan jezelf laten uitbetalen. Met ruim 15 jaar ervaring bij YoungCapital is Groot dan ook niet verbaast dat een pay-on-demand-platform als Jixbee in een behoefte voorziet in de uitzendwereld. ‘Veel jongeren zijn al gewend om vanuit hun broekzak te zien waar en wanneer zij moeten werken. Voor hen is het niet meer dan logisch dat zij ook via hun telefoon kunnen bepalen wanneer zij betaald willen worden.’

‘Vooral voor jongeren is het niet meer dan logisch dat zij via hun telefoon kunnen bepalen wanneer zij betaald willen worden.’

Via een API is Jixbee eenvoudig te koppelen met elk bestaand salaris- en planningssoftwaresysteem, aldus Groot. ‘Integratie met bestaande salarissystemen is binnen 2 dagen mogelijk. Er zijn klanten die bijvoorbeeld met AFAS werken waarbij we binnen een week live zijn gegaan. Technisch is het dus niet zo complex. Zelfs als klanten met Excel goedgekeurde uren bijhouden kan Jixbee prima draaien; als de gegevens (zoals goedgekeurde uren) maar in te lezen zijn.’ Jixbee vervangt payrollers overigens niet, benadrukt ze. ‘Het is niets meer of minder dan een extra service die (een deel van) het verdiende salaris direct beschikbaar stelt.’

Géén Klarna

De werkgever blijft altijd in control, onderstreept ze ook. ‘We stellen het gebruik van Jixbee op maat in op basis van de wensen en afspraken die we van tevoren met de werkgever maken. Die bepaalt welke medewerkers er wel of geen gebruik van mogen maken (bijvoorbeeld niet als er sprake is van loonbeslag), welke looncomponenten hiervoor beschikbaar zijn (reguliere uren, vakantiegeld, overuren, declaraties) en hoe hoog het bedrag mag zijn dat werknemers aan zichzelf uitbetalen.’ Jixbee is overigens ook als white label beschikbaar, waarbij de koppeling wordt gemaakt met de mogelijk eigen applicatie van uitzendbureaus.

‘Wij vinden dat iedereen toegang moet krijgen tot zijn of haar salaris op het moment dat hij of zij dat wenst.’

Volgens Groot helpt Jixbee niet alleen bij de employer branding, door het gebruik ervan zou er ook een toename in gewerkte uren zijn van 22%. Groot verklaart dit als volgt: ‘Het motiveert. De medewerker ziet real time wat hij verdient en weet dat een extra shift draaien meteen extra geld oplevert waarover hij direct kan beschikken.’ Ze benadrukt overigens wel dat via Jixbee geen voorschotten worden verstrekt. ‘De flexkracht krijgt alleen geld ter beschikking dat hij daadwerkelijk tot op dat moment heeft verdiend. Het is dus heel iets anders dan achteraf-betaaldiensten als Klarna. Wij willen absoluut mensen niet in financiële problemen brengen.’

Spotify betalen

Volgens Groot gaat het er vooral om financieel inzicht te geven aan uitzendkrachten. ‘Wij dachten aanvankelijk dat mensen het alleen zouden gebruiken om zichzelf uit te betalen, maar het blijkt dat zij veel vaker de app bekijken om te zien hoe zij ervoor staan. Uitzendkrachten kunnen veel meer zelf bepalen, bijvoorbeeld door op een vast moment in de maand een bepaald bedrag naar zichzelf over te maken voor hun Spotify- of sportschoolabonnement.’

Oprichter en ceo Gijs Lubberdink heeft Jixbee vanuit zijn passie met fintech ontwikkeld en in 2022 in de markt gezet. Als onderdeel van Ramphastos Investments van Marcel Boekhoorn weet Jixbee bovendien een sterke investeerder achter zich. Aan Marit Groot nu dus de taak om met haar netwerk, kennis en ervaring Jixbee uit te rollen op de Nederlandse uitzendmarkt. Haar ambitie: ‘We willen pay-on-demand echt naar Nederland brengen. Wij vinden dat iedereen toegang moet krijgen tot zijn of haar salaris op het moment dat hij of zij dat wenst.’

Lees ook

Workfully haalt miljoenen op voor recruiter-vriendelijk CRM en komt nu ook naar Benelux

Het in 2022 opgerichte en in Barcelona gevestigde recruitmentbedrijf Workfully heeft recent met succes een overtekende seed-ronde van meer dan 4 miljoen euro afgesloten. Met dit geld wil het bedrijf nu ook uitbreiden naar Ierland, Duitsland, de Benelux en Scandinavië, evenals het zogenoemde ‘eerste A.I.-gestuurde monetisatieplatform voor recruiters’ verder ontwikkelen en een reeks persoonlijke lanceringsevenementen voor talentleiders opzetten.

Workfully wil voor recruiters zijn wat Substack is voor content creators.

Workfully richt zich met zijn A.I.-gestuurde CRM specifiek op individuele recruiters. In tegenstelling tot marktplaatsen die recruiters juist buitenspel proberen te zetten, wil Workfully hen juist hun talentcommunity’s makkelijker laten beheren en er inkomsten mee genereren. Een beetje zoals creators dat doen met hun eigen abonnees op platforms zoals Substack of YouTube. Zo kunnen recruiters op Workfully een gratis CRM krijgen om vacatures te publiceren, pijplijnen te beheren en volledig eigenaarschap te behouden over hun talentpools.

‘Betrouwbaar alternatief’

Dankzij de ingebouwde monetisatiefunctie kunnen ze bedrijven vervolgens on-demand toegang bieden tot hun publiek, waardoor ze terugkerende inkomsten genereren zonder dure bureaus op te zetten of klanten na te jagen. In plaats van LinkedIn-volgers te verzamelen zonder een duidelijk pad naar inkomsten, kunnen recruiters van Workfully hun inkomsten direct opschalen naarmate hun netwerk groeit.

Traditionele bureaus zijn volgens Workfully vaak duur en inconsistent.

Voor werkgevers wil Workfully een betrouwbaar alternatief bieden voor traditionele bureaus, die volgens hen vaak duur en inconsistent zijn. Bedrijven kunnen de exacte talentprofielen binnen de pool van een recruiter zien, feedback van klanten bekijken, de ervaring van kandidaten controleren en de staat van dienst van elke recruiter voor vergelijkbare functies verifiëren. De recente seedronde werd net in iets meer dan 30 dagen afgerond, wat het sterke vertrouwen van investeerders in de missie en het aanvankelijke momentum van Workfully lijkt te weerspiegelen.

Lees ook

Video’s, wensenlijstjes en database van 12.000 IT-professionals: e-people vernieuwt

Recruitmentbureau e-people, bekend van onder meer Emerce Recruitment-organisator Bas Westland, laat van zich horen. Niet alleen zijn de huisstijl en de website helemaal vernieuwd, ook staan video’s voortaan centraal in de vacatures die het op de site heeft staan. En dan lanceert het bureau vandaag ook nog eens 2 nieuwe diensten: de Candidate Self-Service en de Talent Pool Service. Bij de eerste kunnen werkgevers nu zelf (AVG-proof) zoeken tussen 12.000 web-, data- en IT-professionals in de database, bij de tweede krijgen ze automatische meldingen als hun favoriete kandidaten op LinkedIn aangeven beschikbaar te zijn.

De video’s zijn vooral bedoeld om kandidaten ‘het complete plaatje’ te laten zien van waar ze gaan werken, aldus oprichter en managing partner/senior consultant Westland. ‘Video’s laten zien wat anderen alleen maar vertellen.’ kandidaten zien bij de vacatures van e-people nu in één oogopslag alle relevante informatie: van salaris tot werkplek. Ook kun je als kandidaat als optie in het responsformulier aangeven dat je graag vooraf vrijblijvend kennismaakt met een potentieel toekomstige teamgenoot. ‘Want waarom zou je solliciteren bij een bedrijf dat je niet kent?’

Recruitment on Demand nu ook voor freelancers

De Recruitment on Demand-service, die e-people al langer had, wordt vanaf nu ook actief ingezet voor freelance-opdrachten, voegt Westland verder toe. ‘Een freelancer wil net zo goed weten bij wie hij of zij binnenkomt. Video’s van het team, de werkplek, de koffie – dat geeft veel meer vertrouwen dan een standaard projectomschrijving. We merken dat freelancers hierdoor sneller ‘ja’ zeggen tegen interessante opdrachten. En anders dan veel bemiddelaars nemen we geen marge op het uurtarief – wat de freelancer vraagt, is wat de opdrachtgever betaalt.’

Bas Westland: ‘Die 12.000 mensen staan niet zomaar bij ons ingeschreven…’

De 12.000 mensen in de database waarin werkgevers nu kunnen zoeken is volgens Westland in 25 jaar opgebouwd. ‘Die mensen staan niet zomaar bij ons ingeschreven’, zegt hij. ‘Het is een netwerk van professionals die willen weten wat er speelt. Bij de juiste kans hebben ze interesse.’ Het geanonimiseerde systeem toont direct hoeveel kandidaten passen bij specifieke criteria en filtert automatisch eigen werknemers eruit. Vervolgens benadert e-people de geselecteerde kandidaten via e-mail en app. Het bureau richt zich daarbij vooral op groeiende scale-ups en techbedrijven die meerdere (IT-)professionals per jaar aannemen.

Lees ook

Youngmnds, ‘clash van perspectieven’, officieel gelanceerd

‘In boardrooms en directiekamers gonst het al jaren van dezelfde geluiden. Leiders die vooral zenden in plaats van luisteren. Een generatie die impact wil maken, maar vastloopt in hiërarchie en dikke rapporten. Jong talent krijg nooit écht een stoel aan tafel en/of wordt nooit echt gehoord. Youngmnds breekt hiermee’, aldus Willeke van Hal, links op de foto hierboven, samen met ambassadeurs Eloise van Oranje en Steije Pieters.

‘Jong talent krijg nooit écht een stoel aan tafel en/of wordt nooit echt gehoord.’

Youngmnds is géén zoveelste netwerkclub, benadrukt ze. ‘Het is een clash van perspectieven. Waar jonge denkers, organisaties en hun leiders een spiegel voorhouden. Waar CEO’s hun strategie toetsen bij de generatie die de toekomst draagt. En waar frisse ideeën versterkt gaan worden met jarenlange ervaring. Geen netwerkclub, geen praatgroep, maar echte gesprekken die leiden tot nieuwe ideeën. Want Youngmnds quote; To build the future, involve the future.’

Echte gesprekken graag

Het begon als een overtuiging van Dylan Meijer, onder meer lid van de stadsdeelcommissie Noord-Oud-Noord in Amsterdam namens de VVD, en Holewijn, oprichter van Executive Search-bureau &The Big Fish. Zij vonden elkaar in het idee dat er te veel potentie verloren gaat in de kloof tussen jong en ervaren talent.

Ze willen bouwen aan een wereld ‘die zich niet langer alleen door spreadsheets laat leiden’.

Met Youngmnds willen ze een platform bieden dat organisaties en leiders moet helpen deze kloof te dichten. Ze willen bouwen aan een wereld ‘die zich niet langer alleen door spreadsheets en kwartaalcijfers laat leiden’ en een plek maken ‘waar echte gesprekken ontstaan, niet de gesprekken die op safe spelen of blijven hangen in ‘zo doen we het nu eenmaal altijd’.’

Youngmnds zegt Next-Gen talenten te willen aantrekken die anders naar de wereld kijken, die buiten de ‘norm’ acteren. ‘Geen diploma of wel, het zijn Next-Gen’s met een sterk ondernemend karakter die met hun constructieve kritische houding de vragen durven te stellen die in een organisatiesysteem niet gesteld (meer) worden’, aldus Van Hal, die trots erop is dat Eloise van Oranje en Steije Pieters willen optreden als ambassadeurs van het platform. ‘Met hun ondernemende karakters en hun drive ondersteunen zij Youngmnds’s missie. En zijn ze nauw betrokken bij het uitbouwen van Youngmnds Next-Gen talentenpool.’

Lees ook

 

Indeed gaat FC Utrecht sponsoren én helpen met hun recruitment

‘Het juiste talent op de juiste plek’. Het is de missie van zowel Indeed als FC Utrecht. Ze spreken samen dan ook over een ‘logische match’, al betekent dat laatste woord in de voetballerij wat anders dan in de recruitmentwereld. ‘Net als bij voetbal draait het op de arbeidsmarkt om het vinden van de juiste persoon op de juiste positie’, aldus Stan Snijders, Managing Director Indeed Benelux. ‘Waar FC Utrecht voortdurend zoekt naar spelers die het verschil maken op het veld, helpt Indeed dagelijks duizenden werkzoekenden aan een baan en werkgevers aan talent.’

De samenwerking is volgens beide partijen ‘een logische match’.

De driejarige samenwerking die de voetbalclub en vacaturesite zijn overeengekomen betekent onder meer dat tot medio 2028 de tenues van het Eredivisie-elftal, Jong FC Utrecht in de Keuken Kampioen Divisie, en FC Utrecht Vrouwen getooid zijn met het Indeed-logo op de mouw. Daarnaast wordt Indeed de officiële recruitmentpartner van FC Utrecht. Later dit jaar volgen nog meer initiatieven die de gezamenlijke missie versterken, zo is de belofte.

Meeste vacatures per inwoner

De keuze om juist met FC Utrecht de samenwerking te starten is geen toeval, aldus Snijders. Utrecht ligt in het hart van Nederland en vormt daarmee een aantrekkelijk punt voor de arbeidsmarkt. Van de grote Nederlandse steden heeft Utrecht de hoogste arbeidsparticipatie en de laagste werkloosheid, en de meeste vacatures per inwoner. Tegelijkertijd stromen jaarlijks veel afgestudeerden van hogescholen en universiteiten de stad in, waardoor Utrecht barst van jong talent. Uit eigen data van Indeed blijkt bovendien dat de vraag naar personeel aanhoudend stijgt.

‘Met FC Utrecht hebben we een partner gevonden waarmee we een datagedreven en ambitieuze mindset delen.’

Snijders: ‘Met FC Utrecht hebben we een partner gevonden waarmee we een datagedreven en ambitieuze mindset delen. Bij Indeed helpen we mensen aan een baan en geloven we dat iedereen een plek verdient waar zijn of haar talenten tot hun recht komen. Vanuit die basis is het dan ook een logische stap om zowel het eerste elftal, Jong FC Utrecht, FC Utrecht Vrouwen als andere clubafdelingen te betrekken bij de samenwerking. Elke thuiswedstrijd wordt gespeeld in een uitverkocht stadion en dit jaar neemt de club bovendien deel aan de Europa League. Met die focus op succes kijken we uit naar gezamenlijke groei.’

‘Wij zijn trots dat een wereldwijd toonaangevende organisatie als Indeed zich voor meerdere seizoenen aan FC Utrecht verbindt’, voegt Edo Keuning, algemeen directeur van FC Utrecht toe. ‘Het partnership onderstreept de aantrekkingskracht en de groei van onze club, zowel binnen als buiten het veld. We kijken ernaar uit om samen met Indeed onze gezamenlijke ambities waar te maken en onze achterban te inspireren met nieuwe kansen, binnen en buiten het voetbal.’

Lees ook