BambooHR en Remote sluiten partnership om snel internationaal talent te recruiten

BambooHR, het platform voor HR, salarisadministratie en secundaire arbeidsvoorwaarden, start de BambooHR Employer of Record service die wordt aangedreven door Remote, de wereldwijde specialist op het gebied van conforme internationale tewerkstelling. De nieuwe service moet vooral snelle en conforme internationale uitbreiding voor kleine en middelgrote bedrijven versnellen. Het partnership maakt wereldwijd aannemen van personeel binnen dagen in plaats van maanden mogelijk, zo is de bedoeling.

Het partnership wil wereldwijd aannemen van personeel binnen dagen in plaats van maanden mogelijk maken.

Aangezien vorig jaar 71% van de bedrijven internationaal uitbreidde en 90% voor 2030 nieuwe markten wil betreden, speelt BambooHR’s nieuwe EOR-dienstverlening in op een behoefte: een snelle, conforme manier om wereldwijd toptalent aan te nemen zonder juridische rompslomp, compliance-complexiteit of maandenlang tijd besteden aan een dure oprichting van lokale entiteiten. De dienstverlening is gebaseerd op Remote’s infrastructuur hiervoor.

Geen wetten meer uitpluizen

De service biedt directe toegang tot Remote’s netwerk van lokale juridische entiteiten, waardoor kleine en middelgrote bedrijven niet langer zelf complexe lokale arbeidswetten hoeven uit te pluizen of dure juridische compliance hoeven op te zetten. Dit is vaak de grootste hindernis bij wereldwijde uitbreiding. Werkprocessen zijn volledig geïntegreerd binnen het BambooHR-platform, waardoor losse systemen en datasilo’s verdwijnen en volledige naleving van lokale wetgeving gegarandeerd is. Klanten kunnen hierdoor binnen enkele dagen internationale werknemers aannemen, onboarden en uitbetalen.

Dit partnerschap creëert een gelijk speelveld voor kleine en middelgrote bedrijven.’

‘Kleine en middelgrote bedrijven mogen niet worden buitengesloten van de wereldwijde talentmarkt omdat zij niet beschikken over middelen voor complexe juridische infrastructuur’, aldus Pim Altena, GM Remote Embedded and VP Technology Partnerships bij Remote. ‘Internationale expansie moet draaien om het vinden van het juiste talent, niet om het navigeren door juridische complexiteit. Dit partnerschap creëert een gelijk speelveld.’

Versnippering voorbij

De samenwerking biedt een oplossing om lokale en internationale teams naadloos te beheren vanuit één enkel platform. Op die manier willen de bedrijven versnippering van personeelsgegevens over meerdere systemen en inlogomgevingen per land voorkomen. Deze lancering onderstreept BambooHR’s strategie om bedrijven te helpen floreren met schaalbare tools die hun groei en internationale uitbreiding ondersteunen.

‘We zetten ons in om bedrijven die over de grenzen heen willen groeien het zo makkelijk mogelijk te maken.’

‘We zetten ons in om bedrijven die over de grenzen heen willen groeien het zo makkelijk mogelijk te maken’, zegt BambooHR-CEO Brad Rencher. ‘Door de wereldwijde wervingsinfrastructuur van Remote rechtstreeks in de BambooHR-ervaring te integreren, maken we snellere en zelfverzekerdere internationale expansie mogelijk — iets dat steeds belangrijker wordt in de huidige talent-economie.’

Lees ook

Foto boven

Validata Group voortaan verder als DISA Global Solutions

Het in Amsterdam gevestigde Validata, Europees marktleider in pre-employment screening, is in 2024 overgenomen door de Amerikaanse compliance specialist DISA Global Solutions. Nu volgt de volgende stap, met een nieuwe naam: DISA Global Solutions. Voor klanten van Validata blijven de dienstverlening en betrouwbaarheid echter ongewijzigd, bezweert oprichter en managing director Harm Voogt. ‘Voor onze klanten verandert er niets: dezelfde mensen, dezelfde systemen en dezelfde focus op veilige en betrouwbare screenings vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam en onze kantoren in Duitsland en Zweden.’

‘Onder één naam kunnen we adequater inspelen op de snel toenemende internationale vraag.’

De naamswijziging onderstreept volgens Voogt vooral dat Validata en DISA nu als één merk opereren. De samenwerking biedt volgens hem dan ook nieuwe, uitgebreidere mogelijkheden om wereldwijd screeningdiensten uit te rollen, ’terwijl klanten blijven profiteren van de strikte Europese regels qua compliance en dataverwerking. Onder één naam kunnen we adequater inspelen op de snel toenemende internationale vraag naar veilige en verantwoorde screening. Naast Europa en de VS geeft dit DISA nieuwe mogelijkheden in groeimarkten zoals Azië en Zuid-Amerika.’

Compliance gewaarborgd

De naamswijziging is ‘een logische vervolgstap in onze integratie binnen DISA’, aldus Voogt. ‘Onder de nieuwe naam kunnen we onze internationale ambities verder waarmaken en tegelijkertijd onze lokale kracht en hoge kwaliteitsstandaarden behouden.’ Hij benadrukt dat de Europese tak van DISA blijft opereren vanuit Amsterdam en werkt conform strikte Europese wet- en regelgeving. ‘Alle persoonsgegevensverwerking vindt plaats binnen de kaders van internationale regelgeving op het gebied van gegevensbescherming, zoals de GDPR.’

‘Onder de nieuwe naam kunnen we onze internationale ambities verder waarmaken.’

Voogt richtte Validata op in 2009 en specialiseerde zich sinds die tijd in geautomatiseerd antecedentenonderzoeken van kandidaten. Elk jaar voert Validata wereldwijd duizenden screenings uit. Om dit verantwoord te kunnen doen, heeft het bedrijf een juridisch adviseur, een functionaris voor informatiebeveiliging en een functionaris voor gegevensbescherming (FG) in dienst. ‘We kunnen onder andere de identiteit, financiële positie, vooropleiding, werkervaring, strafblad, PEP- en sanctielijst, en ongunstige media (zoekopdrachten op sociale media) van een kandidaat verifiëren’, aldus het bedrijf.

‘Proportionaliteit’ en ‘subsidiariteit’

Het is niet verwonderlijk dat screening van werknemers vaak wordt gezien als een inbreuk op de privacy van een kandidaat. Daarom beheert het bedrijf dit gevoelige proces voor zijn klanten. Omdat de wettelijke basis voor screening het ‘gerechtvaardigde belang’ van de klanten is, adviseert Validata hen over het invoeren van een passend HR-screeningbeleid in overeenstemming met de AVG-beginselen van ‘proportionaliteit’ en ‘subsidiariteit’. Dit betekent dat zij ervoor zorgen dat de klant alleen de gegevens verifieert die relevant zijn voor de functie van een kandidaat en dat het doel de middelen heiligt.

‘We kunnen onder andere de financiële positie en eventueel strafblad van een kandidaat verifiëren.’

‘Als het doel van een screening – het verminderen van de risico’s van het werken in bepaalde functies – kan worden bereikt op een manier die minder inbreuk maakt op de privacy van de betrokkene, moet dit eerst worden geprobeerd. Bovendien zijn wij als ‘gegevensbeheerder’ verplicht de kandidaat voorafgaand aan de screening te informeren’, aldus de (voormalige) Validata Group, nu dus DISA Global Solutions geheten.

Foto boven: Harm Voogt

Lees ook

Target sluit zich aan bij Concreto Group

Met de overname door Concreto Group, een human capital-groep binnen het portfolio van investeringsmaatschappij Quadrum Capital, wil het vooral in de regio Noord-, Oost- en Midden-Nederland actieve recruitmentbureau Target ruimte creëren voor verdere groei en verdieping van de dienstverlening. Het dit jaar 10 jaar bestaande bedrijf levert nu met zo’n 30 interne medewerkers en een pool van circa 160 geplaatste professionals diensten op het gebied van detachering, interim-management en executive search. 

Na de overname stijgt de gezamenlijke omzet van de groep naar circa 50 miljoen euro.

Het bedrijf heeft momenteel een breed scala aan industriële opdrachtgevers als klant, onder meer in sectoren zoals de industriële automatisering, operations en werktuigbouwkunde. De organisatie onderscheidt zich onder meer met zijn eigen Target Academy – een ontwikkelplatform waarin professionals begeleiding krijgen bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling via  workshops, trainingen en coaching. Na deze overname stijgt de gezamenlijke omzet van de groep naar circa 50 miljoen euro. Target blijft opereren onder eigen naam vanuit de bestaande vestigingen in Zwolle, Arnhem, Groningen en Enschede.

Consolidatiegolf

De overname van Target door Concreto past naar eigen zeggen binnen een bredere consolidatiegolf in de (detacherings)sector, waarin zowel strategische kopers als investeerders actief hun positie willen versterken door schaalvoordelen te realiseren om zo beter te kunnen inspelen op klantbehoeften, digitalisering en compliance. ‘Door samen te werken aan merkpositionering en kennisdeling kunnen we Target helpen de relevantie voor professionals én opdrachtgevers verder te vergroten’, aldus Concreto Group-CEO Tom Kleizen. ‘Daarnaast biedt de geografische spreiding van beide organisaties kansen processen en expertise efficiënter in te zetten.’

‘Organisaties hebben nu behoefte aan snelheid, flexibiliteit én kwaliteit.’

‘De arbeidsmarkt is fundamenteel veranderd’, vult Erik Bakker, managing partner bij Target, aan. ‘Organisaties hebben behoefte aan snelheid, flexibiliteit én kwaliteit. Vanuit onze sectorspecialisatie kunnen wij hierin significante meerwaarde bieden. Door ons aan te sluiten bij Concreto Group vergroten we onze slagkracht, kunnen we onze dienstverlening verdiepen en tegelijkertijd trouw blijven aan onze eigen werkwijze. Deze samenwerking stelt ons in staat om duurzaam te groeien en het verschil te blijven maken in de markt.’ De adviseur die Target bij de verkoop heeft begeleid is overigens Marktlink.

Lees ook

Mindstone en Actos Groep bundelen krachten in nieuwe propositie voor ‘employer branding van binnenuit’

Met een geïntegreerde aanpak willen Mindstone en Actos Groep samen werkgevers ondersteunen in álle stappen van de talent journey: van eerste contact tot onboarding, ontwikkeling, retentie en alumni-beleid. De samenwerking speelt in op de structurele uitdagingen van de arbeidsmarkt: talent is schaars, het behouden van goede collega’s wordt steeds lastiger en HR-teams worden overspoeld met ad-hoc oplossingen: dure bureaus, tijdelijke campagnes of zzp’ers. ‘Maar dat is dweilen met de kraan open’, aldus Mindstone-medeoprichter Bas Schreurs.

‘Wie aantrekkelijk wil blijven voor talent, moet employer branding aanpakken als strategisch speerpunt.’

De samenwerking tussen Mindstone en Actos Groep biedt hiervoor de oplossing, zegt hij. ‘Wij kijken niet alleen naar de voorkant van het proces. Met onze krachtige en geïntegreerde aanpak hebben we een employer branding-propositie die juist werkt van binnenuit. Van werving naar behoud tot aan een gedegen offboarding, een talent journey op maat, die past bij de cultuur van de organisatie, dat is waar wij voor staan en gaan. Wie aantrekkelijk wil blijven voor talent, moet employer branding structureel aanpakken als strategisch speerpunt intern en extern. En niet als losse campagnes.’

Eén oplossing, één aanspreekpunt

De gezamenlijke propositie combineert volgens hem ‘strategische scherpte met consistente en solide uitvoeringskracht’. Organisaties hoeven daardoor niet langer te schakelen tussen verschillende bureaus, interne afdelingen of tijdelijke oplossingen, zegt hij. ‘Mindstone ontwikkelt de employer branding-strategie, het werkgeversverhaal en de Employee Value Proposition. Daarnaast vertaalt Mindstone dit verhaal door naar communicatieconcepten, content en concrete middelen voor zowel interne als externe inzet.Actos Groep levert vervolgens aanvullende inhouse capaciteit.’

‘We zorgen dat organisaties niet alleen weten wat ze willen uitdragen, maar dat het ook écht tot leven komt op de werkvloer.’

Deze ervaren HR- en communicatieprofessionals kunnen organisaties helpen bij het implementeren, activeren en structureel borgen van het werkgeversmerk. Of het nu gaat om onboarding, leiderschapscommunicatie, retentie of interne alignment: Actos Groep ondersteunt precies daar waar capaciteit of expertise ontbreekt, zegt directeur Dannis de Redelijkheid. ‘We zorgen dat organisaties niet alleen weten wat ze willen uitdragen, maar dat het ook écht tot leven komt op de werkvloer. We brengen het merk verder dan de presentatie, we brengen het in de praktijk.’

Eerste stap: een Discovery Sessie

Organisaties die de handen ineenslaan met Mindstone en/of de Actos Groep starten altijd eerst met een zogeheten Discovery Sessie. In één dagdeel worden dan de huidige status van het werkgeversmerk, de employee experience en de knelpunten in de talent journey in kaart gebracht. ‘Deze sessie levert direct inzicht en concrete aanbevelingen op voor vervolgstappen in strategie, communicatie of uitvoering’, aldus Schreurs. ‘De kracht van de samenwerking zit in de aansluiting tussen denken en doen. Eén gezamenlijke aanpak, één aanspreekpunt en een gedeeld doel: organisaties helpen structureel aantrekkelijk te worden én te blijven als werkgever.’

Lees ook

Bullhorn introduceert nieuwe A.I.-innovatie onder de naam Amplify

Afgelopen jaar maakten Bullhorn-klanten meer dan 100 miljoen keer gebruik van generative A.I. en agents. Met de lancering van Amplify wil Bullhorn de volgende stap zetten in A.I.-gedreven recruitment en bedrijven helpen hun productiviteit, winstgevendheid én prestaties naar een nieuw niveau te tillen. De eerste klanten die met het systeem werken zien volgens Bullhorn een 51% toename in voorgestelde kandidaten, een 22% hogere plaatsingsgraad en 85% van de kandidaten geeft aan een positieve ervaring te hebben met Amplify.

‘In mijn 25 jaar bij Bullhorn is dit onze meest baanbrekende innovatie.’

‘Jarenlang betekende groei in recruitment: meer mensen aannemen, met bijbehorende onboarding, training en vertraging’, aldus Art Papas, oprichter en CEO van Bullhorn. ‘Amplify doorbreekt dat. Het neemt tijdrovende taken uit handen, zodat recruiters en salesprofessionals zich kunnen richten op wat écht telt: deals winnen, relaties opbouwen en kandidaten plaatsen. In mijn 25 jaar bij Bullhorn is dit onze meest baanbrekende innovatie.’

‘Groei zonder extra capaciteit’

Dankzij A.I. brengt Amplify de vaardigheden van je beste medewerkers naar elk klantcontact en elke kandidaatinteractie, aldus Papas. Sneller, slimmer en consistenter, zonder meer uren of extra headcount, zo stelt hij. ‘Amplify vervangt recruiters niet, het versterkt ze. Meer plaatsingen, meer marge, zonder hogere kosten.’ De belangrijkste functies van het nieuwe A.I.-systeem:

  • Sourcing: Vind automatisch de beste kandidaten via jobboards en je eigen database.
  • Matching: Koppel de beste kandidaten door inzichten te gebruiken uit meer dan 60 miljoen plaatsingen.
  • Screening: Screen kandidaten via voice of chat, leg antwoorden vast en versnel het proces bij topkandidaten.
  • Submitting: Genereer gepersonaliseerde submissions inclusief motivatie, cv en samenvatting.
  • Outreach: Verstuur gepersonaliseerde berichten en nurture campagnes
  • Enriching: Werk records automatisch bij met gestructureerde én ongestructureerde data.
  • Scheduling: Plan interviews direct in met kandidaten, gesynchroniseerd met de agenda’s van de recruiter.
  • Analyzing: Volg prestaties in realtime en optimaliseer de output.
  • Researching: Bereid meetings voor met samenvattingen van eerdere interacties.
  • Guiding: Versnel onboarding met A.I.-aanbevelingen over de beste vervolgstappen
  • Generating: Maak razendsnel content aan en verbeter databasekwaliteit.

Geen one-size-fits-all

Amplify is geen one-size-fits-all oplossing, maar past zich aan jouw manier van werken aan, aldus Bullhorn. Of je nu een wereldwijd of lokaal opererend bureau bent. Of je net begint met A.I. of al verder gevorderd bent. ‘Met Amplify houd je zelf de controle over hoe, waar en wanneer A.I. wordt ingezet. Recruiters kunnen agents inzetten in hun dagelijkse workflow; managers kunnen Amplify op teamniveau automatiseren en zo de snelheid en kwaliteit in elke fase van het recruitmentproces verhogen. Amplify werkt intuïtief, flexibel en ondersteunt alle afdelingen, beschikbaar op zowel het Bullhorn Platform als de Bullhorn Recruitment Cloud.’

‘Dankzij de inzet van A.I. kunnen we onze focus verleggen naar relaties en resultaat.’

‘Amplify heeft ons recruitmentproces volledig veranderd’, aldus Will Hayes, COO van de Amerikaanse scale-up IDR. ‘Junior recruiters werken 30% sneller en senior teamleden verdubbelen hun output. Dankzij de inzet van A.I. kunnen we onze focus verleggen naar relaties en resultaat, terwijl routinetaken op de achtergrond automatisch verlopen. Nu we A.I. al het werk laten doen in sourcing, matching en screening is onze submit-to-hire ratio met 40% verbeterd, en we screenen maandelijks ruim 15.000 extra kandidaten. A.I. is geen extraatje meer, het is een onmisbare kracht in ons hele proces.’

Lees ook

Aethon haalt 9,6 miljoen op bij Endeit Capital om personeelstekorten aan te pakken

Aethon heeft een investering van 9,6 miljoen euro ontvangen van tech-investeerder Endeit Capital. Met deze financiering wil het bedrijf de ontwikkeling van zijn workforce-technologie te versnellen en de capaciteit verder opschalen om hardnekkige personeelstekorten in de zorg, kinderopvang, het onderwijs en de publieke sector aan te pakken.

Met de financiering wil Aethon de hardnekkige personeelstekorten in cruciale sectoren aanpakken.

De vraag in deze sectoren blijft namelijk groeien, terwijl organisaties steeds meer onder druk komen te staan door personeelstekorten, complexe regelgeving en een versnipperd leverancierslandschap. Aethon biedt hiervoor een dubbele oplossing: het inzetten van slimme technologie om de inzet van personeel beter te plannen, sourcen en managen, en tegelijkertijd het ontsluiten van arbeidspotentieel via gerichte investeringen in opleidingstrajecten.

Barrières wegnemen

‘Veel mensen willen graag bijdragen aan de zorg of het onderwijs, maar lopen aan tegen barrières zoals een gebrek aan training of te weinig flexibiliteit om te werken op hun eigen voorwaarden’, aldus Chris Kok, Managing Director van Aethon. ‘Wij nemen die barrières weg — door technologie te combineren met gerichte scholing zorgen we dat essentiële diensten bemenst en veerkrachtig blijven.’

‘Veel mensen willen graag bijdragen aan de zorg of het onderwijs, maar lopen daarbij tegen barrières aan.’

Centraal in deze strategie staat Aelio, het alles-in-één workforce platform van Aethon dat organisaties volledige controle geeft over hun flexibele personeelsinzet dankzij A.I.-gedreven recruitment, slimme matching, realtime planning, leveranciersbeheer, compliance- en kostenbeheertools en prestatiemonitoring — allemaal geïntegreerd in één omgeving. ‘Onze klanten hebben niet alleen behoefte aan inzicht, maar vooral aan wendbaarheid’, zegt Mitchell de Bos, managing director van Aelio. ‘Met dit platform kunnen ze beter anticiperen op de vraag, op tijd de juiste mensen inzetten en slimmer sturen op kosten en continuïteit van zorg.’

Mensgerichte innovatie

Inmiddels gebruiken meer dan 100 organisaties Aelio om vacatures sneller te vullen, medewerkertevredenheid te verhogen en efficiëntie te winnen – en zo levert de app waarde voor werkgevers, professionals en de samenleving. Ook voor werkenden zelf verbetert Aelio de ervaring: het platform biedt meer flexibiliteit in roosters, makkelijkere toegang tot passende opdrachten en meer transparantie over beloning en verwachtingen. De investering van Endeit Capital maakt het mogelijk om de technologie van Aethon verder uit te bouwen, de reikwijdte van Aelio te vergroten en A.I. dieper te integreren in het volledige staffing- en opleidingsproces.

Met de investering van Endeit Capital kan Aethon zijn technologie verder uitbouwen.

‘Dankzij de steun van Endeit kunnen we onze impact verbreden op een cruciaal moment’, voegt Kok toe. ‘We zijn trots om samen te werken met een partner die onze visie op mensgerichte innovatie deelt.’ Voor Endeit Capital weerspiegelt de investering het geloof dat de toekomst van werk in essentiële sectoren rust op slimme, schaalbare infrastructuur. ‘Wij investeren in bedrijven die hele sectoren toekomstbestendig maken’, zegt partner Martijn Hamann. ‘Aethon loopt voorop in de transformatie van workforce management in Europa – op een manier die ten goede komt aan organisaties, professionals én het publiek.’

Werf& Live

De CMO van Aethon, Joost van Dijk, was recent nog op Werf& Live, om daar op het hoofdpodium te vertellen over de vele transformaties die het bedrijf momenteel doormaakt, en hoe met name Aelio daarin een centrale plaats inneemt. ‘De tijd van flex is nú’, zei hij daarbij. ‘Maar dan moet je het wel anders regelen. Het roer moet om.’

‘De tijd van flex is nú. Maar dan moet je het wel anders regelen. Het roer moet om.’

Het bedrijf is ooit opgericht in Rotterdam als privé-studentenchauffeursbedrijf door Casper Bannet en Lennard van Vloten. Het sleepte de ene na de andere FD Gazelle in de wacht, en won in 2017 de titel Uitzendondernemer van het Jaar. Na de verkoop aan een private equity-partij kochten de oorspronkelijke ondernemers 2 jaar geleden het bedrijf weer terug. Met de investering door Endeit Capital is ook weer meer uitbreiding mogelijk.

Op de foto, van links naar rechts: Chris Kok (Managing Director Aethon), Martijn Hamann (Partner Endeit Capital), Mitchell de Bos (Managing Director Aelio), Joost van Dijk (CMO Mission Ae), Jonne de Leeuw (Partner Endeit Capital) en Martijn Leenears (CFO Mission Ae).

Lees ook

 

Nederlandse Homerun fuseert met Britse HRIS-leverancier Staff Squared en lanceert ‘Homerun HR’

De Amsterdamse HR-tech scale-up Homerun maakt bekend de krachten te bundelen met de Britse HRIS-leverancier Staff Squared. Deze strategische fusie betekent dat het designgedreven Applicant Tracking System voortaan ook een volledig HR-platform biedt, en wel onder de naam: Homerun HR. Met de lancering hiervan brengt het bedrijf nu 2 producten samen onder één dak: Homerun ATS en Homerun HR.

Wat ooit begon als een gebruiksvriendelijke wervingstool, ontwikkelt zich nu tot een geïntegreerd HR-ecosysteem.

Wat ooit begon als een gebruiksvriendelijke tool om wervingsprocessen te stroomlijnen, ontwikkelt zich nu tot een geïntegreerd HR-ecosysteem. Dankzij de technologie van Staff Squared breidt het platform haar dienstverlening nu uit met HR-functionaliteiten als personeelsdossiers, verlofbeheer, documentopslag en uitgebreide HR-rapportages. Zo ondersteunt Homerun voortaan de volledige employee journey – van sollicitatie tot personeelsbeheer.

Naar 1.400 bedrijven

Met de fusie groeit het klantenbestand van Homerun van 1.100 naar 1.400 bedrijven. Meer dan 300 organisaties die eerder met Staff Squared werkten, sluiten zich nu aan bij de Homerun-community. Dat betekent niet alleen een groei in gebruikersaantallen, maar ook een stevige versteviging van de positie van het bedrijf in het Verenigd Koninkrijk én in de bredere Europese markt.

Het van oorsprong Nederlandse ATS Homerun gaat een strategische fusie aan met de Britse HRIS-leverancier Staff Squared. Tegelijk lanceert het 'Homerun HR', een geïntegreerd HR-ecosysteem – van sollicitatie tot personeelsbeheer.

‘Deze fusie brengt het beste van twee werelden samen’, aldus Oliver Pollard, CCO bij Homerun (links op de foto, naast COO Joris Zaalberg). ‘We kunnen organisaties nu helpen bij het aantrekken, aannemen én beheren van talent – allemaal via één soepel werkend en intuïtief platform. Ons doel? De volledige employee journey eenvoudiger, slimmer en leuker maken voor iedereen die erbij betrokken is.’

Bredere groeistrategie

De overname is onderdeel van een bredere groeistrategie van Homerun. Het nieuwe all-in-one-platform moet HR-teams helpen bij elke stap in het proces: van het bouwen van aantrekkelijke werkenbij-pagina’s en het opstellen van vacatureteksten tot het beheren van communicatie met kandidaten, personeelsgegevens, verlof en rapportages. Door al deze stappen naadloos op elkaar aan te laten sluiten, stelt de van oorsprong Nederlandse HR-tech scale-up, gevestigd in een kantoor vlakbij de iconische Munttoren, organisaties in staat om sterkere, meer op mensen gerichte werkplekken te bouwen.

Lees ook

Dienst Justitiële Inrichtingen kiest voor Radancy voor nieuwe recruitmentsite

De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) heeft na een niet-openbare Europese Aanbesteding voor de website WerkenbijDJI.nl gekozen voor Radancy als nieuwe leverancier. ‘In de aanbesteding werd duidelijk dat Radancy niet alleen over een hoog kennis- en ervaringsniveau beschikt ten aanzien van recruitmentsites, maar ook als breder arbeidsmarktcommunicatiebureau. Hun aanpak is gebaseerd op onderzoek en data, wat goed aansluit op datagedreven recruitment binnen DJI. Wat ons ook erg aansprak is dat er erg vanuit de kandidaat wordt gedacht en de techniek hier vervolgens passend bij wordt gemaakt’, aldus projectleider Guus Hens.

Momenteel moet DJI jaarlijks ongeveer 3.000 nieuwe collega’s werven.

‘We zijn erg blij dat onze combinatie van strategische keuzes onderbouwd door data, focus op de volledige candidate journey en ontzorging van de opdrachtgever ervoor gezorgd heeft dat we DJI in de aanbesteding hebben kunnen overtuigen van onze dienstverlening’, aldus Thijs van ’t Hof, Director Enterprise Solutions bij Radancy Nederland. Aan de uiteindelijke gunningsfase van de aanbesteding namen naast Radancy nog 4 andere partijen deel. De overeenkomst heeft een initiële looptijd van 4 jaar. DJI heeft daarbij de optie om de overeenkomst 2 maal te verlengen met een periode van 12 maanden.

Veerkracht en teamspirit

DJI staat voor een grote wervingsuitdaging. Momenteel moet de dienst jaarlijks ongeveer 3.000 nieuwe collega’s werven voor rollen als Complexbeveiliger, Penitentiair Inrichtingswerker, Arbeidsbegeleider of Justitieel verpleegkundige. Dit personeelstekort heeft directe invloed op de operationele capaciteit binnen de justitiële inrichtingen. WerkenbijDJI.nl is een belangrijk instrument om deze wervingsuitdaging aan te pakken. De website is het centrale punt waar vrijwel alle arbeidsmarktcommunicatie-activiteiten samenkomen en waar gewenste doelgroepen verleid moeten worden een overstap naar DJI te maken.

Beeld van de huidige recruitmentsite van DJI

De website is het centrale punt die gewenste doelgroepen wil verleiden een overstap naar DJI te maken.

DJI kwam recent ook al met een nieuwe wervingscampagne die vooral ‘misvattingen’ in de samenleving over werken in een justitiële inrichting wil doorbreken. ‘Achter de muren van een gevangenis meer schuilt dan men vaak denkt’, aldus Inge Klein-Van der Weij, senior employer branding specialist bij DJI. ‘In werkelijkheid draait het werk om vakmanschap, veerkracht en teamspirit. We willen laten zien wat onze medewerkers drijft om te werken binnen een gevangenis. In dit werk ontwikkel je ogen in je achterhoofd, blijf je kalm in onrustige situaties en zoek je voortdurend naar manieren om iemand vooruit te helpen.’

Lees ook

ERP-leverancier Nocore wordt onderdeel van zvoove

De strategische overname van Nocore door zvoove, de Europese marktleider van softwareoplossingen voor de flexmarkt en voor schoonmaak- en beveiligingsbedrijven, volgt op eerdere Nederlandse overnamen, zoals van OnlineResults en Planbition in 2024; van HelloFlex en RecruitNow in 2023; van Pivoton in 2022; en van Nocore´s branchegenoot Leviy in 2019. De acquisitie van toonaangevende softwarebedrijven, onderstreept zvoove’s toewijding om de flexmarkt en de schoonmaakbranche van de meest complete, geavanceerde en innovatieve IT-oplossingen te voorzien.

‘Nederland is een van de grootste en meest concurrerende markten binnen de Europese schoonmaakbranche.’

‘Nederland is een van de grootste en meest concurrerende markten binnen de Europese schoonmaakbranche, die wordt getypeerd door ingewikkelde wet- en regelgeving en een hoge automatiseringsgraad’, zegt Stefan Kramer, CEO de clean en flex-divisie van zvoove. Met de overname van Nocore wordt het bedrijf de Europese marktleider in het segment van softwareoplossingen in de schoonmaakbranche. Ook versterkt zvoove met de overname zijn positie als marktleider in de flexmarkt, met name in de specialistische markt van arbeidsmigranten, met zijn unieke bedrijfsprocessen, aldus Kramer.

Naam Nocore blijft

Nocore blijft zelfstandig opereren, onder de eigen naam en met het zittende management, maar klanten profiteren wel van de kracht van zvoove, zo is de bedoeling. En dat betekent volgens Kramer: ‘Europese reikwijdte, slimme (A.I.-)technologie, nieuwe producten, snelle ontwikkeling en betere integratie. Nocore-CEO Ad Klösters: ‘Als onderdeel van de Europese marktleider, zullen we nauw samenwerken met de zvoove-ontwikkelingsafdelingen, waardoor we Nocore-producten kunnen uitbreiden met toonaangevende A.I.-mogelijkheden die waarde toevoegen aan de producten en diensten voor onze klanten.’

Momenteel rekenen al meer dan 7.500 klanten op zvoove, voor meer dan 3 miljoen sollicitaties per jaar.

Momenteel rekenen al meer dan 7.500 klanten op zvoove, voor meer dan 3 miljoen sollicitaties per jaar door 2,7 miljoen flexwerkers, en voor hun meer dan 19 miljard euro aan jaarlijkse loonbetalingen. Het bedrijf heeft nu ruim 730 mensen in dienst op 24 plaatsen binnen Europa en in Latijns-Amerika. Met Nocore haalt het een bedrijf binnen dat al ruim 25 jaar actief is als leverancier van innovatieve ERP-programmatuur toegesneden op de schoonmaak- en flexbranche.

Lees ook

Main Capital Partners verwerft meerderheidsbelang in Jobdigger

Het meerderheidsbelang dat Main Capital Partners heeft genomen in Jobdigger is de achtste platforminvestering vanuit het Main Foundation II-fonds en past in de bredere strategie om schaalbare SaaS-bedrijven in HR-technologie en data-intelligentie te ondersteunen. De investering is bedoeld om de internationale groei van het in 2008 opgerichte Jobdigger te versnellen, met name binnen Europa. Met deze stap wil Jobdigger zijn softwareoplossingen verder uitrollen in landen als Duitsland, Frankrijk en België.

De kracht van Jobdigger ligt in de onafhankelijkheid van de data en de betrouwbaarheid van de analyses. 

Jobdigger biedt momenteel via 3 hoofdproducten – Jobdigger Insights, Careers en Data – datagedreven oplossingen voor uiteenlopende doelgroepen. Denk aan uitzendorganisaties, onderzoeksbureaus, overheden en interne recruitmentteams. De software biedt onder andere actuele vacaturedata, loopbaaninformatie en op maat gemaakte datastromen voor arbeidsmarktonderzoek. De kracht van het bedrijf ligt in de onafhankelijkheid van de data en de betrouwbaarheid van de analyses. 

Buy-and-build

Main Capital Partners staat bekend om zijn actieve rol in het laten groeien van softwarebedrijven. De investeerder zal Jobdigger ondersteunen bij zowel organische groei als overnamestrategieën. Door middel van begeleiding, netwerk en investeringskracht wil Main bijdragen aan productverbeteringen, internationale uitbreiding en schaalvergroting. Volgens Sjoerd Aarts, Managing Partner bij Main Capital Partners, is Jobdigger momenteel uitstekend gepositioneerd: ‘De groeiende behoefte aan actuele wervingsdata en A.I.-gedreven recruitmenttools maakt dit het juiste moment om samen te bouwen aan verdere uitbreiding.’

Jobdigger telt inmiddels zo’n 20 medewerkers.

Jobdigger telt inmiddels zo’n 20 medewerkers, vooral in Nederland. Ook in landen zoals België, Frankrijk en de DACH-regio groeit de aanwezigheid. De samenwerking met Main Capital biedt Jobdigger extra slagkracht om de Europese markt verder te veroveren, aldus CEO Adelbert Smal: ‘Samenwerken met Main Capital Partners is een belangrijke mijlpaal voor Jobdigger. Hun bewezen staat van dienst in het opschalen van softwarebedrijven en hun diepgaande kennis van onze markt maken hen tot een ideale partner om onze reikwijdte te vergroten en verder te innoveren voor onze klanten in heel Europa.’

Lees ook

Technisch HR-specialist Copus groeit in Nederland met overname Eminent Groep

Met de overname van Eminent Groep breidt HR-specialist Copus haar expertise aanzienlijk uit in de werving en begeleiding van technisch talent, dat toe is aan een volgende carrièrestap. De overname is een aanvulling op de eerdere overname van Stratt+ en Enginear, dat zich richt op startende ingenieurs. Copus wil zich hiermee steeds meer positioneren als hét aanspreekpunt voor technisch talent in België, Nederland en Duitsland.

https://copus.group/news/brecht-de-mey-appointed-as-ceo-to-lead-copus-into-the-next-phase-of-growth/

‘Ik zie veel potentieel voor groei én synergie.’

Eminent Groep, de afgelopen jaren 7 keer uitgeroepen tot FD Gazelle, is een specialist in met name hoger opgeleid technisch personeel met 3 tot 8 jaar ervaring. Copus-CEO Brecht De Mey (foto) is overtuigd van de strategische meerwaarde van de acquisitie. ‘Met deze overname versterken we onze positie als specialist én geven we het bedrijf de kans zich verder te ontplooien binnen onze groep. Met 7 locaties zorgt Eminent Groep voor een significante uitbreiding van onze aanwezigheid in Nederland – waar we de komende jaren nog verder willen groeien.’

20 miljoen euro omzet

Volgens De Mey is het een uitstekende aanvulling op de andere bedrijven die al onder de paraplu van Copus vallen. ‘Vooral naast Enginear, dat zich vooral op startende ingenieurs richt, waar Eminent Groep meer op de begeleiding richting een tweede baan focust. Eminent Groep is daarnaast sterk in installatietechniek en werktuigbouwkunde, een richting die Enginear nu ook meer en meer begint uit te gaan. Ik zie veel potentieel voor groei én synergie.’

Eminent Groep is in Nederland vooral bekend als detacheerder voor hoger geschoolde technisch personeel. Dat houdt in dat de technische talenten op de payroll van het bedrijf komen te staan en de kans krijgen om na een grondige match voor een van de klanten van Eminent Groep te gaan werken om daar op termijn ook vast in dienst te treden. Afgelopen boekjaar behaalde het bedrijf zo’n 20 miljoen euro omzet met 50 medewerkers. Directeur Bram Meijer van Eminent Groep blijft het team leiden. Met de nieuwe aanwinst stijgt Copus naar 500 medewerkers, van wie 100 in Nederland.

Lees ook

Jan-Willem Weijers aan de slag als hoofdredacteur van ZiPconomy

De benoeming van Jan-Willem Weijers als hoofdredacteur van ZiPconomy is een volgende stap in de professionalisering en groei van het kennisplatform en de overkoepelende uitgeverij, aldus oprichter Hugo-Jan Ruts. ‘Onze titels groeien snel en dat vraagt om focus en visie’, vertelt Ruts. ‘Met Jan-Willem Weijers halen we een hoofdredacteur binnen met enorm veel ervaring en kennis. Hij is de juiste persoon om ZiPconomy te helpen ontwikkelen. Ondertussen heb ik meer ruimte om me te richten op de uitbouw van ZiPmedia. Ook blijf ik politiek verslaggever voor ZiPconomy.’

‘Onze titels groeien snel en dat vraagt om focus en visie.’

Uitgeverij ZiPmedia is exclusief gespecialiseerd in de brede wereld van werk. Op dit moment geeft ZiPmedia 5 eigen titels uit: ZiPconomy, NextConomy (voor en over interim-professionals België), FlexNieuws (voor en over de flexbranche), HRTech Arena (een expert community in HR-technologie) en HRMorgen (voor HR-professionals). Ieder platform heeft een eigen publiek, tone-of-voice en bevindt zich in een andere groeifase.

Pionier in Total Workforce Management

ZiPconomy staat zelf inmiddels meer dan 14 jaar bekend als onafhankelijke bron van politiek-maatschappelijke verslaggeving over de arbeidsmarkt en zzp’ers. Een tweede kernthema is trends rondom professioneel inhuren van extern talent. De komende jaren krijgt dat laatste thema extra aandacht en daarbij zal Weijers een belangrijke rol spelen.

‘Ik ben vereerd dat Hugo-Jan mij het vertrouwen geeft om zijn grote schoenen te vullen.’

De nieuwe hoofdredacteur heeft meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van HR, talent acquisition en externe inhuur. Weijers is pionier op het gebied van Total Workforce Management en werkte onder andere voor Alliander, AkzoNobel en FrieslandCampina. Daarnaast was hij tot voor kort bestuurslid van Recruiters United. ‘Het hoofdredacteurschap van ZiPconomy is een mooie aanvulling op mijn werk als Programma Manager Externe Inhuur’, vertelt Weijers. ‘Ik ben vereerd dat Hugo-Jan mij het vertrouwen geeft om zijn grote schoenen te vullen.’

Polder, politiek én praktijk samen

Weijers weet als geen ander wat er speelt in de wereld van intermediaire dienstverleners. Hij helpt organisaties zoals Enexis en Stedin met expertise op het gebied van externe inhuur. Dat blijft zijn voornaamste werk, naast zijn nieuwe functie als hoofdredacteur dus. ‘ZiPconomy is een prachtig, invloedrijk platform waarop politiek, polder en praktijk samenkomen. Als hoofdredacteur breng ik mijn kennis en praktijkervaring in om te helpen ons vakgebied verder te professionaliseren.’

‘Als hoofdredacteur breng ik mijn kennis en praktijkervaring in om te helpen ons vakgebied verder te professionaliseren.’

Hij is van plan de positie van ZiPconomy als toonaangevend, onafhankelijk platform voor inzichten en trends op de arbeidsmarkt te versterken. ‘Er zijn zoveel ontwikkelingen waar bedrijven en zelfstandigen mee te maken hebben. Denk aan wetgeving, schaarste en de impact van technologie. Ik kijk ernaar uit om samen met het team verder te bouwen.’ Als het nieuwe gezicht van ZiPconomy wil Jan-Willem Weijers ook zelf zijn inzichten en expertise delen via podcasts, webinars, artikelen en marktrapporten, zoals het MSP-rapport waarvan een nieuwe editie in juni 2025 uitkomt.

Lees ook