Verslag Jaarcongres Recruiters United 2010

Redactie Op 03 juni 2010 Gem. leestijd 3 min1805x gelezen
Deel dit artikel:

Op woensdag 2 juni vond het jaarlijkse congres van Recruiters United plaats in het Randstad Congrescentrum te Diemen.  Met onder meer sprekers van Shell, Deloitte, Tempo-Team en LinkedIn was het congres een week van te voren helemaal uitverkocht. Werf& was erbij en doet verslag.

Belangrijkste recruitmenttool: mensen
Dagvoorzitter Renate Deken van Randstad opende de middag met de vraag hoe we denken dat de markt er op dit moment voor staat en hoe die zich in de komende tijd gaat ontwikkelen. “Gematigd positief” is de stemming onder het grootste deel van de aanwezigen. Vervolgens komen we – nadat we enkele meningen over “twilliciteren” hebben gehoord – op de vraag wat de belangrijkste recuitmenttool wordt in de komende tijd. Het antwoord luidt: “mensen”. Het opbouwen van relaties en het ontmoeten van werkgevers. En daarbij is vast een grote rol weggelegd voor social media. Ook op dit congres wederom een ‘hot topic’.

“Recruitment is de man bij de voorkeur: jij bepaalt de sfeer”
De eerste spreker is Sander van Nieuwenhuizen, VP Recruitment bij Shell. Na uitgebreid stil te hebben gestaan bij Shell als bedrijf, wordt er een brug geslagen naar Talent Management bij Shell. Van Nieuwenhuizen vertelt over The Journey die recruitment aflegt, over het meten en weten van recruitment (Cost-Per-Hire vindt Van Nieuwenhuizen bijvoorbeeld geen goed kengetal), ofwel The Delivery. Hij sluit af met de uitdagingen waar recruitment bij Shell voor staat (The Challenge): het stabiliseren van de organisatie na roerige tijden, het dichter op de business schuiven van recruitment en het ontwikkelen van een meer extern gerichte kijk op zaken. Tot slot onderbouwt Van Nieuwenhuizen zijn kijk op recruitment met een opvallende vergelijking: “Recruitment is de man aan de deur van een discotheek. Jij bepaalt de sfeer binnen.”

Talent Management begint met Reputation Management
Eugenie van Wiechen, Countrymanager LinkedIn, trapt haar presentatie af met een, voor het aanwezige publiek bekend, filmpje over de Social Media Revolution. Ze laat drie trends met betrekking tot social media en werk de revue passeren: (1) Iedereen is een ondernemer, (2) Beslissingen worden anders en sneller genomen en (3) Bedrijven worden steeds meer open. Geen hele verrassende theorie, maar wel zeer herkenbaar en interessant. Op de vraag of er beleid gemaakt moet worden voor het gebruik van social media, zegt Van Wiechen enkele richtlijnen wel logisch te vinden, maar voor ‘mensen de mond snoeren’ voelt zij niets. Het opnemen van een social media beding in arbeidscontracten gaat haar (en de meeste aanwezigen) dan ook te ver. Conclusie van dit verhaal: Talent Management begint met Reputation Management en Nederland is – met een hoge penetratie en intensief gebruik van LinkedIn – koploper en voorbeeld in Europa.

Tafelsessies
Na deze twee presentaties verdeelt het publiek zich over de verschillende tafelsessies. Een achttal kleine groepssessies waarvan een ieder er twee kon bijwonen. Praktische verhalen van mensen uit het veld. Van de nieuwe recruitmentsite van Deloitte, tot de Hyves campagne van UMC Utrecht, tot discussie over recruitmentsystemen en recruitment process optimalisation.

Annemarie van Gaal: “Met hart en ziel”
Met overwegend positieve geluiden voegen de aanwezigen zich vervolgens samen in de grote zaal voor het verhaal van Annemarie van Gaal. Een persoonlijk verhaal, vol humor, zelfspot, nieuwe inzichten en ideeën. Ze vertelt over haar uitdagingen in Rusland, het opzetten van een buitengewoon succesvolle uitgeverij en haar drie succesfactoren in dit verhaal. Geen hoofdkantoor, maar vertrouwen op de werkvloer. Geen ervaring, maar frisse ideeën en plannen en out of the box denken. Er voor elkaar zijn. Werkgever en werknemer. Met hart en ziel. Kortom: Geen gezond verstand, aldus Van Gaal. De presentatie wordt zeer goed ontvangen door het publiek. Inspirerend en zelfs emotioneel geraakt door Van Gaal´s pure manier van vertellen.

Een mooie afsluiter voor een goed congres. Interessante sprekers, praktische tafelsessies, inspiratie en voldoende stof ter discussie… want waar recruitment de komende jaren naartoe gaat, daar zijn de meningen toch over verdeeld. Op een aantal punten is er echter weinig discussie: Recruitment wordt transparanter, persoonlijker en steeds meer ´social´.

Door: Anne-Britt Petri

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.