Op 14 februari 2013 vond een extra editie plaats van het seminar Arbeidsmarkttrends 2013 in het Olympisch Stadion te Amsterdam. In een middag kregen de aanwezigen een update over de arbeidsmarkt van gisteren, vandaag en morgen. Fleur Post, studente P&A, was hierbij aanwezig en doet verslag.
De arbeidsmarkt van 2012
Onder begeleiding van sprekers Martijn Hemminga en Geert-Jan Waasdorp werd het seminar Arbeidsmarkttrends 2013 van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie begonnen met een overzicht van de arbeidsmarkt in 2012. Cijfers als 19.000 werklozen in een maand erbij en statistieken waaruit bleek dat het aantal vacatures extreem laag was, logen er niet om. De werkloosheid in 2012 was de hoogste in 15 jaar.
Arbeidsmarktontwikkelingen 2013
De vooruitzichten voor 2013 zien er niet rooskleurig uit. De verwachtingen zijn dat de werkloosheid zal blijven stijgen. Aan de andere kant is het moeilijk voor werkgevers om de juiste kandidaten voor veelvoorkomende vacatures te kiezen, door de vele sollicitanten die er op af komen. Hierdoor kan het zijn dat er teveel energie wordt gestoken in vacatures die geen key position in de organisatie hebben en makkelijk kunnen worden ingevuld. De energie die nodig is voor het invullen van ´belangrijkere´ vacatures lijdt hier onder. Waasdorp gaf een methode om de courantheid van vacatures te kunnen inschatten, ‘Plotten’: het inschatten van de importantie van de verschillende functies in de organisatie. De belangrijke functies zijn meestal moeilijker te vervullen. Waar bevinden zich de geschikte personen voor deze functies en hoe kunnen we deze personen aantrekken? De werkgever dient zelf actief op zoek te gaan naar deze personen. Sourcing en e-recruitment zijn hierbij essentieel. Maar wat wil de werknemer?
Werknemerstrends
De werknemerstrends van deze tijd werden tijdens het seminar ook besproken. In drie groepen brachten de deelnemers de werknemerstrends in kaart zoals zij die ervaren. Van het vasthouden aan verworven rechten tot behoefte aan flexibiliteit. Van  Van individualisering enerzijds tot ‘gelegenheidswij’ anderzijds.
Individualisering, generatie Y en Z, het mobiliteitsprobleem dat mede veroorzaakt wordt door de crisis, de toenemende behoefte aan flexibiliteit en natuurlijk het communiceren via internet en social media kwamen aan de orde.
Mediatrends
Tijdens het bespreken van de mediatrends werd de oude manier van werven vergeleken met vissen en de nieuwe manier met vliegvissen. Heel logisch eigenlijk: De werkgever moet vaker en meer lijntjes uitgooien om de geschikte werknemers naar binnen te hengelen. Bij het onderwerp ´nieuwe manieren van communiceren´ bijvoorbeeld via een groepschat op Whatsapp, werden de deelnemers weer even herinnerd aan het belang van dit seminar. Terwijl zij deze manier van communiceren zagen als een optie voor de toekomst, zei ik, Fleur Post: ´Maar dat gebeurt toch al?! Ik gebruik het al een aantal jaren om te communiceren met mijn projectgroepsleden!´
De arbeidsmarkt in 2020
Afsluitend nam Hemminga de deelnemers mee in een doorkijkje naar de arbeidsmarkt in 2020. Een groot deel van de banen die we dan hebben, bestaan vandaag de dag nog niet. Flex is de standaard en technologie zorgt er nog meer voor dat we overal kunnen werken. In hoeverre de voorspellingen uitgaan komen blijft de vraag, zeker als je nagaat hoe lastig het al is de arbeidsmarkt voor 2013 goed te voorspellen.
Door: Fleur Post