Voice wordt de volgende recruitment-revolutie (en dit moet je erover weten)

Bas van de Haterd Op 24 mei 2018 Gem. leestijd 3 min612x gelezen
Deel dit artikel:
Voice wordt de volgende recruitment-revolutie (en dit moet je erover weten)

Was 10 jaar geleden mobiel solliciteren nog een noviteit, nu geldt datzelfde voor voice. Maar vergis je niet: de ontwikkelingen gaan harder dan je waarschijnlijk denkt. Met Google Duplex als meest recente voorbeeld.

Eerder schreef ik al over Robot Vera, een chatbot die zowel inkomende als uitgaande telefoongesprekken kan voeren, maar dat nog wel altijd gescript doet. Handig om iemands interesse te peilen in een bepaalde organisatie op basis van een cv-databank, of om de intake te doen van high volume-functies, zoals chauffeurs in Rusland.

Chatbots als vingeroefening voor voice

Ook schreef ik recent over de opkomst van voice-assistants, als ontwikkeling die de komende jaren veel impact gaat hebben op recruitment. Meer en meer vindt conversatie niet meer plaats op basis van een website, maar op basis van een chatbot, die straks met de stem aangestuurd wordt. Daarom schreef ik dat het slim is nu te investeren in een chatbot, omdat je dan meteen leert hoe je straks een voice-gestuurde website maakt.

En toen was daar… Google Duplex

Een van de partijen die heel actief is op voice-gebied is Google. De zoekmachine heeft natuurlijk al een voice-assistant, maar op ontwikkelaarsconferentie I/O toonde Google recent het nieuwe Duplex aan het grote publiek. Kijk en huiver wat die allemaal kan:

Een stem waarvan je niet hoort dat het een robotstem is, die kan omgaan met een heleboel niet zo logische vragen. Niet gescript dus. Google geeft zelf aan dat het (nu nog) alleen werkt voor een specifiek doel, zoals een afspraak of reservering maken. Of misschien het toetsen of iemand interesse heeft in een functie?

Tal van moreel-ethische vragen

De introductie van deze technologie roept een aantal moreel-ethische vragen op. Zo vraagt de Washington Post zich af of bellende AI zich altijd als robot zou moeten identificeren. Waarop MIT-professor Erik Brynjolfsson, auteur van onder meer The Second Machine Age, aangeeft dat hij vindt dat elke AI ten minste eerlijk zou moeten antwoorden als het gevraagd wordt of het een robot is. Google heeft inmiddels aangegeven dat ze over deze vragen gaat nadenken.

Natuurlijk zijn er ook al parodieën

Andere moreel-ethische vragen zijn wat je met deze technologie allemaal aan moeilijke gesprekken kunt uitbesteden. Deze parodie geeft al een bijzondere situatie weer:

Vertaald naar HR…: zou een robot straks ook iemand kunnen ontslaan?

Voice komt eraan: wil je al ervaren hoe het werkt?

Maar goed, over naar het hier en nu. Wat de Google Duplex-video in elk geval duidelijk maakt is dat voice echt eraan komt, en waarschijnlijk ook stukken sneller dan we nu nog allemaal denken. 2018 is voor voice wat 2008 voor mobiel was, met het grote verschil dat we in recruitment nu niet meer gaan wegkomen met: ‘Ga maar naar je desktop om te solliciteren’. Daarom hebben we op TA-Live op 20 september naast een chatbotsessie ook een sessie waarin je kunt ervaren hoe een voice-assistant werkt en wat je er op recruitmentgebied mee kunt.

bas van de haterd

Over de auteur van dit blog

Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie aan kandidaten de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Bas van de Haterd

Bas van de Haterd

bij Digitaal-Werven
Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.