Gem. leestijd 2 min  1596x gelezen

Voor hoeveel geld haal jij je profiel van Linkedin?

Voor hoeveel geld haal jij je profiel van Linkedin?

Zou het echt waar zijn, dat slimme engineers alleen voor geld bereid zijn hun LinkedIn-profiel offline te halen?

Dit weekend viel mijn oog op een citaat in het FD waarin Bastiaan Janmaat, ceo van start-up Datafox zegt: ‘Datafox heeft 14 man in dienst en daar komen er dit jaar nog 8 bij. Goede mensen aantrekken is superbelangrijk. In Silicon Valley is een moordende concurrentie om talentvolle programmeurs. Een heel slimme engineer gaat alleen van LinkedIn af als er wat tegenover staat.’

LinkedIn links laten liggen

Inmiddels was al bekend dat het meest gewilde talent LinkedIn steeds vaker links laat liggen (dit geeft LinkedIn ook zelf aan) en zich in meer niche en exclusieve communities begeeft. Net zoals in de jaren 2005 tot 2007 de cv-databases van onder meer Monsterboard werden ‘leeggegeten’ door recruiters, zien we nu min of meer hetzelfde gebeuren op LinkedIn.

Sprinkhanen

In het bijzonder zijn de Engelse recruiters/recruitmentbureaus te vergelijken met ‘sprinkhanen’ die LinkedIn leeggrazen. Hoeveel telefoontjes wil je op 1 dag uit Engeland hebben als software engineer, Java developer, big data scientist of recruiter? Een ander signaal dat deze kant in wijst, is dat talent simpelweg niet meer reageert op inmails en een inbox heeft op LinkedIn waar geen beginnen meer aan is. Daar komt dus nu iets nieuws bij, namelijk het afsluiten of inactief maken van je LinkedIn-account (tegen betaling) en daarmee onzichtbaar worden voor de mainstream recruiters. De ‘sourcingsdruk’ op individueel niveau neemt daardoor wel af en dat is natuurlijk prettig.

Een maandsalaris?

De vraag is alleen…. hoeveel ben je bereid te betalen voor iemand die zijn account op LinkedIn afsluit? Eén maandsalaris? Twee misschien? Of nog meer? En doe je dat per jaar of is het eenmalig? En wat voor signaal geeft iemand als hij/zij zijn account dan weer activeert?

Voordeel

Voor personen in een commerciële en representatieve functie, zoals recruiters, is bekend dat de kwaliteit en kwantiteit van hun Linkedin-profiel hen voordeel oplevert bij sollicitaties of de onderhandeling over het uurtarief bij een interim opdracht. Het tegenovergestelde is dus ook een feit… Dat laat misschien maar 1 vraag over: hoeveel zou je eigen LinkedIn-profiel opleveren?

Dit blog is geschreven door Geert-Jan Waasdorp, directeur van de Intelligence Group en al sinds 1999 arbeidsmarktanalist. Hij is onder meer auteur van het boek Recruitment Kengetallen en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en bedenker van websites als www.arbeidsmarktkansen.nl, www.wervingswereld.nl, www.hoevindikeenbaan.com, www.schaarste-indicator.nl en www.globalrecruitmentchannels.com.

Lees meer over IT’ers op LinkedIn

Foto via Flickr.com

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai

Geert-Jan Waasdorp

Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners