Gem. leestijd 3 min  2004x gelezen

Waar blijven de nieuwe best practices onder de recruitmentsites?

Waar blijven de nieuwe best practices onder de recruitmentsites?

Er is dringend behoefte aan een nieuwe, inspirerende recruitmentsite die de standaard zet voor het hele vak.

Dat concluderen Roos van Vugt, Bas van de Haterd en Geert-Jan Waasdorp in aanloop naar het Digitaal Werven-evenement op 7 oktober. Van Vugt was een jaar of 6 geleden zelf de drijvende kracht achter de destijds baanbrekende site WerkenbijDeloitte.nl. Nu is ze de keynote spreker op het evenement. Ze verbaast zich erover dat die site van 6 jaar geleden nog steeds als de norm wordt gezien. ‘Waarom is er in al die tijd nog niets veranderd? Dat is toch gek? Ik vind het vreemd dat ik nog steeds word gevraagd om een beweging uit te leggen die zo makkelijk te maken is.’

70 keer een 7

Van de Haterd is de organisator van het evenement en de man achter de Digitaal Werven-award, de prijs voor de beste online sollicitatie-ervaring. Hij sluit zich bij Van Vugt aan. ‘Voor de site van Deloitte was er niemand met een 7 in ons onderzoek. Toen kwamen jullie met een 8, en daar trok de rest vervolgens naartoe. Inmiddels hebben we een stuk of 70 keer een 7 of zo, en zeker 10 keer een 8. De site van Deloitte heeft dus alles naar boven getrokken. Maar waar blijven de nieuwe voorbeelden waar iedereen zich aan kan optrekken?’

Te weinig nieuwe verhalen

‘Er komen veel te weinig nieuwe verhalen’, constateert ook Geert-Jan Waasdorp, oprichter en eigenaar van de Intelligence Group. ‘Dat is een teken dat het vak te veel stilstaat.’ Ze zien overigens alle 3 nog wel lichtpuntjes. Zoals de preselectie van Harver bij Arvato, die zorgt voor een goede kandidaatervaring én een goede selectie. En ‘de pakketknuffelaar van Coolblue, de Pietermanager. Dan denk ik: heerlijk’, zegt van Vugt.

Huur een gek

EY gaat in Engeland breder kijken dan alleen naar de achtergrond van kandidaten. Ook dat is een goede ontwikkeling, zegt ze. ‘Ik geloof in: hire a fool. Een mens is zoveel meer dan een cv. Je moet juist soms mensen aantrekken die iets heel anders hebben gedaan in het verleden. Gewoon, omdat je organisatie daar beter van wordt, diverser, creatiever. Een bijzonder bijbaantje zegt vaak veel meer dan iemand die klakkeloos is afgestudeerd.’

Onder marketing

Volgens Van Vugt zouden we ook meer best practices kunnen zien als recruiters niet meer bij de afdeling HR horen, maar onder de afdeling Marketing komen te vallen. ‘Ik begrijp nog steeds niet dat dat vrijwel nergens gebeurt. Het gaat in recruitment om segmenteren, om bereik, om de juiste middelen inzetten. Laat die sollicitatiegesprekken lekker over aan de lijnmanager. Die snappen precies of iemand bij de afdeling past.’

Albert Heijn-site

Bas van de Haterd is nog het meest te spreken over de vier genomineerden voor de Digitaal Werven-award en over de site van Albert Heijn. ‘Omdat die vanuit de doelgroep is opgebouwd. Ze snappen bijvoorbeeld dat je voor de functie van vakkenvuller geen cv nodig hebt. Dus die hoef je ook niet meer mee te sturen. Kijk, daar heeft iemand nagedacht. Want zo kun je dus ook ineens mobiel solliciteren mogelijk maken.’

Te veel LinkedIn

Volgens Waasdorp zijn recruiters te veel op LinkedIn gaan vertrouwen, en zijn de goede recruitmentsites daarvan een beetje de dupe. ‘Ik denk dat de gemiddelde recruiter 50 keer meer tijd besteedt aan LinkedIn dan aan zijn eigen wervingssite. Dat is niet goed. Je recruitmentsite is je winkel. Daar laat je zien wie je bent. Ruim 90 procent van al je sollicitanten kijkt daar. Dan kun je daar maar beter iets goeds van maken.’

Iets nieuwsgieriger graag

Van Vugt roept recruiters op nieuwsgieriger te zijn. ‘Niets is eng, je moet openstaan voor vernieuwing. Lef hebben, een rekensommetje maken, en dan gewoon bij de board naar binnen stappen. Zo heb ik het ook gedaan bij Deloitte, en zo kan het volgens mij nog steeds.’ Het is wel een kwestie van volhouden, benadrukt ze. ‘Veel organisaties snappen niet dat je echt een lange adem nodig hebt voordat je er succesvol in bent. Het is niet een jaar investeren en klaar. Bij ons is het ook pas na 3 jaar echt succesvol geworden. En wij waren de eersten, hè. Bedrijven gunnen zichzelf niet de tijd om het goed te doen.’

Wil je meer tips van Roos van Vugt? Over de lessen die ze geleerd heeft bij het opzetten van WerkenbijDeloitte? Kom dan op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Daar geeft Roos de keynote: WerkenbijDeloitte: 5 jaar in retrospect. Foto boven, vlnr: Roos, Bas en Geert-Jan.

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners