Home Candidate Experience Waarom balans het keyword is bij referral

Waarom balans het keyword is bij referral

302 keer
2

We weten inmiddels wel dat je niet meer aan referral ontkomt als je wilt werven. Kandidaten die worden aangedragen door huidige werknemers zijn gemotiveerder en blijven langer. Op naar de 100% referral dus?

Nou nee, dat is dan ook weer niet helemaal de bedoeling. Natuurlijk, er zitten veel voordelen aan referral: het is een relatief goedkope manier om te werven (we hebben immers gezien dat een hoge bonus niet per se meer oplevert), het levert kwalitatief betere kandidaten op en met de cultuurmatch zit het vaak ook wel snor.

Gebrek aan diversiteit

Dat laatste punt is tegelijkertijd ook een valkuil: werknemers zullen vooral mensen aandragen die op hen lijken, vandaar dat de cultuurmatch natuurlijk ook vaker aanwezig is. De Amerikaanse vergelijkingswebsite Payscale ontdekt in 2017 door hun onderzoek met 53.000 Amerikaanse werknemers dat het vooral vrouwen en etnische minderheden zijn die minder vaak worden aangedragen bij referral. Dit kan dus een grote impact hebben op de diversiteit op de werkvloer.

‘We kiezen, vaak onbewust, sneller iemand die op ons lijkt’

Het gaat om balans

Hoe ga je dat tegen? Heleen Stoevelaar zegt dat het belangrijk is om een balans te houden tussen medewerkers die via referral binnenkomen en zelf aangetrokken medewerkers. Dat betekent dat de groep door collega’s aangedragen collega’s niet te groot moet worden: ‘Met de huidige krapte in de arbeidsmarkt is het aantrekkelijk om ‘ja’ te zeggen tegen iedere aangedragen kandidaat. Maar wie te veel leunt op het netwerk van bestaande medewerkers kan de diversiteit binnen teams makkelijk uit het oog verliezen. We kiezen, vaak onbewust, nu eenmaal sneller iemand die op ons lijkt.’

Er is dus niets mis met referral, maar houd het binnen de perken om gebrek aan diversiteit te voorkomen.

Meer weten?

Ga naar de workshop Referral Recruitment van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 25 april. Daar maak je in 1 dag de start naar een strategisch referralprogramma voor jouw organisatie. Of doe mee aan de masterclass Referral Recruitment op 9 april. Daar leer je hoe je een goede basis legt om effectief te werven via referrals. De workshop is een verlengstuk van de masterclass. Ze zijn beide los te volgen, maar gecombineerd natuurlijk effectiever. Schrijf je voor beide in met de code ‘combi-ref2’ en ontvang 290 euro korting.

Lees ook:

2 REACTIES

  1. Referral gaat om het aandragen van cv’s van mogelijk geschikte kandidaten, net zoals je cv’s ontvangt van de actief solliciterende kandidaten of al sourcend de profielen hebt gevonden van ‘zelf aangetrokken mensen’. Pas bij het nemen van je besluit ‘Wie nodigen we uit voor het sollicitatiegesprek?’ speelt je (on)bewustzijn op diversiteitsbeleid. Je diversiteitsbeleid is in mijn optiek dus onafhankelijk van via welke kanaal de potentieel nieuwe collega in het vizier kwam.

  2. Having developed an award winning referral app, we often sit down with clients and agree a target rate for referrals as a percentage of total hires. Most companies aim for between 30-40% of hires from referrals.

    Due to the increased speed of hire, better retention rates and faster return on investment, recruitment teams are then able to focus on a smaller number of hires from elsewhere, then would previously have been the case.

    Referrals have a duel role within a company. Yes they bring in new talent faster, but they should, if the referral programme is run well, provide far higher levels of employee engagement, key to developing the culture of the company.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here