Het artikel gaat hieronder verder.

Het voelt misschien nog niet zo. De zon laat zich nog steeds volop zien. De dagen worden al wel iets korter, maar om nou meteen van ‘donkere dagen’ te spreken? Toch is het officieel over 3 maanden al kerstavond. En dat betekent dat in veel organisaties al volop wordt voorbereid op wat er dan komen gaat. In veel tuincentra is de kerstsfeer bijvoorbeeld al volop te vinden, en bij streamingdienst Videoland is nu al elke dag (!) een andere kerstfilm te zien. Ook in de retail vinden volop voorbereidingen plaats. Zoals te zien is in de hernieuwde campagne van Sligro om weer op tijd voldoende ‘Eindejaarskrachten’ te vinden, zoals ze hen hier noemen.
Bedoeling is dat deze tijdelijke krachten vanaf november tot eind januari meehelpen bij de zelfbedieningsgroothandels, waar het op dat moment dan extra druk is. Wie hier 2 weken steeds minimaal 12 uur werkt, kan daarbij zelfs rekenen op een bonus van 100 euro (maximaal zo’n 4 euro extra per uur dus). De campagne heeft de wat moeilijke url regeljebijbaanbijsligro.nl meegekregen, maar ook het bekende thema ‘The Most Wonderful Time of the Year‘, zoals recruitment marketeer Monique Wijnen het uitlegt. ‘Want het gaat om de drukste, gezelligste en meest sfeervolle tijd van het jaar en jij kunt daar deel van uitmaken.’
Niet de enige
Sligro is natuurlijk niet de enige die samen met de kerstboom ook de kerstcampagne (trouwens gemaakt door New. All-in-one creative agency) weer van zolder haalt. Ook bij Rituals is de werving van ‘kerstmedewerkers’ momenteel bijvoorbeeld fullswing in gang, en bij YoungCapital zoeken ze nog een tijdelijke recruiter, om de werving van ongeveer 300 extra uitzendkrachten voor PostNL in goede banen te leiden. En zo zijn er natuurlijk nog wel meer campagnes, waarin de feestdagen al prominent naar voren komen.
Dit bericht op Instagram bekijken
In de Verenigde Staten lijkt dat dit jaar overigens wel een beetje anders te zijn. Dit land kent doorgaans een veel grotere seasonal hiring spree dan ons land, maar dit jaar zit de klad er aardig in, volgens onderzoek van het toepasselijk getitelde HR-bureau Challenger, Gray & Christmas. ‘De tarieven van Trump, inflatie en economische onzekerheid zorgen ervoor dat het aankomende holiday shopping-seizoen veel minder tijdelijke vacatures dan in andere jaren zal kennen, en mogelijk zelfs ontslagen’, aldus senior VP Andrew Challenger.
Dit terwijl in Groot-Brittannië de bekende warenhuisketen John Lewis juist zijn grootste recruitment drive ooit aankondigt, met maar liefst zo’n 13.700 tijdelijke vacatures, niet alleen voor de kerstaankopen, maar ook voor de uitverkoop die daarop volgt in januari. De employee owned retailer verwacht tijdens de feestdagen in totaal zo’n 30 miljoen bezoekers in zijn winkels te mogen ontvangen, naast 180 miljoen bezoeken aan de website.
Lees ook
- De aantallen vliegen je weer om de oren: werven voor de feestdagen overal van start
- De kerstsfeer bereikt nu ook de recruitmentwereld (met de Daan-bus)
- De 50 beste wervingscampagnes van 2023
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.