Waarom recruiters hun kandidaten vaker om feedback zouden moeten vragen

Peter Boerman Op 15 september 2017 Gem. leestijd 3 min1382x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom recruiters hun kandidaten vaker om feedback zouden moeten vragen

De ervaring van de kandidaat wordt steeds belangrijker. Maar waarom vragen dan nog zo weinig organisaties hun sollicitanten om feedback op de procedure?

Bij elke aankoop zijn we er inmiddels aan gewend om naar feedback gevraagd te worden. Bent u tevreden met uw aankoop? Hoe vond u de service? Waar kunnen we nog verbeteren? We kijken van zulke vragen nauwelijks meer op.

bo stevens carerix feedbackKandidaat als bron van verbetering

In recruitment is dat evenwel nog anders. Kandidaten horen of ze afgewezen zijn of naar de volgende ronde, daar houdt het meestal wel mee op. Ten onrechte, zegt Bo Stevens, product owner van Carerix. Kandidaten kunnen juist een belangrijke bron zijn om je recruitmentproces te verbeteren, zegt hij.

alejandra ferrari starred feedbackIn de tweede Webinar Week in de geschiedenis legt hij in een gratis webinar uit hoe je die feedback zou kunnen verzamelen. Dat doet hij samen met Alejandra Ferrari, HR-manager van Starred, de feedbacktool die inmiddels in de technologie van Carerix is geïntegreerd.

Wat is de hoofdboodschap van jullie webinar?

Stevens: ‘Dat continue feedback je succesvoller als recruiter maakt. Onderwerpen als employer branding en de candidate experience zijn niet meer weg te denken uit de recruitmentagenda. Maar hoe verzamel je informatie over de ervaring van de kandidaten? Hoe kom je erachter hoe kandidaten je organisatie, informatie, uitstraling en het contact met je mensen (hebben) ervaren? En hoe zorg je ervoor dat je de juiste inzichten krijgt om gerichte acties te ondernemen? Hoe maak je van elke kandidaat een ambassadeur, zelfs van kandidaten die je hebt afgewezen?’

‘Hoe maak je van elke kandidaat een ambassadeur, zelfs van hen die je hebt afgewezen?’

Ferrari: ‘Voor elke recruiter is de candidate experience enorm belangrijk, maar slechts weinigen nemen de moeite om de kandidaten tijdens het recruitmentproces te vragen hoe ze dit ervaren. Onze feedbacktool maakt het makkelijker voor zowel de recruiter als de kandidaat om feedback te vragen én te geven. Zonder dat het hen veel tijd of hoge kosten vergt. Dankzij de integratie met Carerix kun je geautomatiseerd vragenlijsten uitsturen om zo tot een volledige continuous feedback flow te komen. Daarmee krijg je veel meer handvatten om je candidate journey te optimaliseren.’

Wat is de belangrijkste trend in je vakgebied?

Stevens: ‘Steeds meer organisaties willen beslissingen nemen op basis van data. En het liefst real-time data. Dat zien we ook in recruitment. Logisch, want iedereen weet dat het een uitdaging is om nu én in de toekomst goede mensen te vinden, die bij jou willen werken. Met continuous feedback bouw je een betrouwbare dataset op om je candidate experience verder te analyseren en te verbeteren.’

‘Met continuous feedback bouw je een betrouwbare dataset op om je candidate experience verder te verbeteren.’

Hoe ziet volgens jullie de arbeidsmarkt in 2025 eruit?

Stevens: ‘Recruitmenttechnologie wordt steeds geavanceerder en steeds belangrijker. Op artificial intelligence gebaseerde recruitmenttechnologie is niet meer alleen een toekomstperspectief, maar is al aan de orde van de dag. De grote uitdaging, te midden van al die nieuwe tooling, is juist om de afstand tussen organisaties en kandidaten te verkleinen, ten gunste van de candidate experience.’

Wat moet volgens jullie daarom nu de belangrijkste prioriteit zijn?

Ferrari: ‘Het besef groeit wel, maar toch zijn er nog genoeg organisaties die hun klanten en kandidaten niet om feedback vragen. En als ze dat wel doen, zien wij vaak dat ze kandidaten lastigvallen met overbodige en/of irrelevante vragen en te lange vragenlijsten, om vervolgens nooit meer iets van zich te laten horen. Een gemiste kans!’

‘Kandidaten worden nog te vaak lastiggevallen met overbodige en/of irrelevante vragen en te lange vragenlijsten’

Stevens: ‘Optimale kandidatenkennis is essentieel voor zowel intermediairs en detacheerders als voor HR-verantwoordelijken of hiring managers. En die kennis moet ook real-time zijn, anders heb je er weinig aan. Daarom moeten recruiters het mogelijk en makkelijk maken voor hun kandidaten om feedback te geven. En daar moeten ze vervolgens ook iets mee doen. Je kandidaten zullen je daarvoor dankbaar zijn en dat betaalt zich terug.’

Volg het webinar

Alejandra Ferrari (Starred) en Bo Stevens (Carerix) verzorgen op donderdag 28 september samen een gratis webinar over hoe je als recruiter de kracht van continuous feedback kunt leren benutten. Meteen aanmelden? Dat kan hier.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.