Waarom de ‘why’ ook voor recruitment zó belangrijk is

Als je als organisatie een duidelijke ‘why‘ hebt, helpt dat bij ál je recruitmentactiviteiten. Zelfs bij hoe je je ATS inzet, zeggen ze bij Building Heroes. Waar schuilt dat geheim dan in?

Peter Boerman Op 24 januari 2020
Gem. leestijd 3 min 1064x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom de ‘why’ ook voor recruitment zó belangrijk is

Noem het de why, de kern, of de purpose: het is hoe dan ook de essentie van een (employer) brand, zegt Steven Vastenhoud. ‘Want als je die why loepzuiver hebt, weet je precies waar je voor staat. Wat bij je past. Wíe bij je past. Wat je moet communiceren. Maar ook: wat niet.’

Je kunt met zo’n duidelijke why zelfs ál je recruitmentactiviteiten versterken, zegt hij. ‘Niet alleen omdat het een vliegwiel is voor arbeidsmarktcommunicatie. Vooral ook omdat het richting geeft aan je primaire proces, je recruitmentmarketingmachine en zelfs aan hoe je jouw ATS inzet.’

‘Een duidelijke why is een vliegwiel voor arbeidsmarktcommunicatie.’

Vastenhoud werkt als Data & Intelligence Manager bij Building Heroes, een snelgroeiende recruitmentorganisatie die actief is in bouw, infra en vastgoed. Dinsdag 28 januari geeft hij, mede namens Carerix, tijdens het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters een breakoutsessie onder de titel ‘Recruitment & Branding: A love story’. Hier alvast een voorproefje.

> Wat is de takeaway die je wil meegeven?

‘Dat het ongelooflijk belangrijk is om te weten wie je bent als organisatie. Jouw identiteit gaat pas leven bij je doelgroep als je het congruent en consistent vertaalt naar iedere vezel van het bedrijf. In wat je communiceert, in je techniek, in spannende businesskeuzes en vooral: in wat je nú doet.’

> Waarom is de why ook voor een bureaurecruiter zo belangrijk?

‘Een why geeft richting aan alles wat je intern en extern onderneemt. Ook als bureaurecruiter. Zal ik wel, of niet gaan rennen voor deze opdrachtgever? Moet ik deze kandidaat wel, of niet een aanbod doen? Gaan we wel, of niet met deze leverancier samenwerken? Past deze professional eigenlijk wel bij de werkgever voor wie ik werf?

‘Een bevlogen why werkt aanstekelijk. Het zorgt ervoor dat jij trots wordt op wat je doet.’

… En niet te vergeten: een bevlogen why werkt aanstekelijk. Het zorgt ervoor dat jij als professional trots wordt op waar je werkt en wat je dagelijks doet.’

> Waarom helpt het om te weten wat je níet moet communiceren?

‘Het gaat niet zozeer om wat je wel of niet communiceert – maar vooral dat je weet waar je wel óf niet van bent. Hoe je je gedraagt of wat je vertelt zijn daar uitingen van. Authenticiteit is bijvoorbeeld superbelangrijk in ons vak. Zeg je dat je iets bent, maar gedraag je je er niet naar? Dan schaadt dat de vertrouwensband met je relatie, collega of doelgroep.’

> En hoe heeft de why zelfs invloed op het ATS dat je inzet?

‘Door vanuit de why heel nauwkeurig te bepalen wat je allemaal wel en niet nodig hebt aan data in een ATS en specifieke processen te automatiseren, wordt het mogelijk om je écht bezig te houden met datgene waar je als organisatie naar streeft. Voor ons heeft dit ertoe geleid dat onze consultants (weer) kunnen doen wat écht belangrijk is voor het bedrijf: werken aan de ontwikkeling en betrokkenheid van onze Heroes.’

> Wat kunnen andere bureaurecruiters daarvan leren?

‘Het verhaal van Building Heroes drijft onze innovatie. We zijn vanuit daar áltijd bezig met hoe wij de bouwketen kunnen verbeteren en wat ons aandeel daarin nu en in de toekomst is. Dat kunnen we omdat we loepzuiver weten waarvoor we staan en waarnaar we streven. We willen authentiek, consequent en consistent blijven in wat we doen en elkaar hier scherp op houden. Dat is ook meteen wat andere bureaurecruiters hiervan kunnen leren.’

werf& bureaurecruiters jaarcongres platforms

Meer weten?

Steven Vastenhoud verzorgt op 28 januari tijdens het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters een breakoutsessie onder de titel ‘Recruitment & Branding: A love story’ Op dit evenement leer je hoe je als bureau(recruiter) succesvol blijft en in staat bent mee te bewegen in deze tijden van verandering. Schrijf je dus nog snel in!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners