Het artikel gaat hieronder verder.

In april 2024 lanceerde het Reinier de Graaf ziekenhuis vol trots het nieuwe werkgeversmerk: De baan van je leven, gevolgd door onder meer De baan van je leven Battle – een creatieve wedstrijd waarin afdelingen streden om de meest inspirerende, originele en spraakmakende content voor social media rondom het thema: Wat betekent ‘De baan van je leven’ voor jou?
Die lancering is sinds kort gevolgd door een wat meer brede arbeidsmarktcampagne, ‘Jij bent meer dan je werk. Wij zien dat!’, waarbij vooral de ‘mens achter de witte jas‘ centraal staat. Daarvoor zijn in totaal 15 medewerkers geïnterviewd en geportretteerd in werk- en privékleding. Dat rondom vragen als: wie zijn zij? En waarom doen zij dit werk eigenlijk? De portretten die zijn gemaakt, zijn de komende maanden niet alleen te zien op online (sociale) media, maar ook te bewonderen in de gangen van het oudste nog bestaande ziekenhuis in Nederland, dat sinds 1252 in Delft gevestigd is.
Vintage woonkamer
De campagne werd vorige week feestelijk afgetrapt in een vintage woonkamer voor de hoofdingang van het Gasthuis. Met taart, een DJ én – natuurlijk – de collega’s in de hoofdrol. Bij de opening konden geïnteresseerde werkzoekenden (een aantal van) hen ook het hemd van het lijf vragen. Zoals oncologieverpleegkundige Léonie. ‘Ik ben opgegroeid in een warm gezin en heb als kind geleerd dat het belangrijk is om voor elkaar te zorgen. Dat zorgzame ervaar ik ook onder collega’s. We zijn er voor elkaar. We kunnen samen lachen én huilen. En dat is fijn omdat het werk op deze afdeling emotioneel zwaar kan zijn’, vertelde ze bijvoorbeeld.
Het Reinier de Graaf-ziekenhuis heeft momenteel zo’n 70 vacatures, op ongeveer 2.600 medewerkers. Dat lijkt nog mee te vallen, maar de campagne is dan ook met name op de toekomst gericht, als de vergrijzing echt toeslaat en er ook steeds minder mantelzorgers beschikbaar lijken. ‘We willen voorbereid zijn op een toekomst met vergrijzing en een bijkomende complexere zorgvraag’, aldus een woordvoerder. En bestuursvoorzitter Gert Jan de Borst zei: ‘Het aantrekken en behouden van voldoende goed opgeleide medewerkers is essentieel om onze topklinische zorg toegankelijk te houden. Een campagne als deze draagt daaraan bij.’

Meer dan titels
Het ziekenhuis is vooral op zoek naar kandidaten voor gespecialiseerde functies, zoals hart- en vaatfunctielaboranten en hoopt die te vinden door te laten zien dat goed werkgeverschap om méér draait dan functietitels of competenties. ‘Medewerkers worden gezien om wie ze zijn – als mens én als professional. Dat zorgt voor een werkomgeving waarin mensen zich thuis voelen’, aldus hoofd marketing en communicatie Annekee Goedhuis. ‘Deze wervingscampagne verbindt, raakt en versterkt vooral ook de trots van onze eigen collega’s. En dat is minstens zo belangrijk als het aantrekken van nieuw talent.’
De campagne is ontwikkeld door We Love Brand Design. Hij viel in elk geval alvast in de smaak bij Miriam Boer, bekend van het Groot Werkvormenboek voor de Zorg. Op LinkedIn reageerde ze enthousiast: ‘Wauw! Een ijzersterke wervingscampagne – die precies de juiste snaar raakt bij jong talent. Want wat vinden jongeren belangrijk? Balans, persoonlijke groei en échte aandacht. En dat is precies wat deze campagne uitstraalt. Zó verbind je nieuwe generaties aan de zorg! Complimenten, Reinier de Graaf!’
Lees ook
- Campagne van de week: het Reinier de Graaf doet het met echte aandacht
- Hoe het Reinier de Graaf ziekenhuis zijn eigen medewerkers succesvol tot ambassadeurs maakte