Campagne van de week: het Reinier de Graaf doet het met echte aandacht

Om het grote tekort aan verpleegkundigen te keren, lanceerde het Reinier de Graaf-ziekenhuis deze week een nieuwe campagne, rondom het motto: ‘Echte aandacht voor jou’. Met de patiënt centraal. Hoe ziet dat eruit?

Peter Boerman Op 24 september 2019
Gem. leestijd 3 min 973x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: het Reinier de Graaf doet het met echte aandacht

Nederland kampt met een groot tekort aan zorgpersoneel, over de hele linie. En die vraag neemt ook nog eens toe. Eigenlijk alle zorginstellingen in het land hebben er wel mee te maken. Dus ook het Reinier de Graaf-ziekenhuis in Delft, dat vooral met een grote schaarste aan verpleegkundigen te maken heeft.

Eigenlijk alle zorginstellingen in Nederland hebben wel met schaarste te maken.

Het ziekenhuis telt 2.600 medewerkers, onder wie bijna 800 verpleegkundigen. Maar daar kunnen we nog wel wat meer bij. Het Reinier de Graaf is vooral op zoek naar verpleegkundigen voor zowel de algemene als de gespecialiseerde afdelingen. Algemeen verpleegkundigen krijgen in ‘het Reinier’ de kans om zich met interne opleidingen te specialiseren en verder te ontwikkelen.

‘Met echte aandacht voor jou’

Om meer van die mensen aan te trekken, lanceerde het ziekenhuis maandag de social-media-campagne ‘Met echte aandacht voor jou’. De campagne gaat vooral in op de speciale band tussen de patiënt en de verpleegkundige, vertelt recruiter Chantal van Steekelenburg. Wat betekenen zij voor elkaar? En wat is hun verhaal?

‘Door verhalen wordt duidelijk wat het belang is van aandacht voor elkaar.’

‘Deze echte en oprechte aandacht is wat patiënten raakt en hen bijblijft’, aldus Van Steekelenburg. ‘Door verhalen wordt tijdens de campagne duidelijk wat het belang is van aandacht voor elkaar. In het Reinier de Graaf ziekenhuis draait goede zorg namelijk om aandacht. Naast de echte aandacht voor patiënten, heeft het Reinier ook aandacht voor verpleegkundigen.’

Twee campagnevideo’s

Er zijn twee campagnevideo’s gemaakt, die de verbinding tussen patiënt en verpleegkundige laten zien. Zo vertelt moeder Cynthia Hoogerbrugge over de aangrijpende periode toen haar zoontje Lev te vroeg werd geboren en de steun die zij daarin kreeg van verpleegkundige Sabrina de Looze. In de tweede video praat patiënt Stefan van Leeuwen openhartig over zijn darmaandoening, de ziekte van Crohn en hoe verpleegkundige Julia Schraven hem met humor en aandacht hielp hiermee om te gaan.

Mensen op de eerste plaats

Die echte aandacht is belangrijk, aldus Van Steekelenburg. En dat geldt dus niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de medewerker, zegt ze. ‘Alleen als het met hen goed gaat, kunnen zij de beste zorg aan patiënten leveren. Zo worden werknemers hier betrokken bij besluitvorming en is er veel ruimte voor eigen initiatief. We kijken naar de balans tussen werk en privé, en bieden een groot aanbod aan interne opleidingen en een eigen loopbaanadviseur. Ook kunnen medewerkers deelnemen aan een leefstijlprogramma om fit en gezond te blijven.’

reinier de graaf echte aandacht

Verpleegkundigen die meer willen weten, kunnen een kijkje nemen op de campagnewebsite om te zien welke voorbeelden Reinier de Graaf nog meer biedt of hier kijken naar alle vacatures voor verpleegkundigen er op dit moment zijn.

De oudste van Nederland

Het Reinier de Graaf-ziekenhuis is het oudste ziekenhuis van Nederland en levert al bijna 800 jaar zorg aan de inwoners van Delft en omgeving. Ongeveer 450.000 mensen kunnen voor zorg in hun directe omgeving een beroep doen op het ziekenhuis, dat beschikt over 481 bedden, in Delft, Voorburg, Naaldwijk en Den Haag-Ypenburg. Het Reinier de Graaf is uitgegroeid tot een zogeheten ‘topklinisch ziekenhuis‘ en maakt samen met het HagaZiekenhuis en het LangeLand Ziekenhuis deel uit van de Reinier Haga Groep.

Het is bepaald niet de eerste keer dat het Reinier de Graaf opvalt met wervingsactiviteiten.

De nieuwe campagne van het ‘Reinier’ is bepaald niet de eerste keer dat het ziekenhuis opvalt met wervingsactiviteiten. Met het spreekuur voor afgewezen sollicitanten wist het in 2018 zelfs een Werf& Award te winnen. Ook een 360-graden-video om operatieassistenten te werven viel op, net als de violisten die werden ingezet en het wandelend sollicitatiegesprek. Want ook daarvan was ‘echte aandacht voor jou’ overigens de belangrijkste reden.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners