Gem. leestijd 3 min  88x gelezen

Waarom KLM met een nieuwe campagne weer een tikkeltje hoger mikt

Bij KLM werken mensen al ruim 100 jaar aan de toekomst van de luchtvaart. Maar hoe maak je dit concreet en aantrekkelijk voor nieuw talent? De nieuwe werkgeverscampagne Always Aim Higher geeft dit streven een gezicht. Hoe ziet dat eruit?

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
Waarom KLM met een nieuwe campagne weer een tikkeltje hoger mikt

Hij verscheen een beetje onder de radar. Zonder veel bombarie. Bescheiden bijna. Toch oogt de nieuwe employer branding-campagne van KLM in alles doordacht en serieus. Nadat vorig jaar al de aandacht was getrokken met de Techniek XXL-campagne om vooral de zichtbaarheid als werkgever in de technische sector te vergroten, nam het luchtvaartbedrijf ook de rest van zijn recruitment onder handen, van een optimalere Hiring Manager Experience, tot sterkere interne mobiliteit (door de invoering van ontwikkelstages) en een verbeterde candidate experience met een NPS-meting. En nu is er dan ook een nieuwe ‘algemene’ campagne.

Bij KLM werken mensen al ruim 100 jaar aan de toekomst van de luchtvaart. Maar hoe maak je dit concreet en aantrekkelijk voor nieuw talent? De nieuwe KLM-campagne Always Aim Higher geeft dit streven een gezicht. Hoe ziet dat eruit?

Met Always Aim Higher wil KLM vooral duurzame ambitie uitstralen. ‘Want of je nu aan de slag gaat als vlieger, productmanager of business controller: in elke rol draag je bij aan de toekomst van de luchtvaart. We hebben natuurlijk nog een lange weg te gaan voordat we onze uitstoot tot een minimum hebben beperkt. Maar we zetten alles op alles om onze voetafdruk te verkleinen – zowel in de lucht als op de grond. Geen makkelijke missie, maar wél de juiste’, stelt het bedrijf bij de presentatie van de campagne.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door KLM Careers (@lifeatklm)

Elke dag pionieren

De nieuwe campagne is ontwikkeld door Kaliber, het Utrechtse bureau dat eerder ook tekende voor de Techniek XXL-campagne, en bijvoorbeeld de campagne met de pratende koffers (voor nieuwe bagagemedewerkers). Nu is de campagne algemener, en moet duidelijk worden dat er loopbaankansen zijn in maar liefst 7 disciplines, variërend van cockpit en cabine tot airport hospitality en finance. ‘Bij KLM werken nieuwsgierige mensen voortdurend aan de toekomst van de luchtvaart – een uitdaging die nooit ‘af’ is. Medewerkers uit alle disciplines pionieren, verbeteren en ontwikkelen er elke dag op los’, stelt het bedrijf er zelf bij.

klm campagne

Dat pionieren zit hem bijvoorbeeld in een innovatieve, nieuwe scanner de precieze afmetingen van vracht meet om de lading zo efficiënter mogelijk te stapelen. Of aan geavanceerde data-analyse die nauwkeurig voorspelt hoeveel catering nodig is voor elke vlucht. ‘Dit zorgt ervoor dat er minder voedsel wordt weggegooid, terwijl passagiers nog steeds kunnen rekenen op een hoogwaardige service. Deze gedrevenheid zit diep in het DNA van het bedrijf verankerd en iedereen met die mentaliteit krijgt volop kansen om te groeien’, zo verklaren de makers van de campagne de slogan Always Aim Higher.

‘Dromerige beelden’

In de video- en printuitingen komen de ideeën van verschillende eigen KLM-medewerkers aan bod. Zij laten zien hoe zij de luchtvaart beter (willen) maken voor passagiers, klanten en collega’s. n de key visuals staan zij bij een raam waar een opstijgend KLM-vliegtuig in weerspiegelt. Hun blik volgt het vliegtuig – symbolisch voor hun focus op de toekomst. ‘De dromerige beelden vormen een mooi contrast met de nuchtere teksten van de voice-over en body copy‘, aldus de campagnemakers.

De campagne kwam tot stand met medewerking van Studio Studio (productie), Joost Biesheuvel (regie) en Sem Langendijk (fotografie). Ook het studententeam van AeroDelft, dat als missie heeft de luchtvaart te verduurzamen, deed eraan mee.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners