Gem. leestijd 3 min  782x gelezen

Hoe de KLM met humor het tekort aan bagagemedewerkers wil oplossen

Koffers met gevoel. Die blij worden als ze goed behandeld worden. Dat is het concept van de campagne waarmee de KLM een van de grootste problemen op Schiphol wil aanpakken: het tekort aan bagagemedewerkers. Maar gaat het ook werken?

Hoe de KLM met humor het tekort aan bagagemedewerkers wil oplossen

‘Word bagagemedewerker bij KLM. Daar worden onze koffers blij van. En jij ook.’ Met die pay-off is de ‘blauwe zwaan’ recent begonnen met een campagne om nieuwe bagagemedewerkers aan te trekken. De campagne kreeg de titel ‘Meet the Koffers’ mee (vrij naar Meet the Fockers). Ook de verdere humor in de campagne moet helpen een van de moeilijkst te bereiken groepen aan te spreken en te overtuigen.

‘Hoe ís het eigenlijk achter die schermen, wat gebeurt daar allemaal? Om daarachter te komen voerden we persoonlijke gesprekken met echte ervaringsdeskundigen: de koffers’, legt Hugo van de Hoef het idee achter de campagne uit. ‘In een drietal interviews vertellen ze over hun ervaringen, en spreken ze hun waardering uit over alle inzet en aandacht van het personeel. De campagne geeft daarmee een unieke kijk op zowel dit werk achter de schermen, als de gezonde balans tussen inspanning en ontspanning die KLM haar medewerkers biedt.’

Drie video’s

Van de Hoef tekende als creative director van Kaliber Interactive voor de campagne, die ‘de andere kant van het verhaal van het personeelstekort’ wil vertellen. Er zijn in eerste instantie drie video’s gemaakt. Zo ontmoeten we koffer René, die kampt met vliegangst, de koffers Mimoun en Lies die net op honeymoon zijn geweest (en wat daar allemaal van komt…), en koffer Annet, die alleen maar business class vliegt. Dat ze allemaal formaat handbagage zijn en dus waarschijnlijk nooit in de handen van de bagagemedewerkers zullen vallen? Een kniesoor die daarover valt. De humor blijft eenvoudig overeind.

Of het ook genoeg is de doelgroep te overtuigen? Dat moet de komende tijd duidelijk worden. Dat het hard nodig is, weten we immers al wel. Schiphol verwerkt jaarlijks zo’n 53 miljoen stuks bagage. Per dag kan dat variëren van ongeveer 120.000 tot 180.000 stuks. Bijna 40 procent van al die koffers is transferbagage: bagage van passagiers die op Schiphol overstappen. Maar het is zwaar werk, en het lukt al jaren nauwelijks hier voldoende mensen voor te vinden. Daardoor moet Schiphol dit jaar voor het tweede keer op rij afschalen in aantal vluchten – en kunnen dus minder mensen dan gehoopt hier het vliegtuig pakken.

Kleine marges

De bagageafhandeling is een zaak tussen luchtvaartmaatschappijen en uitvoerende afhandelbedrijven, die opereren met kleine marges. Bovendien spelen allerlei arbeidsvoorwaardelijke facetten ook een rol. Zo toonden de onderzoeksredacties van de NOS en Nieuwsuur in september aan dat deze bedrijven hun personeel al jaren fysiek te zwaar werk laten doen, terwijl ze op de hoogte waren van de gezondheidsrisico’s. De FNV heeft daarop een meldpunt geopend, waar inmiddels ruim 400 meldingen zijn binnengekomen. De advocaat van de bond wil vergoedingen eisen van mogelijk honderdduizenden euro’s per persoon.

Daarvoor was er ook al veel ophef over de ZEMBLA-uitzending ‘Ziek van Schiphol’, die op 9 december 2021 werd uitgezonden en aantoonde dat zo’n 20.000 platformmedewerkers van Schiphol dag in dag uit in de uitlaatgassen van vliegtuigen en dieselvoertuigen werken – met alle gezondheidsgevolgen van dien. Iets wat overigens ook al 15 jaar bekend bleek te zijn bij de arbodiensten van Schiphol en de KLM. Deze ZEMBLA-uitzending leidde destijds tot onder meer maar liefst 72 Kamervragen – maar feitelijk nog nauwelijks tot verbetering van de situatie van de platformmedewerkers.

Tekorten op Schiphol

De personeelstekorten op Schiphol beheersen al langere tijd het nieuws. Vorig jaar waren het nog vooral de beveiligingsmedewerkers die zorgden voor problemen in de operatie van de luchthaven, maar het tekort aan hen lijkt nu beheersbaar geworden. Maar nu is het dus vooral het gebrek aan bagageafhandelaars dat roet in het eten gooit. Maar ook de LVNL heeft al langer te kampen met tekorten. En vakbond NVLT trok recent nog aan de bel over het grote tekort aan vliegtuigmonteurs in Nederland. ‘Het is alle hens aan dek. Als de tekorten verder toenemen, zal de vliegproductie niet langer kunnen worden gegarandeerd.’

Credits campagne

  • Bureau: Kaliber Interactive
  • Concept: Fabian Schulting, Stan van Zon, Hugo van de Hoef (CD)
  • Producer: Janine Freriks
  • Strategie: Sytse Kooistra, Laurens Mooiweer
  • Account: Gert-Jan Noordanus
  • Productie: Holy Fools (Regie: Tom Rijpert / producer: Elles Markx)
  • Geluid: Studio LEVALO (Jacco Lenstra)
  • Edit/ Grading: Erik edit
  • Beeldbewerking: Ton Habraken
  • Fotografie: Arthur Mebius
  • Animatie: Joris van Raaij
  • KLM: Klaas-Jan Gouka en Jasper Landsaat

En natuurlijk dank aan alle koffers die voor de camera hun persoonlijke verhaal wilden vertellen.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners