Waarom richt Monsterboard zich nu op Twitter?

Peter Boerman Op 30 juni 2015
Gem. leestijd 4 min 4126x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom richt Monsterboard zich nu op Twitter?

Als onderdeel van een nieuwe strategie, richt good old Monsterboard zich nu ook op Twitter. Gaat dat werken? 8 vragen aan managing director Gian Zandonà.

Monsterboard kondigde eerder deze maand Social Job Ads aan, een nauwkeurige en volledig geautomatiseerde oplossing voor social job advertising. Er zijn al bètatests in Nederland gedaan met de tool, die gebruik maakt van data van Twitter, TalentBin en de eigen database. Door de databases aan elkaar te koppelen wordt het bereik flink vergroot en kunnen ook latente werkzoekenden bereikt worden. Monsterboard

#1. Waarom maakt deze technologie social recruitment effectiever en eenvoudiger?

Gian Zandonà: ‘Social recruitment is een vrij breed begrip. Maar via sociale kanalen kandidaten vinden is vaak vrij tijdrovend en een groot deel van het werk is handmatig. Het is ook de vraag hoe precies en volledig deze manieren zijn. Monster Social Job Ads zorgen ervoor dat na een korte installatie het hele proces van het creëren van een Social Ad (uit gegevens in de vacaturetekst of de Monster Job Ad) tot het uitzetten en verspreiden op Twitter uit handen wordt genomen. De ‘eigen’ targetingtechnologie die we hierop loslaten zorgt er ook nog eens voor dat de ads op basis van NAW-gegevens, leeftijd, werkervaring en interesses heel gericht worden getoond aan de juiste kandidaten op Twitter.’

#2. Hoe werkt het precies, voor enerzijds de recruiter, en anderzijds de actieve en de passieve baanzoeker?

‘Het begint met het plaatsen van een vacature op Monsterboard of op de werkgeverssite. Na een snelle, eenmalige installatie wordt een vacature automatisch omgezet in een Social Media Ad,en daarna op basis van Monsters targetingtechnologie zeer gericht verspreid onder de juiste selectie Twitter-gebruikers die het best aansluiten bij de gevraagde functie-eisen.

Die targetingtechnologie aggregeert data uit meer dan 100 online bronnen. Hiervoor wordt ook de cv-database van Monsterboard en TalentBin gebruikt. De Social Job Ad wordt daarna prominent weergegeven in de tijdlijn van uw doelgroep. En blijft staan totdat minimaal 50 engagements zijn bereikt.

Belangrijk om te zeggen: replies of retweets (RT) worden niet geteld als engagement bij een social job ad. In de definitie van een engagement van Twitter zelf is dit wel het geval, maar bij ons bestaan engagements uit click in de ad dus een favourite, user profile clicks, of een click in de tweet (bijvoorbeeld op de skills) of een click naar de job. Voor de (passieve) kandidaat betekent dit dat ze in hun tijdslijn de uitgeklapte Social Job Ads tegenkomen.’

How Social Job Ads Work


#3. De sollicitant zoekt op Twitter toch gewoon op de hashtag #vacature? Wat maakt Social Job Ads makkelijker?

‘Het klopt dat mensen op Twitter vacatures zoeken, maar er worden elk jaar zo’n 4 miljoen vacatures via Twitter gedeeld, dus is het voor een werkzoekenden niet altijd makkelijk om de juiste vacatures te vinden. Weet hij de juiste zoekopdracht in te voeren? En wat is de kans dat hij vacatures mist?

Maar Twitter is juist interessant om ook passieve kandidaten te bereiken die misschien niet actief op zoek zijn naar een baan, maar wel goed aansluiten bij de vacature. Kandidaten krijgen via Social Job Ads namelijk een vacature in hun tijdslijn te zien en kunnen bij interesse hier verder op klikken. Werven via Twitter is zo een stuk gerichter en dus ook eenvoudiger geworden.’

#4. Hoe komen jullie aan het grotere bereik onder latent werkzoekenden?

‘Door Social Job Ads zijn Monster Job Ads of vacatures van werkgeverssites zichtbaar op de plek waar het online leven van mensen zich afspeelt. We distribueren de vacatures ook buiten het Monster-netwerk om zo ook latent werkzoekenden op basis van hun gedrag, hun netwerk of hun interesses gericht te bereiken.’

#5. Jullie gebruiken geaggregeerde data uit 100 bronnen. Wat zijn dit voor bronnen?

‘Dit zijn allemaal openbare bronnen, bestaande uit sociale netwerken, fora en andere sites waar mensen openbare informatie delen. Wij aggregeren deze data op dezelfde manier waarop wij ook met TalentBin profielen maken van openbare informatie en combineren deze informatie met beschikbare informatie uit de Monsterboard CV Database. Vervolgens wordt al deze informatie gekoppeld aan wat Twitter aan informatie beschikbaar heeft om de juiste mensen te bereiken.’

#6. Ze zeggen vaak: Twitter werkt alleen als het persoonlijk is. Maar jullie Social Job Ads lijken niet persoonlijk, maar geautomatiseerd te zijn. Waarom werkt het dan toch?

‘Social Job Ads helpen recruiters om heel gericht potentiële kandidaten te bereiken. Als mensen reageren op een Social Job Ad, is dat de start van een engagementproces. Zodra dat proces is gestart en je de aandacht hebt kun je persoonlijk in gesprek. Monster Social Job Ads zijn een heel goede manier om met de juiste kandidaten het gesprek te starten.’

#7. Gaat Monsterboard nu minder aandacht besteden aan de ‘oude’ jobboard-functie?

‘Vacaturessites zijn nog steeds de meest geraadpleegde bron voor werkzoekenden. Maar niet iedereen zoekt op dezelfde plek naar een nieuwe baan. Het internet is gefragmenteerd en het aantal bronnen neemt nog steeds toe. Daarnaast zijn veel mensen niet actief op zoek, maar mogelijk wel klaar om een stap te maken. Monster vergroot het distributiemodel door het aantal bronnen te vergroten en zorgt tegelijk voor nauwkeurige targeting zodat de juiste kandidaten worden bereikt. Zo helpen we recruiters en werkgevers om meer geschikte kandidaten te bereiken.’

#8. Kun je een tipje van de sluier oplichten over wat we nog meer kunnen verwachten van Monsterboard de komende tijd?

‘Dit is onderdeel van een bredere strategie waarmee we de schaal van onze dienstverlening aanzienlijk vergroten en recruitment simpeler maken met nieuwe technologieën en oplossingen. Je kunt zeker nog meer nieuwe ontwikkelingen verwachten. Wat leuk is om te vermelden is dat we ook aan de seeker-kant volop bezig zijn om de candidate experience te verbeteren. Hoe precies, daar vertel ik graag binnenkort meer over.’

Lees ook:

 

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners