Home Nieuws Wat als Apply with Linkedin niet meer werkt?

Wat als Apply with Linkedin niet meer werkt?

2.107 keer
0

LinkedIn stopt per 1 augustus met haar plugin Apply with LinkedIn.

Daardoor komt circa 25 procent van de recruitmentsites op korte termijn in de problemen. Met die plugin-knop kon eenvoudig met het LinkedIn-profiel gesolliciteerd kon worden, maar dat kan dus straks niet meer. En dat is lastig, want steeds meer mensen willen wél via hun mobiel kunnen solliciteren.

Twee alternatieven

Maddle, de Nederlandse aanbieder van mobiele recruitmentsystemen, wijst op twee alternatieven. Maddle ontwikkelde een eigen oplossing voor LinkedIn op basis van een zogeheten API. Deze API-versie zal wel door LinkedIn ondersteund blijven worden. Een ander alternatief is Mobile Cloud Apply, waarmee sollicitanten gewoon met hun cv in Word of als PDF-bestand vanaf hun smartphone of tablet kunnen solliciteren, en die sollicitatie bij recruiters binnenkomt of via een mailtje, of meteen in het applicant tracking system, mits dat gekoppeld met Maddle is.

Ook ftp of online cv

Nu steeds meer mensen vanaf hun mobiel of smartphone solliciteren, denkt Maddle dat de oplossing in de cloud ligt. Hun cloud-oplossing werkt samen met Dropbox, Google Drive, OneDrive (voorheen Skydrive) of Boxnet: een werkzoekende kan z’n cv eenvoudig vanuit een bestaand account gebruiken om te reageren op een vacature op de mobiele site. Voor specifieke groepen, zoals ict’ers die gebruik maken van ftp of een online cv hebben, is ook een ftp- en Link (URL)-upload-optie toegevoegd. Ook hiermee kunnen sollicitanten dus voortaan eenvoudig via hun mobiel solliciteren.

Zoomen en pinchen

Volgens Maddle laten bedrijven, instellingen en overheden, ‘en in het bijzonder werkgevers met vacatures, het nog altijd afweten’: nog geen 5 procent van de organisaties beschikt over een website die is voorbereid op mobiele bezoekers. Vrijwel alle werkgevers tonen hun vacatures nog altijd als een (verkleinde) desktopwebsite op mobiel, waardoor werkzoekenden moeten ‘zoomen’ en ‘pinchen’ op hun smartphonescherm om een vacatureomschrijving überhaupt te kunnen lezen. Het daadwerkelijk solliciteren is nog moeizamer, gegevens invoeren in vaak tientallen invulvelden van de bekende sollicitatieformulieren is een hopeloze taak op een mobiel apparaat.

Stiefkindje

Zo blijven de vacaturepagina’s en zogeheten werkenbij-sites vaak ‘het stiefkindje’, aldus Maddle. Ze worden vergeten, of de websitebouwers weten geen raad met de functionaliteit om het mobiele sollicitatieproces te vereenvoudigen tot een simpele ‘druk op de knop’ om een mobiele werkzoekende gemakkelijk te laten solliciteren. Dat moet anders, aldus het bureau dat er zelf in gespecialiseerd is, mede-initiatiefnemer is van 123mobile en inmiddels al onder meer AcademicTransfer, Jobbird, Ordina, Thales en BAS Group tot zijn klanten mag rekenen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here